• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۵۰
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403070403421
  • خبرنگار : 71654

فرانسه برای اولین بار با ماهواره‌ها ارتباط لیزری برقرار کرد

فرانسه برای اولین بار با ماهواره‌ها ارتباط لیزری برقرار کرد

فرانسه از ایجاد یک ارتباط لیزری پایدار موفقیت‌آمیز خبر داده است که برای اولین بار در جهان رخ داده و در آن ارتباطات ماهواره‌ای نوری پرسرعت بین یک نانوماهواره در مدار پایین زمین و یک ایستگاه زمینی اپتیکی تجاری برقرار شده است.

به گزارش ایسنا، این آزمایش در اواخر سال ۲۰۲۳ با پرتاب ماهواره کرانوس(Keraunos) توسط آژانس نوآوری دفاعی فرانسه(AID)، بخشی از اداره تسلیحات فرانسه(DGA) و دو شرکت فضایی جدید فرانسه به نام‌های Unseenlabs و Cailabs آغاز شد.

به نقل از آی‌ای، هدف از این آزمایش برقراری ارتباطات پرسرعت بر اساس فناوری‌های نوآورانه شرکت Cailabs بود.

این شامل ایجاد یک پیوند لیزری پایدار در طول چند دقیقه بود، بنابراین امکان پیگیری حرکت یک نانوماهواره در مدار پایین از یک ایستگاه زمینی نوری فراهم شد. براساس بیانیه مطبوعاتی سازمان نوآوری دفاعی فرانسه، نتیجه در تابستان ۲۰۲۴ به ثمر نشست.

مزایای لیزر و ارتباط نوری نسبت به ارتباط رادیویی

به گفته موسسه نوآوری دفاعی فرانسه، مزایای برقراری ارتباط از طریق لیزر به جای رادیو افزایش سرعت، اختیارات بیشتر و همچنین آزادی از مقررات مربوط به استفاده از طیف رادیویی است.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی، ماهواره کرانوس قادر به دور زدن اختلالات ناشی از تلاطم جوی به منظور دستیابی به کیفیت انتقال بهینه بود.

در اوایل سال جاری، ناسا نیز از یک سیستم ارتباطی لیزری قدرتمند برای ارسال تصاویر و ویدئوهای حیوانات خانگی محبوب تا ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده کرده بود.

ناسا اولین سیستم رله لیزری دو طرفه خود را از طریق این آزمایش آزمایش کرد. این آژانس از فناوری لیزر برای ارسال داده با سرعت ۱.۲ گیگابیت در ثانیه استفاده کرد که بسیار سریع‌تر از دانلود فیلم است.

پیش از این آژانس فضایی ایالات متحده نیز قدرت انتقال داده‌های لیزری را از طریق ماموریت خود نشان داده بود.

آزمایشات ماهواره ارتباطات نوری کرانوس فرانسه

نقش فناوری Cailabs در این مأموریت مهم بود، زیرا امکان ایجاد یک گیرنده زمینی را فراهم کرد که این محدودیت‌ها را دور بزند و در عین حال به اندازه کافی قابل اعتماد و قوی باشد تا بتواند به صورت تجاری عرضه شود.

نانوماهواره‌های شرکت Unseenlabs نیز نقش مهمی در این مأموریت داشتند.

این ماموریت موفقیت‌آمیز راه را برای استفاده از ارتباطات لیزری فضایی بر روی سکوهای سیار، زمینی، دریایی یا هوایی هموار کرده است. فرانسوی‌ها همچنین قصد دارند آن را در سیستم‌های ماهواره‌ای آینده وزارت نیروهای مسلح ادغام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha