• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070403087
  • خبرنگار : 71443

گاردین: اسرائیل با خیال شکست حزب‌الله، تنش‌های نظامی را تشدید کرده است

گاردین: اسرائیل با خیال شکست حزب‌الله، تنش‌های نظامی را تشدید کرده است

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: اسرائیل با این باور مخاطره‌آمیز به تنش‌های نظامی با حزب‌الله لبنان دامن زده است که می‌تواند با بمباران لبنان، این گروه را به آتش‌بس وادارد.

به گزارش ایسنا، اکنون واضح است که عملیات رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان از طریق انفجار پیجرها در این کشور تنها گام اول بود و آنچه اکنون مشخص شده، این است که استراتژی تل‌آویو برای تشدید تنش نظامی با حزب‌الله بر اساس این باور خطرناک است که می‌توان این گروه را قبل از پایان جنگ در غزه، به آتش‌بس وادار کرد.

موج حملات هوایی روز دوشنبه علیه جنوب لبنان دست کم ۵۵۸ کشته بر جای گذاشت و هزاران نفر را آواره کرد، در حالی‌که نشانه‌ای از کند شدن این کارزار وجود ندارد. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی گفته است که در ۲۴ ساعت ۲۰۰۰ بمب پرتاب کرده است و شکی نیست که اکنون این، یک جنگ تمام عیار است، اگرچه هنوز یک درگیری همه جانبه نیست.

گاردین در ادامه با اشاره به شهادت تعدادی از فرماندهان و اعضای حزب‌الله در جریان انفجار پیجرها و حملات به جنوب لبنان، تشدید حملات حزب‌الله علیه سرزمین‌های اشغالی را امری بدیهی توصیف کرد و به نقل از عساف اوریون، سرتیپ بازنشسته اسرائیلی و طراح استراتژی آن بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ نوشت: پویایی درگیری‌ها اکنون «به سمت تشدید بیشتر پیش می‌رود».

وی گفت: من چشم‌اندازی از تسلیم شدن و کوتاه آمدن حزب‌الله را نمی‌بینم. مسئله قدرت و تصور است. آنها را در حالی که به زانو درآمده‌ باشند، نمی‌بینم.

گاردین با بیان اینکه حزب‌الله همچنان تهدیدی برای شمال سرزمین‌های اشغالی است، به آواره شدن ده‌ها هزار نفر از این منطقه در نتیجه حملات حزب‌الله اشاره و تصریح کرد: کابینه جنگ اسرائیل هدف جدیدی از نبرد را معرفی کرده است؛ بازگشت امن حدود ۶۵هزار نفر که از شمال آواره شده‌اند اما اگر چنین نشود، خطر درگیری فوری با افزایش دامنه حملات، تعداد بیشتری از اسرائیلی‌ها را از خانه‌هایشان آواره می‌کند.

به نوشته روزنامه انگلیسی، بر اساس تخمین اندیشکده‌ها، حزب‌الله موشک‌های ذخیره بسیار بیشتری در اختیار دارد؛ ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار  موشک بالستیک با برد تا ۳۰۰ کیلومتر و تعدادی موشک هدایت شونده، شاید ۱۵۰ تا ۴۰۰ تا. اگرچه اسرائیل به گنبد آهنین و سایر سامانه‌های دفاع هوایی خود اطمینان دارد، اما اگر تعداد کمی از آن‌ها در مناطق مسکونی فرود بیایند، خطر واقعی برای آنها و سپس تشدید بیشتر درگیری وجود دارد. اگر این درگیری تشدید شده ادامه یابد، این سوال پیش خواهد آمد که آیا اسرائیل تهاجم زمینی به جنوب لبنان را از طریق زمین‌های ناهموار تا خط رودخانه لیتانی، جایی که حزب‌الله یک شبکه تونل گسترده ساخته است، در نظر می‌گیرد یا خیر. اما این یک گزینه خطرناک است، زیرا باید در برابر یک گروه کاملا مسلح و با تجربه با شاید ۳۰ هزار نیروی مبارز و تعداد مشابه در ذخیره مقابله کند و تلاش برای غیر نظامی کردن منطقه منجر به توقف تهدیدات موشکی علیه شمال فلسطین اشغالی نمی‌شود.

گاردین خاطر نشان کرد: آنچه به نظر می‌آید، این است که اوضاع در حال بدتر شدن است و حزب‌الله حامیان مسلحی نیز در عراق و سوریه و البته خود ایران را دارد.

از طرفی دیگر، به گفته عساف اوریون، به نظر می‌رسد که هیچ راه خروج دیپلماتیکی برای این وضعیت وجود ندارد و ماه‌ها تلاش برای برقراری آتش‌بش در غزه، به رهبری ایالات متحده، قطر و مصر به ثمر نرسیده است. سران اسرائیل اکنون بر این باورند که برتری نظامی برای وادار کردن حزب‌الله به شکست دارند، این در حالی است ‌که حزب‌الله تنها باید نشان دهد که هنوز می‌تواند تهدیدی برای جلوگیری از بازگشت اسرائیلی‌ها به خانه‌هایشان در شمال باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha