• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403070402912
  • خبرنگار : 71402

چین یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد

چین یک موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد

ارتش چین امروز (چهارشنبه) یک موشک بالستیک قاره‌پیما را به سمت اقیانوس آرام شلیک کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این موشک بالستیک قاره‌پیما حامل یک کلاهک مصنوعی بود و در منطقه تعیین‌شده از دریا سقوط کرد. این شلیک از سمت ارتش آزادی‌بخش خلق، بخشی از تمرین‌های معمول سالانه بود.»

وزارت دفاع چین همچنین اعلام کرد این پرتاب موشکی با قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و علیه هیچ کشور یا هدفی انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مشخص نیست که چین چند بار در چنین فاصله‌ای آزمایش موشکی انجام می‌دهد. در سال ۱۹۸۰، چین یک موشک بالستیک قاره‌پیما را به سمت اقیانوس آرام جنوبی پرتاب کرد.

نقشه‌ای که در آن زمان در روزنامه‌های چینی منتشر شد، منطقه مورد نظر را تقریبا دایره‌ای نشان می‌داد که از جزایر سلیمان، نائورو، جزایر گیلبرت، تووالو، ساموآی غربی، فیجی و نیوهبریدز تشکیل شده بود.

ایالات متحده و سازمان‌های غیردولتی گفته‌اند که چین در حال ساخت سیلوهای موشکی خود است. اما مشخص نیست که چه تعداد موشک و کلاهک هسته‌ای به زرادخانه خود اضافه کرده است.

ارتش آزادی‌بخش خلق چین که به‌عنوان شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم عمل می‌کند و برنامه فضایی چین را در دست دارد، یک ایستگاه مداری ایجاد کرده است و برنامه آن ایجاد یک پایگاه در ماه و فرود یک فضاپیما در مریخ است. برنامه‌های موشکی، مدت‌هاست که بخشی از توسعه چین به یک قدرت بزرگ جهانی بوده است و ملی‌گرایی و رشد را برانگیخته و آن را به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرده است.

ایالات متحده همچنان رقیب اصلی چین در جهان است، گرچه ژاپن، تایوان، فیلیپین و سایرین اختلافات ارضی با پکن دارند که گهگاه تهدید به درگیری‌های نظامی می‌کند. با این حال چین بارها تاکید کرده است که با وجود افزایش تمایل این کشور برای برتری منطقه‌ای، به سیاستی که تاکید دارد اولین طرف در استفاده از تسلیحات هسته‌ای نیست و نخواهد بود، پایبند است.

در گزارش جداگانه شینهوآ، به مسیر موشک پرتاب‌شده امروز و یا اینکه دقیقا در کجای «آب‌های آزاد اقیانوس آرام» سقوط کرده است، اشاره نشده اما آمده است که چین «از قبل به کشورهای مربوطه اطلاع داده است.» شینهوآ گزارش داد که این پرتاب «به طور موثر عملکرد تسلیحات و تجهیزات و سطح آموزشی نیروها را آزمایش کرد و به هدف مورد انتظار دست یافت.»

یک تحلیلگر به خبرگزاری فرانسه گفت، چین معمولا چنین آزمایش‌هایی را در حریم هوایی خود انجام داده است. «آنکیت پاندا» عضو ارشد در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی، گفت: «این بسیار غیرعادی است و احتمالا اولین بار در دهه‌هاست که آزمایشی مانند این را می‌بینیم. این آزمایش احتمالا به نوسازی هسته‌ای در حال انجام چین اشاره می‌کند که در الزامات جدید برای آزمایش آشکار می‌شود.»

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha