• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403070403014
  • خبرنگار : 50024

زمین در برابر کاخ؛

انتقال مالکیت کاخ مروارید در انتظار تصمیم راه و شهرسازی البرز

انتقال مالکیت کاخ مروارید در انتظار تصمیم راه و شهرسازی البرز

ایسنا/البرز معاون میراث فرهنگی البرز با اشاره به خودداری راه و شهرسازی البرز از تخصیص زمین معوض برای انتقال مالکیت کاخ مروارید مهرشهر گفت: مساله کاخ مروارید باید در استان حل شود و انتظار می‌رود مدیران کلان فکری اساسی برای برون رفت این مجموعه از شرایط فعلی بکنند.

مهدی ارباب نیا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای مرمت و بازسازی کاخ مروارید اظهار کرد: بازگرداندن این مجموعه به شرایط قبل و ایده آل به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین آن در شرایط فعلی از توان میراث فرهنگی خارج است.

وی ادامه داد: امسال وزارت میراث فرهنگی دو میلیارد تومان به این کاخ تخصیص داده که این اعتبار صرفاً کفاف نگه‌داشت وضعیت فعلی این مجموعه را می‌دهد.

وی توضیح داد: اعتبارات وزارت میراث فرهنگی محدود است و با توجه به گستردگی وظایف، ناچار است مبالغی را به صورت قطره چکانی به استان‌ها تزریق کند تا آثار میراثی مناطق مختلف کشور حفظ و نگهداری شوند.

این مسئول تصریح کرد: مساله کاخ مروارید باید در استان حل شود و انتظار می‌رود مدیران کلان فکری اساسی برای برون رفت این مجموعه از شرایط فعلی بکنند.

ارباب نیا اضافه کرد: تمام تلاش ما این بود که مالکیت این کاخ از سپاه به میراث فرهنگی منتقل شود و مصوبه‌ای هم در این خصوص به تصویب رسید که بر اساس آن بنا بود زمین معوضی به سپاه واگذار شود ولی هنوز زمین مورد نظر تخصیص نیافته است.

وی اظهار کرد: تامین اعتبار و خرید بیش از ۱۰۰ هکتار زمین از طریق میراث فرهنگی و واگذاری آن به سپاه عملا شدنی نیست و اداره کل راه و شهرسازی استان هم به بهانه اینکه در تامین زمین مناسب برای پروژه مسکن ملی با محدودیت مواجه است، زیر بار تخصیص زمین نمی‌رود.

ارباب نیا با اشاره به اینکه تا زمانی که مالکیت این کاخ تعیین تکلیف نشود تلاش برای جذب مشارکت بخش خصوصی برای مرمت و بازسازی این مجموعه بیهوده است، گفت: بخش خصوصی آمادگی خود را برای مرمت و بازسازی این مجموعه اعلام کرده ولی تا زمانی که مالکیت آن تعیین تکلیف نشود، برای هزینه کرد ریسک نمی‌کند و این کار منطقی است.

به گزارش ایسنا، بحث واگذاری و مرمت کاخ مروارید مهرشهر از حدود ۱۲ سال پیش مطرح شده ولی در این مدت نه مالکیت آن واگذار شده و نه برای مرمت این اثر ملی کاری جدی صورت گرفته است.

پیش از این مدیرکل میراث فرهنگی البرز گفته بود که «انتقال مالکیت کاخ مروارید به میراث‌فرهنگی در ازای زمین معوض در سفر رئیس جمهور به تصویب رسید، اما متأسفانه با موانعی از سوی یکی از مدیران میانی وزارت راه و شهرسازی مواجه شده است.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha