• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 1403070403385
  • منبع : وزارت جهاد کشاورزی

پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تن پسته در کشور

پیش‌بینی تولید ۳۰۰ هزار تن پسته در کشور

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: تولید حدود ۳۰۰ هزار تن پسته در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم تهران اظهار کرد: برآورد می‌شود از حدود ۳۰۰ هزار تن تولید پسته امسال، حدود ۲۱۰ هزار تن پسته خشک و مابقی پسته تر باشد.

داریوش سالم‌پور سطح باغات پسته کشور را ۶۵۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: از این سطح باغات پسته، ۵۵۰ هزار هکتار بارور است.

وی افزود: برداشت محصول پسته از اواسط شهریور در استان‌های تولید کننده عمده همچون کرمان، خراسان رضوی، یزد، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان جنوبی، مرکزی، قزوین، قم و تهران آغاز شده و تا اواخر مهر ادامه دارد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک گفت: امسال با وجود گرمای تابستان، قطعی برق چاه‌های آب باغات پسته در برخی مناطق و محدودیت آبی و اثرات کاهشی تولید برخی باغات در بعضی از مناطق و شهرستان‌های کشور، وضعیت کلی تولید مناسب می‌باشد، زیرا بخشی از باغات غیربارور به تولید رسیده‌اند و همچنین با مدیریت بهینه باغداران، تنظیم زمان برداشت، رعایت توصیه‌های فنی و اجرایی کارشناسان جهاد کشاورزی، استفاده از نتایج تحقیقات محققان و اقدامات پیشگیرانه و کاهنده خسارت، اثرات این وضعیت تعدیل و کنترل شده است.

وی درباره اصلاح و نوسازی باغات پسته تصریح کرد: اصلاح و احیای باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ و غیراقتصادی از عمده کارهایی است که در برنامه ششم و هفتم توسعه در دستور کار معاونت امور باغبانی قرار  گرفته است.

سالم‌پور ادامه داد: در سال نخست برنامه هفتم توسعه، حدود ۸۰ هزار هکتار از کل باغات سردسیری و خشک برای اصلاح و احیا هدفگذاری شده که بخش بیشتر آن مربوط به باغات پسته و انگور کشور است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، گفتنی است؛ اصلاح و احیای باغات درجه ۲ و حذف و جایگزینی باغات درجه ۳ با هدف افزایش بهره‌وری، افزایش کمی و کیفی محصول و تولید اقتصادی و تجاری انجام می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha