• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403070403403
  • خبرنگار : 50046

رئیس نظام مهندسی معدن استان عنوان داد

وزارت صمت‌ دفتر نظارت بر بهره‌برداری معادن‌ را دوباره فعال کند

 وزارت صمت‌ دفتر نظارت بر بهره‌برداری معادن‌ را دوباره فعال کند

ایسنا/خراسان شمالی رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی گفت: متاسفانه یکی از مشکلاتی که در معادن این استان وجود دارد این است که مسئول فنی به صورت کامل در معدن حضور ندارد و حضور آن‌ها به صورت نصفه و نیمه است.

سجادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیشتر معادن موجود در خراسان شمالی روباز هستند، اظهار کرد: بیشتر اتفاقاتی که در معادن رخ می‌دهد در معادن زیرزمینی و ذغال سنگ است که در این استان معدن ذغال سنگ وجود ندارد.

وی افزود: یکی از مواردی که سبب می‌شود تا میزان اتفاقات در معادن کاهش یابد حضور مسئول فنی و مسئول ایمنی در معادن است، قراردادهای این افراد باید به صورت سالانه تمدید شود اما گاهی اوقات در این استان به این موضوع توجه نمی‌شود و بعد از پایان زمان قرارداد شاید تا دو سه ماه آن تمدید نشود و گاهی اوقات نیز حضور آن‌ها در معدن به صورت نصفه و نیمه است.

سجادی ادامه داد: از سوی دیگر حقوق مسئول فنی در معدن از سوی بهره بردار پرداخت می‌شود و این امر سبب می شود تا شاید مسئول فنی گزارش درست ارائه ندهد، چراکه ممکن است آینده شغلی او به خطر افتد، بنابراین باید برای این امر یک سازوکاری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در این استان ۲۱۷ معدن وجود دارد، تاکید کرد: نظارت‌های همیشگی ما بر معادن استان وجود دارد و همین امر موجب شده تاکنون حادثه ای در معادن رخ ندهد و فقط در معدن آلبلاغ چندین فوتی وجود داشته که آن نیز به علت نبود پروانه برای آن معدن و استخراج غیرقانونی بوده است.

رئیس نظام مهندسی معدن خراسان شمالی تصریح کرد: در شهرستان راز و جرگلان چندین معدن باریت وجود دارد که به صورت زیرزمینی بوده و در آن‌ها اشکلاتی وجود دارد که ممکن است در آینده خطرسازی شود که یکی از آن‌ها این است که فعالیت در این تونل‌ها به صورت سنتی در حال انجام است. ورودی تونل‌ها نیاز به مقاوم سازی دارد که باید حتما انجام شود.

وی افزود: از سوی دیگر در تونل‌ها باید تهویه هوا وجود داشته باشد که این امر رعایت نشده و علاوه بر آن در این مکان‌ها برای رفت و آمد از بالابر استفاده می‌شود که ناایمن هستند.

سجادی ادامه داد: یکی از معضلات اساسی دیگر در معادن این است که معدن‌ها به سوی کوچک سازی(۱۰۰۰تا ۲۰۰۰تن) پیش رفته اند و توجیه اقتصادی چندان ندارد در نتیجه پیمانکار و یا بهره بردار فقط به فکر برداشت بیشتر ماده معدنی است.

وی خاطرنشان کرد: وزارت صمت باید دفتر نظارت بر بهره برداری معادن که چند سالی است حذف شده را دوباره فعال کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha