• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۱
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403070402857
  • خبرنگار : 50294

روزی برای گسترش صلح جهانی

روزی برای گسترش صلح جهانی

ایسنا/کردستان «گردشگری و صلح» شعاری کە امسال با روز جهانی گردشگری و اتفاقات روز دنیا گرە خوردە است، شعاری کە ثابت می‌کند گردشگری و جهانگردی تا چە اندازە می‌تواند بە ایجاد صلح پایدار در جهان کمک کند.

روزی برای گسترش صلح جهانی «گردشگری و صلح» شعاری کە امسال با روز جهانی گردشگری و اتفاقات روز دنیا گرە خوردە است، شعاری کە ثابت می‌کند گردشگری و جهانگردی تا چە اندازە می‌تواند بە ایجاد صلح پایدار در جهان کمک کند.

۲۷ سپتامبر، برابر با ششم مهرماە در تقویم کشور ایران، روزی است کە بە نام روز جهانی گردشگری و جهانگردی پیوند خوردە است، روزی کە از اهمیت موضوع گردشگری در همە عرصەهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در سطح جهانی حکایت دارد.

هر سال به مناسبت روز جهانی گردشگری مراسم بزرگی در یکی از کشورهای دنیا توسط سازمان گردشگری ملل متحد برگزار می‌شود، امسال اما قرعە بە نام کشور زیبای گرجستان افتادە است تا میزبان این روز مهم در تقویم جهانی باشد.

هر سالە سازمان ملل متحدە برای آغاز چنین روزی شعاری را انتخاب می‌کند کە نشات گرفتە از اتفاقات روز دنیاست و امسال نیز بە نظر می‌رسد شعار «گردشگری و صلح» بی‌ارتباط با جنگ‌ها و تنش‌های حال حاضر سراسر جهان نیست.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: هرسال سازمان جهانی جهانگردی براساس اتفاقاتی کە در دنیا در حال وقوع است شعاری را برای روز جهانی گردشگری و جهانگردی انتخاب می‌کند.

آوات مکاری در گفت‌وگو با ایسنا و بە مناسبت روز جهانی گردشگری اظهار کرد: سال ۲۰۰۱ کە ایران بە عنوان میزبان روز جهانی گردشگری در دنیا انتخاب شدە بود، این روز بە عنوان ‌«گفت‌وگوی تمدن‌ها» از سوی سازمان جهانی جهانگردی نامگذاری شد.

وی عنوان کرد: امسال نیز روز جهانی گردشگری بە میزبانی کشور گرجستان برگزار خواهد شد و باتوجە بە افزایش تنش‌ها در سراسر دنیا این روز بە عنوان «گردشگری و صلح» نامگذاری شدە است.

مکاری، اساس گردشگری را امنیت خواند و گفت: چنانچە امنیت وجود نداشتە باشد، گردشگری توسعە پیدا نخواهد کرد، لذا زمانی کە در دنیا امنیت افزایش پیدا کند مسلما گفت‌وگو و صلح بیشتر می‌شود و خود گردشگری نیز بە تقویت صلح و امنیت در دنیا کمک خواهد کرد.

وی ادامە داد: گردشگری صنعتی ترسو است بە این معنی کە اگر امنیت نباشد صنعت گردشگری بە خطر می‌افتد، در نتیجە زمانی کە گردشگری بوجود آمد همە عوامل اقتصادی، ورزشی و رویدادها هم افزایش خواهند یافت.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: اگر بخواهیم گردشگری را یک رویداد تلقی کنیم، این رویداد را در کشوری کە از بیشترین میزان امنیت و صلح برخوردار باشد برگزار خواهند کرد، بە همین دلیل همە کشورها سعی‌شان بر این است کە خود را بە سمت امنیت و صلح در دنیا سوق دهند.

مکاری گفت: زمانی کە این رویداد گردشگری در کشوری با بالاترین میزان امنیت و صلح برگزار شود، خواە ناخواە اشتغال، تبلیغات و معرفی افزایش و اشتغال وابسته بە گردشگری نیز بیشتر خواهد شد.

کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان بە مسئلە اهمیت امنیت و توسعە گردشگری در استان کردستان اشارە و عنوان کرد: یک زمانی مردم منطقە ژاوەروود استان کردستان کە امروزە دارای ٤۰ الی ٥۰ بومگردی است، با همان لباس محلی کُردی برای یافتن شغل راهی شهرهایی همچون اهواز و عسلویە می‌شدند و با مشکلات زیادی روبه رو می  شدند، اما امروزە می‌بینیم کە در یک مراسمی کە در یکی از بومگردی‌های این منطقە برگزار شد و مهمانانی از عسلویە برای دیدن این مراسم بە استان کردستان آمدە بودند، میزبان علاوە بر اینکە خود لباس محلی بە تن کردە بود بە مهمانان نیز لباس محلی منطقە ژاوەروود را پوشاندە بود و با این کار علاوە بر درآمدزایی، فرهنگ محلی خود را نیز بە گردشگران و مسافران معرفی می‌کرد و این نشان از صلح و امنیت و آرامشی است کە امروز در استان کردستان حاکم است.

مکاری ادامە داد: در حال حاضر در استان کردستان تعداد واحدهای تاسیسات گردشگری روزبەروز در حال افزایش است، هرچند کە با نقطە مطلوب آن فاصلە داریم، لذا بە دلیل وجود صلح و امنیتی کە در استان کردستان حاکم است روزبەروز بر تعداد سرمایەگذاران حوزە گردشگری افزودە می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تعداد اقامتگاەها، برگزاری رویدادها و جشنوارەهای گردشگری و فرهنگی، برگزاری برنامەهای مولودی‌خوانی، جشنوارە موسیقی، افزایش گردشگری کودک همە و همە نشان از احساس امنیت گردشگر در استان کردستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha