• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403070503743
  • منبع : نمایندگی مازندران

عضو هیات علمی دانشگاه مازندران:

دانشگاه‌ها نقش مهمی در صیانت از ذخایر دریایی و توسعه آبزی‌پروری دارند

دانشگاه‌ها نقش مهمی در صیانت از ذخایر دریایی و توسعه آبزی‌پروری دارند

ایسنا/مازندران عضو هیات علمی دانشگاه مازندران به نقش دانشگاه در صیانت از ذخایر دریایی اشاره و گفت: دانشگاه‌ها بی‌شک نقش مهمی در صیانت از ذخایر و ظرفیت‌های آبزیان، رونق و توسعه شیلات و آبزی‌پروری دارند. دانشگاه مازندران به‌دلیل موقعیت ویژه در شمال کشور، مجاورت با دریای کاسپین و داشتن اساتید مجرب، نقش ویژه‌ای در زمینه آموزش، ارتقای آگاهی، توسعه دانش، پژوهش و فناوری ایفا می‌کند.

شیلا امیدظهیر به مناسبت ۵ مهر روز ملی آبزیان در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداری آبزیان اظهار کرد: روز ملی آبزیان، بهانه‌ای برای پرداختن بیشتر به حفاظت، معرفی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم آبزیان و توسعه شیلات و آبزی‌پروری کشور است، گفت: آبزیان نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای غذایی مردم، اشتغال و رشد علم و فناوری دارد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم دریایی و محیطی با بیان اینکه روز ملی آبزیان، سالروز موافقت حضرت امام خمینی(ره) در خصوص پیوستن شیلات ایران به وزارت جهاد سازندگی در سال ۱۳۶۶ است، افزود: ملی شدن صنعت شیلات، یکی از وقایع مهم تاریخ ایران است که مسیر پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشت تا این‌که سرانجام در سال ۱۳۳۲ به وقوع پیوست.

امیدظهیر به تاریخ نامگذاری شیلات ایران اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۳۵ شرکت‌های شیلات شمال و جنوب ایران در معاونت امور شیلات و آبزیان وزارت کشاورزی با نام شرکت سهامی شیلات ایران ادغام شدند. در سال ۱۳۶۶، شرکت سهامی شیلات ایران از وزارت کشاورزی جدا شد و در پنجم مهرماه همان سال به وزارت جهاد سازندگی پیوست.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۹ وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد، یادآور شد: شیلات ایران به وزارتخانه جدید پیوست و در سال ۱۳۸۴ قانون انحلال شرکت سهامی شیلات ایران و تاسیس سازمان شیلات ایران تصویب شد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم دریایی و محیطی به اهمیت شیلات و آبزیان پرداخت و گفت: امروزه با توجه به روند رو به رشد جمعیت جهان و نیاز انسان‌ها به دستیابی منابع پروتیینی متنوع و سالم، شیلات و آبزی‌پروری به‌عنوان یکی از شیوه‌های تامین پروتیین مورد نیاز، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

این استاد دانشگاه مازندران تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع در خشکی، بهترین راهکار استفاده از ظرفیت عظیم منابع آبی، شیلات و آبزی‌پروری است.

دانشگاه‌ها نقش مهمی در صیانت از ذخایر دریایی و توسعه آبزی‌پروری دارند

امیدظهیر خاطرنشان کرد: کشور ایران با داشتن موقعیت ممتاز جغرافیایی و دسترسی به دریای کاسپین در شمال، خلیج فارس و دریای عمان در جنوب، وجود رودخانه‌های منتهی به دریا و همچنین آب‌های داخلی کشور، ظرفیت‌های ارزشمندی را در زمینه شیلات، صید و صیادی، آبزی‌پروری، تکثیر و پرورش ماهی و میگو، پرورش ماهی در قفس و غیره فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه به نقش دانشگاه مازندران در صیانت از ذخایر دریایی اشاره و خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها بی‌شک نقش مهمی در صیانت از ذخایر و ظرفیت‌های آبزیان، رونق و توسعه شیلات و آبزی‌پروری دارند. دانشگاه مازندران به‌دلیل موقعیت ویژه در شمال کشور، مجاورت با دریای کاسپین و داشتن اساتید مجرب، نقش ویژه‌ای در زمینه آموزش، ارتقای آگاهی، توسعه دانش، پژوهش و فناوری ایفا می‌کند.

وی افزود: تقویت همکاری‌ها با سازمان شیلات و افراد فعال در زمینه آبزی‌پروری، تبادل دانش و تجربه می‌تواند زمینه‌ساز رشد و توسعه علم و فناوری باشد. 

عضو هیات علمی دانشکده علوم دریایی و محیطی دانشگاه مازندران، یادآور شد: دانشجویان دانشگاه مازندران به‌ویژه دانشجویان دانشکده علوم دریایی و محیطی می‌توانند با کسب دانش و مهارت‌های لازم، در تولیدات آبزی‌پروری، اشتغالزایی و کارآفرینی در زمینه شیلات و آبزی‌پروری به ایفای نقش بپردازند.

دانشگاه‌ها نقش مهمی در صیانت از ذخایر دریایی و توسعه آبزی‌پروری دارند

امیدظهیر ادامه داد: حفاظت از ذخایر ارزشمند موجودات آبزی، جلوگیری از ورود زباله‌ها، پسماندهای کشاورزی، آلاینده‌های صنعتی و آلودگی‌های نفتی به منابع آبی قطعا نقش موثری در نگهداری و صیانت از این موجودات با ارزش دارد که باید همه مردم کشور با آگاهی از این مساله مهم و حیاتی در حفاظت و پاسداری از آن‌ها کوشا باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha