• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403070302680
  • منبع : نمایندگی همدان

فرش دستباف تویسرکان نباید از گنجینه هنر و صنعت حذف شود

فرش دستباف تویسرکان نباید از گنجینه هنر و صنعت حذف شود

ایسنا/همدان سرپرست فرمانداری تویسرکان گفت: فرش دستباف تویسرکان به عنوان یک داشته اصیل، ارزشمند و درآمدزا نباید از گنجینه هنر و صنعت این شهرستان حذف شود.

یحیی خورشید خانی شامگاه سه شنبه، ۳مهرماه در جمع تعدادی از فعالان حوزه فرش دستباف تویسرکان، افزود: بدون تردید فرش دستباف تویسرکان از گنجینه‌های کم نظیر و بخش مهمی از هنر، فرهنگ و تاریخ این شهرستان است که در سال‌های نه چندان دور آورده‌های اقتصادی قابل توجهی نیز به دنبال داشته است.

وی اظهار کرد: احیا فرش دستباف تویسرکان به حمایت‌های مالی، آموزشی و فعالیت متمرکز کارگاه‌های متعدد نیاز دارد که علاوه بر وظیفه دولت برای بسترسازی تحقق این هدف، باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز نهایت بهره‌وری را ایجاد کرد.

خورشید خانی پویایی و رونق بخشی به حوزه فرش دست باف تویسرکان را نیازمند اراده و تحرک اجرایی و مدیریتی هدفمند زنجیره دستگاه‌های اجرایی مرتبط، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و استفاده از آموزش‌های نوین دانست و تصریح کرد: اکنون درآمدزایی عمومی در شهرستان تویسرکان از راه تولید و فروش فرش دستباف گرچه کاملاً از بین نرفته اما بازگرداندن این بخش به روزهای اوج خود به زمان نیاز دارد.

وی تاکید کرد: در عین حال نباید از احیا فرش دستباف جذاب، زیبا و پر طرفدار تویسرکان ناامید شد بلکه باید با یک برنامه‌ریزی کوتاه، میان و بلند مدت و رویکردهای هدفمند به سمت تحرک بیشتر این بخش حرکت کرد.

سرپرست فرمانداری تویسرکان ادامه داد: فرش های دستباف تولید شهرستان تویسرکان از ویژگی‌ها و ظرافت‌های خاص خود برخوردار است و طرفداران خاص خود را دارد که استفاده از آموزش‌های نوین می‌تواند این محصول را بیشتر در بازارهای فروش مطرح کند.

وی افزود: حامیان و سرمایه گذاران مالی بخش خصوصی می‌توانند با راه‌اندازی کارگاه‌های فرش دستباف در تویسرکان، تحول قابل توجهی را در این بخش رقم بزنند که البته نباید نقش اعطای تسهیلات اشتغالزایی ارزان قیمت از سوی دولت در این بخش را نادیده گرفت.

خورشید خانی قرار نگرفتن تعداد قابل توجهی از فعالان فرش دستباف شهرستان تویسرکان در زیر چتر حمایتی بیمه را از مشکلات بزرگ این حوزه دانست و خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم روح تازه‌ای در کالبد فرش دستباف تویسرکان دمیده شود باید بین دستگاه‌های اجرایی و حمایتی، هماهنگی و هم افزایی وجود داشته باشد و از پراکنده کاری جلوگیری شود.

به گزارش ایسنا، شهرستان تویسرکان در حال حاضر از حدود شش هزار بافنده فرش دستباف برخوردار است که تنها ۵۵۰ نفر از آن‌ها در زیر چتر حمایتی بیمه قرار دارند در حالی‌که این هنر- صنعت در گذشته‌ای نه چندان دور بسیار پر رونق و یکی از مهمترین راه‌های امرار معاش و درآمدزایی در بسیاری از خانوارهای این شهرستان بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha