• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1403070403472
  • خبرنگار : 50136

یک مسئول خبرداد

شناسایی ۵۹ غار در آذربایجان‌غربی

شناسایی ۵۹ غار در آذربایجان‌غربی

ایسنا/آذربایجان غربی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: تاکنون ۵۹ غار در استان شناسایی شده است.

عزیز عطایی ۴ مهرماه در مراسم گرامیداشت روز ملی غار پاک در غار آبی سهولان مهاباد با اشاره به اینکه غارها به‌عنوان اکوسیستم‌های حساس در سطح جهانی شناخته شده‌اند، گفت: به منظور آگاهی افزایی و جلب مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از غارها، روز دوم مهر در تقویم ملی به عنوان روز "غار پاک" نامگذاری شده که امسال شعار "حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیاء غارها" برای این روز انتخاب شده است. 

وی افزود: امروز ارزش‌ غارها در زمینه‌های تنوع زیستی، زمین شناسی، تاریخی و فرهنگی، باستان‌شناسی، طبیعت گردی و گردشگری پایدار بر اغلب مردم جامعه روشن شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: موضوعی که باید بر آن تاکید شود این است که غارها زیستگاه‌هایی حساس و شکننده هستند که با کمترین تغییرات دچار آسیب‌ها و مخاطرات جدی می‌شوند و آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی از جمله رها کردن پلاستیک و زباله درون غارها می‌تواند در چرخه حیاتی گونه‌ها اختلال ایجاد کند.

عطایی با اشاره به برنامه‌های جنبی این مراسم گرامیداشت، عنوان کرد: پاکسازی بستر آب غار توسط غواص دوستدار محیط زیست، پاکسازی محوطه خشکی غار توسط دانش آموزان و جوامع محلی، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع حفاظت از محیط زیست، اهدای بسته‌های فرهنگی محیط زیستی به دانش‌آموزان برگزیده از جمله برنامه‌هایی بود که در راستای آگاهی افزایی و افزایش حساسیت‌ها به منظور حفاظت از غارها انجام گرفت.

به گزارش ایسنا، اثر طبیعی ملی غار آبی سهولان در جنوب آذربایجان غربی و  ۳۵کیلومتری شهرستان مهاباد و جاده مهاباد_بوکان واقع شده است. این غار یکی از مهمترین و کم نظیرترین غارهای طبیعی کشور است و با داشتن حوضچه‌های آبی بزرگ با مناظر فوق‌العاده دیدنی و دالان‌های مملو از آب، بافت آهکی، قندیل‌های فعال غار و قرار گرفتن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و قدمت تاریخی هر ساله پذیرای جمعیت کثیری از گردشگران و دوستداران محیط زیست است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha