• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۵
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403070403166
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

افزایش ۳ میلیارد دلاری عملکرد محصولات باغی کشور با توسعه نهال گواهی شده و احیای باغات

افزایش ۳ میلیارد دلاری عملکرد محصولات باغی کشور با توسعه نهال گواهی شده و احیای باغات

رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی با اشاره به زیان‌های سنگین ناشی از نبود زنجیره کامل تولید نهال و هسته سالم در کشور تاکید کرد: با شکل‌گیری کامل این زنجیره در کشور، سالانه سه میلیارد دلار از محل افزایش عملکرد محصولات باغی عاید کشور خواهد شد.

به گزارش ایسنا، پژمان آزادی با اشاره به عضویت بیش از ۷۰ شرکت فعال در حوزه تولید نهال و گیاهچه سالم در انجمن صنفی کشت بافت گیاهی که اغلب از شرکت‌های دانش‌بنیان هستند اظهار کرد: نبود مرکز تامین هسته‌های اولیه سالم و عدم نظارت بر باغات باعث شده که همچنان شاهد استفاده از نهال‌های آلوده با عملکرد پایین در شکل‌گیری و توسعه باغات کشور باشیم که به پایین بودن عملکرد محصولات باغی به عنوان تهدیدی برای امنیت غذایی کشور منجر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای ترویج و آشنا کردن باغداران و مسؤولان این حوزه با اهمیت تولید نهال سالم و گواهی شده در حاشیه هفتمین نمایشگاه بین‌المللی ایفارم که از سوم تا ششم مهرماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی شهر آفتاب در حال برگزاری است، نخستین رویداد نهال گواهی شده با سخنرانی متخصصان داخلی و خارجی این حوزه برگزار خواهد شد.

آزادی تصریح کرد: در این نمایشگاه حضور پر رنگ شرکت‌های کشت بافتی و نهالستان‌های تولیدکننده نهال گواهی شده لیبل آبی را شاهد هستیم که نشان دهنده ظرفیت بالای بخش خصوصی و دانش‌بنیان کشور در جهت تامین امنیت غذایی و توسعه صادرات است. در این نمایشگاه چهار کارگاه آموزشی در روزهای چهارشنبه چهارم، پنج‌شنبه پنجم و جمعه ششم مهرماه برگزار می‌شود.

به گفته وی در کارگاه آموزشی چهارم هم که روز جمعه از ساعت ۱۱ تا ۱۲ برگزار می‌شود، لوئیجی کاتالانو، رئیس مرکز نهال گواهی شده ایتالیا و پژمان آزادی به تبیین اهمیت و روند تولید نهال گواهی شده و اثر بخشی آن می‌پردازند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، رئیس انجمن صنفی کشت بافت گیاهی در پایان با اشاره به پیگیری‌های درحال انجام از معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و تلاش‌ها و اقدامات مؤثر پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه تامین هسته‌ها و نهال‌های اولیه سالم ابراز امیدواری کرد با ارتقای آگاهی باغداران و حمایت دستگاه‌های مسؤول شاهد توسعه تولید نهال‌های گواهی شده، احیای باغات و افزایش بهره‌وری در بخش باغبانی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha