• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۵۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403070403620
  • خبرنگار : 50616

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی برگزار شد

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی برگزار شد

ایسنا/مازندران مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال مرحوم علامه حسن زاده آملی، مفسربزرگ قرآن کریم در زادگاهش شهرستان آمل برگزار شد.

این مراسم عصرچهارشنبه، ۴ شهریور با حضور قشرهای مختلف مردم و مسئولان شهرستان آمل، روحانیون و فرزندان علامه ذوالفنون در مسجد مزین به نام علامه حسن زاده آملی برگزار شد.

امام جمعه شهرستان آمل دراین مراسم به ابعاد شخصیتی علامه حسن زاده آملی در عرصه‌های مختلف علمی و اخلاقی اشاره کرد وگفت: علامه حسن زاده آملی، معتقد بود که عالمان دین باید آنچه در جهان هستی و اطراف انسان است را بشناسند و علوم مختلفی همانند نجوم و ریاضیات را بیاموزند.

حجت الاسلام یعقوبیان افزود: آن عالم فرزانه از سرمایه‌های بی‌نظیر حوزه‌های علمیه و از برجسته‌ترین اندیشمندان و فیلسوفان جهان اسلام و از عارفان و سالکان پارسا و وارسته‌ای بود که عمر پربرکت خود را وقف در تالیف و ترویج علوم مختلف از جمله تفسیر و مبانی قرآن کریم، فلسفه، کلام، عرفان و ریاضیات کرد و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت.

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی برگزار شد

وی ادامه داد: مرحوم علامه حسن زاده آملی شخصیت بی‌بدیلی است که یکی از ذخایر معنوی جهان اسلام به شمار می‌رود.

امام جمعه آمل، با بیان اینکه هنوز جایگاه و شخصیت واقعی این شخصیت ربانی در جامعه شناخته نشده است، تصریح کرد: بزرگی و جامعیت آیت الله حسن آملی در جهان اسلام بعد از فوتش رونمایی شد البته بخشی از ناشناخته ماندن شخصیت والای ایشان به منش این شخصیت در گمنامی بماند بر می‌گردد.

مراسم بزرگداشت سومین سالگرد ارتحال علامه حسن زاده آملی برگزار شد

حجت الاسلام یعقوبیان با تاکید براینکه وجود علامه حسن زاده آملی به عنوان عقلانیت محض بود، افزود: برای رسیدن به مقام علمی وعرفانی همچون علامه حسن زاده آملی، قرار گرفتن درمسیر الگوی درست علمی و عملی است.

وی یادآورشد، زمانی در جامعه اسلامی به معنای واقعی اسلامی خواهیم شد که در هر حال بر محوریت عقلانیت قدم برداریم.

علامه حسن زاده آملی در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۰ دیده از جهان فروبست ودر زادگاهش روستای «ایرا» از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل و درمنزل شخصی‌اش به خاک سپرده شد.

علت فوت وی از سوی مسئولان درمانی عارضه قلبی ناشی از کهولت سن اعلام شد.

علامه حسن‌زاده آملی اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای « ایرا » بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل استان مازندران متولد شد.

 او در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ دروس حوزوی را آغاز کرد.

علامه در سال ۱۳۴۲ از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد. این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد.

شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.

علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha