• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403070403240
  • خبرنگار : 71951

سرپرست مرکز تحقیقات و امورکشاورزی و منابع طبیعی استان تهران:

تولید علوفه‌های زمستانی در راستای اصلاح الگوی کشت ضروری است

تولید علوفه‌های زمستانی در راستای اصلاح الگوی کشت ضروری است

ایسنا/تهران سرپرست مرکز تحقیقات و امور کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: اصلاح الگوی کشت نیازمند اقدام عملی برای تولید علوفه در فصل زمستان و کشت علوفه‌های کم آب‌بر است.

«مسعود ترابی» سرپرست مرکز تحقیقات و امور کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در بازدید از ایستگاه مرکزی شهرستان ورامین در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امروز بزرگترین مشکل زیست محیطی و کشاورزی در سطح کشور مسأله آب است و مکمل آن، برنامه اصلاح الگوی کشت است که می‌توان این مصرف آب را تعدیل و مدیریت کرد.

وی گفت: اگر این مهم اصلاح نشود فرونشست‌ها، مشکلات اجتماعی، تولید برق و مواردی از این قبیل را خواهیم داشت، پس باید بپذیریم که موضوع کم آبی بسیار مهم و جدی است.

ترابی افزود: ما باید به سمت مدیریت آب پیش برویم چراکه مجبور هستیم سالانه حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تن علوفه سیلویی برای گاوهای شیری تولید کنیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر مترمکعب آبی که در کشاورزی استفاده می‌شود فقط می‌توان ۵ تا ۶ کیلوگرم علوفه تولید کرد، این درحالیست که اگر به سمت کشت‌ محصولاتی همانند ارزن حرکت کنیم می توانیم به ازای یک متر مکعب آب، ۱۱ تا ۱۳ کیلو علوفه تولید کنیم.

سرپرست مرکز تحقیقات و امور کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران گفت: با تغییر الگوی کشت می توانیم، سالیانه دو و نیم میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب‌های زیرزمینی داشته باشیم و درنهایت از پدیده فرونشست زمین جلوگیری کنیم.

وی همچنین در ادامه توضیح داد: تولید یکسری از علوفه‌ها باید در فصل زمستان انجام شود چرا که در این فصل میران تبخیر و تعرق کم و مقداری بارندگی بیشتر است در نتیجه آب کمتری مصرف می‌شود.

ترابی ادامه داد: همچنین اگر قرار است در فصل تابستان محصول علوفه ای تولید کنیم بهتر است از محصولات کم آب بر همانند ارزن و سورگوم علوفه‌ای کشت شود.

وی افزود: لازم به توضیح است که سالانه در دیگر کشورها حدود بیست میلیون هکتار ارزن علوفه‌ای تولید می‌شود تا به مدیریت مصرف آب در کشاورزی کمک کند این در حالیست که در کشورما که در منطقه خشک و فراخشک قرار دارد رعایت الگوی کشت و استفاده از محصولات کم آب بر توجه خاصی نمی شود برای همین به منابع آبهای زیرزمینی فشار جدی وارد می شود.

سرپرست مرکز تحقیقات و امور کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در پایان یادآور شد: اصلاح الگوی کشت نیازمند اقدام عملی و حرکت به سمت علوفه‌های کم آب‌بر و تولید علوفه در فصل زمستان و مواردی از این دست است تا بتوانیم به سوی اهداف تعیین شده حرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha