• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403070403008
  • خبرنگار : 71402

افشای دروغگویی بلینکن به کنگره درباره رژیم صهیونیستی

افشای دروغگویی بلینکن به کنگره درباره رژیم صهیونیستی

افشای گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که وزیر خارجه آمریکا با وجود مطلع شدن از کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی و اجازه ندادن به ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه، یک مشت دروغ تحویل کنگره آمریکا داده است.

به گزارش ایسنا، در اوایل سال جاری میلادی، ۲ مقام دولتی ایالات متحده به این نتیجه رسیدند که رژیم صهیونیستی عمدا در جریان کشتار وحشیانه خود در غزه، تحویل غذا و دارو به این منطقه تحت‌محاصره و جنگ‌زده را متوقف کرده است.

وب‌سایت روزنامه‌نگاری تحقیقی «پروپابلیکا» (ProPublica) روز سه‌شنبه با استناد به گزارش‌های فاش شده، نوشت، اما حتی پس از اینکه آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده و دفتر پناهندگان وزارت امور خارجه آمریکا، یافته‌های خود را در اواخر آوریل با دیپلمات‌های ارشد واشنگتن در میان گذاشتند، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه، درست برعکس آن را در روزهای بعد به کنگره گفت.

بلینکن در بیانیه‌ای به کنگره آمریکا در ۱۰ مه مدعی شده: «در حال حاضر ارزیابی نمی‌کنیم که کابینه اسرائیل حمل و نقل یا ارسال کمک‌های بشردوستانه ایالات متحده را ممنوع یا محدود می‌کند.»

آنتونی بلینکن قبل از بیانیه خود به کنگره، یادداشتی ۱۷ صفحه‌ای از یواس‌اید (USAID) در مورد رفتار رژیم صهیونیستی دریافت کرد که توسط پروپابلیکا دیده شده و در آن مواردی از کشتار امدادگران، بمباران بیمارستان‌ها و آمبولانس‌ها، تخریب زمین‌های کشاورزی، بازگرداندن دائمی کامیون‌های حامل موادغذایی و دارو و بستن انبارهای توزیع توسط تل‌آویو شرح داده شده بود.

در این گزارش آمده است که غذای غزه، از جمله آردی که می‌توانست برای ۵ ماه غذای ۱.۵ میلیون فلسطینی کافی باشد و مردم را سیر کند، در کمتر از ۳۰ مایلی مرز غزه در یک بندر رژیم صهیونیستی توقیف شده بود. با این حال، در ماه فوریه، تل‌آویو اجازه ورود آرد به این سرزمین را متوقف کرد و دریافت‌کننده آن، آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) را به داشتن ارتباط با حماس متهم کرد. با این حال تحقیقات مستقل، هیچ مدرکی برای ادعاهای رژیم صهیونیستی پیدا نکرد.

علاوه بر این، دفتر جمعیت، پناهندگان و مهاجرت در وزارت امور خارجه آمریکا هم به صورت مستقل به این نتیجه رسید که رژیم صهیونیستی از ورود کمک‌های بشردوستانه جلوگیری می‌کند و بعد تاکید کرد که باید ارسال نزدیک به ۸۳۰ میلیون دلار سلاح و بمب به صهیونیست‌ها که پول آن توسط مالیات‌دهندگان آمریکایی پرداخت می‌شود، تحت قانون کمک خارجی مسدود شود.

از طرف دیگر، یواس‌اید هم این توصیه را تکرار کرد و در گزارش خود نوشت که ایالات متحده باید فروش تسلیحات اضافی به رژیم صهیونیستی را متوقف کند. با این حال به نظر می‌رسد این یافته‌ها توسط بلینکن و دیگر مقامات برجسته دولت بایدن نادیده گرفته شده یا مورد غفلت واقع شده است.

در بحبوحه این کارشکنی‌های رژیم صهیونیستی، سازمان ملل متحد در غزه قحطی اعلام کرده و گفته است که بسیاری از فلسطینیان در این سرزمین روزها را بدون غذا می‌گذرانند و بسیاری از کودکان از گرسنگی جان باخته‌اند. این جنگ همچنین یک وضعیت اضطراری بهداشتی در غزه ایجاد کرده است، از جمله اولین مورد تایید شده فلج اطفال در این منطقه در ۲۵ سال گذشته.

در واکنش به این افشاگری، وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سؤالات وب‌سایت تحقیقی پروپابلیکا بیانیه‌ای صادر کرد و مدعی شد که رژیم صهیونیستی را تحت فشار قرار داده است تا کمک‌های بیشتری به غزه بدهد.

در این بیانیه ادعا شده است: «همانطور که در ماه مه و هنگام انتشار گزارش خود به صراحت اعلام کردیم، ایالات متحده در طول دوره از ۷ اکتبر نسبت به اقدام و انفعال اسرائیل که به عدم ارائه مستمر کمک‌های بشردوستانه کمک می‌کرد، نگرانی عمیقی داشت. اسرائیل متعاقبا اقداماتی را برای تسهیل افزایش دسترسی بشردوستانه و جریان کمک به غزه انجام داد.»

نحوه برخورد دولت ایالات متحده به گزارش آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده موسوم به یواس‌اید، منجر به درگیری داخلی شد و یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به نام «استیسی گیلبرت» در ماه مه به دلیل بیانیه بلینکن خطاب به کنگره استعفا داد.

گیلبرت در آن زمان در بیانیه‌ای نوشت: «شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد اسرائیل مسوول جلوگیری از کمک‌رسانی است. انکار این امر، پوچ و شرم‌آور است. آن گزارش و دروغ‌های آشکار آن، عواقبی دارد و گریبان ما را خواهد گرفت.»

هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که بلینکن یا دولت بایدن قصد دارند سیاست‌های خود را در قبال رژیم صهیونیستی یا جنگ آن در غزه تغییر دهند، حتی در شرایطی که در جنگ بیش از ۴۱۴۶۷ فلسطینی از جمله ۱۶۵۰۰ کودک به شهادت رسیده‌اند. به طور حتم تعداد تلفات بسیار بیشتر است چون حملات نظامی صهیونیست‌ها در کرانه باختری و جنوب لبنان را در نظر نمی‌گیرد و میزان اعلام شده، کمتر از واقعیت است.

حتی با وجود شواهد جمع‌آوری شده توسط خود آژانس‌های ایالات متحده، دولت بایدن از در نظر گرفتن تحریم تسلیحاتی علیه رژیم صهیونیستی یا اذعان به جنایات جنگی فراوان تل‌آویو امتناع می‌ورزد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha