• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۰
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 1403070503723
  • خبرنگار : 71381

گزارش سومین روز سفر به نیویورک؛

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در عرصه بین‌المللی مطرح کرد

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سومین روز از سفر خود به نیویورک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد علاوه بر دیدارهای جداگانه با اندیشمندان آمریکایی و نخبگان ایرانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگوهایی با مقامات برخی کشورها داشت و پس از آن راهی تهران شد.

به گزارش ایسنا در بخش دیگری از گفت‌وگویی که از مسعود پزشکیان با شبکه سی‌ان‌ان منتشر شده، او گفته است: این خطر وجود دارد که آتش اتفاقاتی که می‌افتد کل منطقه را بگیرد و منجر به کارهای دیگر شود که باید جلویش را گرفت و اسرائیل را وادار کرد که از این غلط‌ها نکند. آن‌چه که در لبنان اتفاق افتاد، یک فاجعه انسانی است. قبل از پاسخ حزب‌الله،‌ باید سازمان ملل و کشورهایی که ادعای حقوق بشر می‌کنند، رژیم صهیونیستی را وادار کنند که سر جای خودش بنشیند.
 

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

باید جلوی اسرائیل را گرفت

 وی افزود: هر انسانی در دنیا با دیدن چنین فجایعی شرمنده می‌شود؛ حالا حزب‌الله چکار خواهد کرد؟ طبیعتا در مقابل آن هواپیماهایی که می‌آیند و بمباران می‌کنند چه کار می‌تواند بکند؟ مجبور است با چیزی که دارد، دفاع کند.

گزارش اولین روز از سفر به نیویورک را اینجا و گزارش دومین روز را اینجا بخوانید.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در آخرین روز سفر به نیویورک صبح چهارشنبه به وقت محلی، در نشستی با جمعی از «اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی» در نشستی با جمعی از «اندیشه‌ورزان ارشد آمریکایی» گفت: دیگر با چه زبانی باید بگوییم که می‌خواهیم کشور و منطقه خودمان را آباد کنیم و با کسی سر جنگ نداریم؟

وی با بیان این‌که «رویکرد اصلی بنده در رقابت‌های انتخاباتی این بود که ایران متعلق به همه ایرانیان است و باید همه کسانی که در ایران زندگی می‌کنند و به ایران دلبستگی دارند، بتوانند به اندازه سهم و توانمندی خود در مدیریت و ساختن کشور نقش ایفا کنند»، تصریح کرد: مردم بر اساس همین نگاه به بنده اقبال کردند و حالا هم تلاش داریم با وفاق و همدلی در داخل، تعامل با همسایگان و دنیا ایران را به جایگاه شایسته خود برسانیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به دنبال حق، عدالت و انصاف هستیم، با هیچ کس در دنیا دعوا نداریم و البته زیر بار ظلم هم نخواهیم رفت، افزود: برای بنده قابل پذیرش نیست که وقتی در یک کشور مستقل مثل ایران اتفاقی برای یک فرد می‌افتد کشورهای غربی همه افکارعمومی دنیا را علیه ما بسیج می‌کنند، اما چگونه است که در برابر کشته شدن روزانه صدها کودک و زن بی‌گناه سکوت اختیار کرده و حتی از بانی این جنایات حمایت هم می‌کنند؛ آیا باید باور کنیم که ادعای آنها برای انسانیت و حقوق بشر واقعی است و نه برای پیشبرد اهداف و منافع‌شان!

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

نخبگان ایرانی در هر گوشه‌ای از جهان برای ما قابل احترامند

رئیس جمهور در دیدار با جمعی از نخبگان سیاسی ایرانی مقیم آمریکا، تاکید کرد: نخبگان، دانشمندان، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران ایرانی در هر گوشه‌ای از جهان برای ما قابل احترامند و معتقدیم با کمک آنها خواهیم توانست به مسیرهای جدیدی برای حل مشکلات و پیشرفت کشور برسیم.

پزشکیان با تبیین رویکرد دولت چهاردهم در تلاش برای ایجاد همگرایی و وفاق ملی در کشور، به برخی اقدامات صورت گرفته در این زمینه از جمله فراهم کردن زمینه برای مشارکت همه اقوام، مذاهب و بانوان در اداره امور کشور اشاره کرد و گفت: ما در تلاشیم با اصلاح روندهای نادرست و ایجاد هم‌افزایی در جامعه بر مشکلات غلبه کنیم و موانع بر سر راه پیشرفت کشور را مرتفع کنیم.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

از همه نخبگان در مسیر ساختن ایران کمک خواهم گرفت

رییس جمهور هم‌چنین در دیدار جمعی از ایرانیان مقیم آمریکا با بیان این‌که «تلاش خواهیم کرد بر پایه صداقت از کمک همه نخبگان و افراد توانمند در مسیر ساختن ایران یاری بگیریم»، گفت: قول می‌دهم که برای اعتلای کشور و سربلندی ایران از هیچ تلاشی دریغ نورزیم. اگر عشق به وطن نبود ریاست را به عهده دیگران که به آن علاقه دارند می‌انداختیم، چرا که ما به دنبال مقام و جایگاه یا کسب مال و منال نیستیم و علاقه‌ای هم به این نداریم که کسی از ما تعریف و تمجید کند، بلکه همه هدف ما این است که کاری کنیم ایرانیان در داخل و خارج از کشور با عزت و کرامت زندگی کنند.

وی با بیان این‌که «نگاه ما در حکمرانی ایران، نه برای یک گروه و جناح و دسته‌ای خاص بلکه برای برای همه ایرانیان است»، گفت: اگر این باور در ما نهادینه شود، همه با هم برای رشد و پیشرفت ایران تلاش خواهیم کرد.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

اگر صلح و امنیت نباشد همه ضرر خواهیم کرد

مسعود پزشکیان در ادامه برنامه‌های سومین روز سفر به نیویورک، پیش از ظهر چهارشنبه به وقت محلی هم‌چنین، در دیدار «صباح خالد الحمد الصباح»، ولیعهد امیر کویت، همگرایی و هم‌افزایی کشورهای همسایه را موجب استقرار صلح و امنیت پایدار دانست و گفت: اگر صلح و امنیت نباشد همه ضرر خواهیم کرد.

وی با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه و ارتقای روابط دو کشور تصریح کرد: ما کویت را کشور دوست و برادر خود می‌دانیم و بر همین مبنا آماده‌ایم سطح روابط و همکاری‌های دوجانبه را عمیق‌تر، صمیمی‌تر و در همه ابعاد و زمینه‌ها توسعه دهیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که «رویکرد ما در سیاست خارجی گسترش تعاملات و روابط با کشورهای همسایه بر پایه دوستی و برادری و انتخاب مسیر تفاهم و گفت‌وگو به جای اختلاف است»، اظهار داشت: بر همین اساس تلاش خواهم کرد در دوره مسئولیت خود این هدف را تحقق بخشم.

«صباح خالد الحمد الصباح» ولیعهد امیر کویت نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فرصت دیدار با دکتر پزشکیان، بر اهتمام جدی کشورش برای توسعه روابط و همکاری دو کشور در دوره جدید تاکید کرد و گفت: ما از روز اول مسئولیت جنابعالی، پیام‌های مثبتی از تهران در راستای گشودن افق‌های جدید برای توسعه و تعامل با منطقه و جهان دریافت کرده‌ایم که بسیار ارزشمند است و امیدوارم در این دوره بتوانیم فارغ از فراز و نشیب‌های روابط در گذشته به استقبال اتفاقات خوب و مثبت در آینده روابط برویم.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

آماده گفت‌وگوی صریح و شفاف با جهان هستیم

پزشکیان در دیدار «رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان هم ،گفت: دولت بنده آماده گفت‌وگوی شفاف و صریح برای رفع هر گونه نگرانی یا موانع توسعه روابط درباره موضوعات مختلف از جمله بحث هسته‌ای، بر اساس احترام و منافع متقابل است.

وی با اشاره به قدمت ۱۲۵ ساله روابط دو کشور تصریح کرد: روابط طولانی و سطح بالای فیمابین نشان می‌دهد که امروز نیز می‌توانیم روابط دو کشور را بسیار بیشتر از امروز گسترش دهیم.

«رومن رادف» رئیس جمهور بلغارستان نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران را کهن‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن جهان عنوان کرد و گفت: بلغارستان روابط بسیار پرحجم و سطح بالایی با جمهوری اسلامی ایران داشته و آماده و علاقمند به احیای این روابط هستیم؛ روابط با ایران برای ما بسیار اهمیت دارد.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

تشدید جنایات رژیم صهیونیستی؛ محور گفت‌وگوی نخست‌وزیر پاکستان و پزشکیان

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین در جریان سفر خود به نیویورک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار «شهبار شریف» نخست وزیر پاکستان، ضمن ابراز خرسندی از دیدار با برادران دینی و همسایگان عزیز جمهوری اسلامی ایران، بر عزم کشورمان برای نهایی و اجرایی کردن همه توافقات سفر رئیس جمهور فقید ایران به پاکستان تاکید کرد.

وی با اشاره به ایده خود برای ایجاد یک شبکه گسترده ارتباطی ریلی و جاده‌ای میان کشورهای منطقه، برای تسهیل تبادلات و مراودات میان مردم گفت: اجرای این ایده نیازمند طرح و برنامه جامعی است که همه مقتضیات امنیتی، سیاسی، اقتصادی و ارتباطی در آن لحاظ شده باشد. این طرح می‌تواند باعث تسریع رشد و پیشرفت و هر چه نزدیک‌تر شدن مردم منطقه به یکدیگر شده و منافع همه کشورها را تامین کند.

«شهباز شریف» نیز در این دیدار با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور فقید ایران توافقات بسیار خوبی میان دو کشور حاصل شد و کاملا اطمینان داریم که با انتخاب شایسته شما می‌توانیم اجرای این توافقات را ادامه و روابط فیمابین را بیش از پیش گسترش دهیم، اظهار داشت: صادقانه آماده همکاری با جنابعالی برای ارتقای هر چه بیشتر روابط فیمابین هستیم.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

اگر کشورهای اسلامی روابط اقتصادی با اسرائیل را قطع کنند، این رژیم توان جنایتگری نخواهد داشت

پزشکیان در دیدار با «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان، با یادآوری وظایف و مسئولیت‌های کشورهای اسلامی در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم لبنان و غزه و تلاش برای توقف این جنایات در منطقه گفت: کافی است کشورهای اسلامی که با این رژیم در ارتباطاتند، روابط اقتصادی خود را با او قطع کنند، آن وقت خواهند دید که رژیم کودک‌کش دیگر توان جنایتگری و تجاوز کاری را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به احوالپرسی وی با بیان اینکه حال ما با اتفاقات تلخ و تاسف باری که در لبنان و غزه در حال وقوع است اصلا خوب نیست، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی با جنایات ضد بشری تحت حمایت‌های آمریکا، چیزی از حقوق بشر و قوانین و مقررات بین‌المللی باقی نگذاشته است.

«نجیب میقانی» نخست وزیر لبنان نیز در این دیدار با بیان اینکه آنچه امروز در غزه و لبنان در حال وقوع است، به دور از انسانیت و بر خلاف تمام موازین بین‌المللی است، به شرایط بسیار بغرنج مردم لبنان پس از تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: استفاده از ابزارهای غیر نظامی برای کشتن مردم بی‌گناه و عادی جنایتی است که تنها از رژیم صهیونیستی بر می‌آید.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

به دنبال رفع اختلافات و سوءتفاهم‌ها در عرصه سیاست هستم

رئیس‌جمهور کشورمان در دیدار با نخست‌وزیر نروژ گفت: با توجه به سوابق پزشکی خود در سیاست نیز به دنبال درمان اختلافات و سوءتفاهمات و رویکردهای پیشگیرانه هستم و شرایط بحرانی و بغرنج منطقه‌ای نیز نیازمند چنین رویکرد و نگاهی است تا برای درمان گرفتاری‌های آن راه‌حل‌های درست و صحیحی انتخاب و منطقه به سمت امنیت و ثبات سوق داده شود.

پزشکیان در این دیدار تنش‌زدایی، گسترش تعامل و ارتباطات با همه کشورهای دنیا بر پایه حسن تفاهم و احترام متقابل را جهت‌گیری اصلی رویکرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: بنده با توجه به سوابق پزشکی خود در سیاست نیز به دنبال درمان اختلافات و سوءتفاهمات و رویکردهای پیشگیرانه هستم و شرایط بحرانی و بغرنج منطقه‌ای نیز نیازمند چنین رویکرد و نگاهی است تا برای درمان گرفتاری‌های آن راه‌حل‌های درست و صحیحی انتخاب و منطقه به سمت امنیت و ثبات سوق داده شود.

«یوناس گار استوره» نخست وزیر نروژ  هم در این دیدار رویکرد  پزشکیان برای تنش‌زدایی و تعامل با دنیا را پیام و تحولی مثبت عنوان کرد و با تاکید بر علاقمندی کشورش برای گسترش روابط با ایران تصریح کرد: نروژ آماده است همه ظرفیت‌های خود را برای کاهش اختلاف‌نظرها و تقویت ارتباطات میان ایران و اروپا به کار گیرد.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

نیازی به جنگ نیست؛ روابط اقتصادی کشورهای مسلمان با رژیم صهیونیستی باید قطع شود

رئیس جمهور در ادامه برنامه‌های آخرین روز سفر به نیویورک در دیدار «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیتی سودان با بیان اینکه اساسا نیازی به این نیست که ما با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شویم، بلکه اگر کشورهای اسلامی روابط اقتصادی خود را با این رژیم قطع کنند، اسرائیل وادار به توقف جنایات خود خواهد شد، گفت: ما از تقویت روابط با همه کشورهای اسلامی از جمله سودان استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که روابط با سودان در حال ارتقا و گسترش است.

وی با ابراز خرسندی از این دیدار و ابراز احساسات برادرانه وی تصریح کرد: ما اگر بپذیریم که مسلمانان بر اساس تاکید رسول خدا با هم برادرند و در کار هم وحدت و انسجام داشته باشیم، دیگر رژیم صهیونیست جرات نخواهد داشت اینگونه علیه فلسطینیان مظلوم در غزه و مردم لبنان جنایت کند.

پزشکیان با بیان این‌که «اساسا نیازی به این نیست که ما با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شویم، بلکه اگر کشورهای اسلامی روابط اقتصادی خود را با این رژیم قطع کنند، اسرائیل وادار به توقف جنایات خود خواهد شد»، افزود: ما از تقویت روابط با همه کشورهای اسلامی از جمله سودان استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که روابط با سودان در حال ارتقا و گسترش است.

با سران بیش از ۱۵ کشور گفت‌وگو کردیم

مسعود پزشکیان پس از پایان سفر به نیویورک گزارشی اجمالی از حضور سه روزه خود در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک ارائه داد و در سخنانی اظهار کرد: در سه روزی که این‌جا بودیم با سران بیش از ۱۵ کشور بیشتر درباره مسائل غزه و لبنان گفت‌وگو کردیم.در این گفت‌وگوها مطرح شد که رژیم صهیونیستی و کسانی که از این رژیم حمایت می‌کنند، ظالمانی هستند که از حقوق بشر فقط حرف می‌زنند یا از مخالفت با تروریسم دم می‌زنند. ‌رژیم صهیونیستی و حامیانش بزرگ‌ترین تروریست‌ها هستند، چون‌ به راحتی با ابزار و قدرتی که دارند مردم بی‌گناه را در غزه و لبنان با بمباران، می‌کشند و راه‌ها را می‌بندند و اجازه رسیدن آب و غذا و دارو نمی‌دهند. با ایرانیان و با دو رسانه گفت‌وگو داشتیم، با مراکز تحقیقاتی مستقل آمریکا جلسه داشتیم و علاوه‌بر سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، در جلسه‌ای هم درباره نگاه به آینده، دقایقی صحبت کردم. وزیر امور خارجه هم ضمن انجام جلسات و سخنرانی‌های ما، گفت‌وگوهایی با همتایان خود داشت.

پزشکیان گفتمان وفاق و آشتی را در پهنه بین‌المللی وارد کرد

پاسخ پزشکیان به پرسش احتمال بازگشت به برجام

مسعود پزشکیان در حاشیه ساعات پایانی سفر خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در حاشیه حضور وی در نیویورک برای سخنرانی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار با سران کشورهای مختلف درباره اقداماتش در این سفر، اظهار کرد: درباره غزه، موضوع هسته‌ای و مسائل لبنان حرف زدیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «فکر می‌کنید طرفین به برجام برگردند»، تصریح کرد: قرار شده گروهی بنشینند و باهم صحبت کنند تا راه حل پیدا کنند که زمانش را وزرای خارجه تعیین می‌کنند.

پزشکیان نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد

در نهایت صبح پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۳ به وقت تهران رئیس‌جمهور پس از سخنرانی در هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دیدار با ۱۵ تن از سران و مقامات کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در سفری سه‌روزه؛ دقایقی پیش نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha