• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1403070503767
  • خبرنگار : 50604

انواع کود یارانه‌ای با چه نسبتی در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود؟

انواع کود یارانه‌ای با چه نسبتی در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود؟

ایسنا/گلستان مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان ضمن تشریح نحوه توزیع کود یارانه‌ای به کشاورزان از ذخیره‌سازی ۲۱ هزار و ۴۸۰تن انواع کود یارانه‌ای برای کشت محصولات پائیزه خبر داد.

سید صمد ضیائی مدیر شرکت خدمات  حمایتی کشاورزی استان گلستان امروز پنجشنبه 5 مهرماه  در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مجموعه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در بدنه دولت مردم، در جهت مغتنم شمردن فرصت خدمت به مردم در کنار کشاورزان، بهره‌بردارن و تولیدکنندگان بوده و با توجه به فراز و فرودهای بسیار کوشیده است تا خللی در امنیت غذایی کشور وارد نشود. 

ضیائی تأکید کرد: طی چند سال اخیر به منظور رفاه حال کشاورزان، در مناطقی که دسترسی به کودهای کشاورزی مشکل بود تعداد ۱۶ مورد مجوز عاملیت جدید صادر و از ۱۱۸ به ۱۳۴ کارگزاری افزایش یافت.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تلاش و پشتکار در راستای خودکفایی کشور موفق به افزایش ۱۰۰ درصدی کودهای اوره، ۸۵ درصدی کودهای پتاسه و۱۱۴ درصدی تولید در کود های فسفاته شده که این مهم سهم بسزایی در تغذیه گیاهی و افزایش تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات اساسی گندم، جو و کلزا داشت.

وی تصریح کرد: در حالی که در سال زراعی جدید۱۴۰۴-۱۴۰۳ و کشت پائیزه آغاز شده است حدود ۳۵ درصد از برنامه ابلاغی که معادل ۵۵ هزار ۲۵۲ تن تامین شده است که باید مابقی سهمیه به میزان ۱۰۱ هزارو۸۱۸ تن تا پایان سال برنامه ریزی شود.

این مسئول تصریح کرد: بر اساس تصمیم معاونت وزارت جهاد کشاورزی برای سال زراعی جدید،مقررگردید توزیع کود ازته، فسفاته و پتاسه برای شروع کشت پائیزه برای زراعت محصولات اساسی آبی‌ گندم، جو، چغندر قند و کلزا به ترتیب( نیتروژن، فسفر و پتاس) به نسبت ۲:۲:۲ و برای زراعت دیم به نسبت ۱:۱:۲ در سامانه پایش کودی بارگزاری شده است و برای سایر محصولات صرفا کود اوره در سامانه بارگزاری می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان گلستان در خصوص بارگزاری سهمیه کود فسفاته اضافه کرد: از مقدار۱۰۰ کیلوگرم کود فسفاته بارگزاری شده در سامانه،۵۰ کیلوگرم از سهمیه از نوع کود سوپر فسفات تریپل‌ و ۵۰ کیلوگرم الباقی سوپر فسفات ساده(که در سامانه معادل سازی شده است به ازای کیسه سوپر فسفات تریپل، سه کیسه سوپر فسفات ساده ۵۰ کیلوگرمی) توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: با توجه به راه اندازی سرویس شاهکار باید اطلاع رسانی عمومی از طریق مراکز خدمات جهاد کشاورزی شهرستانهای به بهره برداران صورت گیرد تا نسبت به روز رسانی شماره تلفن همراه منطبق با کد ملی در سامانه جامع پهنه بندی اقدام کند.

به گفته وی، اکنون بیش از ۲۱ هزار و۴۸۰تن انواع کودهای یارانه ای شامل ۷ هزار ۲۵۹ تن ازته، ۴ هزار و ۳۷۲ تن فسفاته و  ۹ هزار و ۸۴۹ تن پتاسه در انبارهای این شرکت و شهرستانهای استان ذخیره سازی شده ‌که این رقم در سال گذشته بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۵ تن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: این استان با ظرفیت تولید بالای محصولات کشاورزی ‌باید یکی از استانهای پر مصرف کودهای کشاورزی باشد، بنابراین از کشاورزان انتظار داریم از کودهای فسفاته و پتاسه به همراه اوره به منظور افزایش عملکرد و بهره وری محصولات کشاورزی استفاده کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha