• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070302489
  • خبرنگار : 50976

«حافظ در گستره جغرافیایی ایران»؛ موضوع هفته حافظ امسال / امسال نشان حافظ اهدا نخواهد شد

«حافظ در گستره جغرافیایی ایران»؛ موضوع هفته حافظ امسال / امسال نشان حافظ اهدا نخواهد شد

ایسنا/فارس مدیر مرکز حافظ شناسی شیراز بیان کرد: مرکز حافظ‌شناسی همه‌ ساله موضوع علمی، محوری یادروز حافظ را اعلام می‌کند و امسال موضوع «حافظ در گستره جغرافیایی ایران» را برای نشست‌های علمی این روز تعیین کرده است.

سعید حسام‌پور امروز، سوم مهر ماه در نشست خبری اعلام برنامه‌های هفته فرهنگی، هنری حافظ و رونمایی از پوسترهای مربوطه که در تالار گفت‌وگوی فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد، گفت: مرکز حافظ‌شناسی همه‌ ساله موضوع علمی، محوری یادروز حافظ را اعلام می‌کند، امسال برای بیست‌ و هشتمین مراسم این رویداد بین‌المللی که در مهرماه برگزار می‌شود، موضوع «حافظ در گستره جغرافیایی ایران» را برای نشست‌های علمی یادروز حافظ تعیین کرده است. مقالاتی از طرف صاحب نظران به دبیرخانه مرکز حافظ شناسی ارسال شده است که از بین آن‌ها مقالات و سخنانی که ارزشمندتر و علمی‌تر بودند انتخاب شده و نهایتاً امسال بین ۶ تا ۸ سخنران در یادروز حافظ به سخنرانی خواهند پرداخت. 

وی ادامه داد: این موضوع از آن جهت انتخاب شد که ممکن است در مناطق مختلف پژوهش‌هایی در مورد حافظ انجام شده باشد و یا ذهنیت‌های مختلفی در میان مردم ایران وجود داشته باشد که بنا شد با همکاری شورای علمی درباره حافظ در گستره جغرافیایی ایران صحبت شود.

 حسام‌پور افراد شاخصی که در نشست علمی یادروز حافظ به سخنرانی خواهند پرداخت را نام برد و گفت: «منصور رستگار فسایی» در خصوص جایگاه حافظ در شیراز و فارس، «بیژن عبدالکریمی» در مورد حافظ در گستره هویت ایرانی، «جواد مرتضایی» از خراسان در مورد حافظ در گستره جغرافیایی خراسان، «احمد رضی» حافظ در گستره شمال ایران، «علیرضا مظفری» در مورد حافظ در گستره جغرافیایی آذربایجان، «قدرت‌الله ضرونی» در مورد حافظ در گستره جغرافیایی خوزستان، «مجید پویان» در مورد حافظ در گستره جغرافیای استان‌های مرکزی سخن خواهند گفت.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۵ نشست بین‌المللی برگزار شد و امسال هم نشست‌های بین‌المللی از طریق فضای مجازی و به شکل برخط خواهیم داشت. همچنین از کسانی که در فارس عمری در گسترش اندیشه و ترویج اشعار و حافط خوانی وقت گذاشته‌اند، تجلیل خواهد شد. 

 حسام پور با بیان اینکه امسال نشان حافظ اهدا نخواهد شد، گفت: امسال در بررسی آثار، کتاب‌ها و... آثاری که در حوزه حافظ شناسی خاص باشد، اثر شاخصی نداشته‌ایم.

محمد حاتمی، بازیگر سینما که کارگردانی تئاتر «لسان الغیب» را به عهده دارد نیز در این مراسم بیان کرد: اتفاق خوبی است که مفاخر و مشاهیر ایران به صحنه تئاتر برده شوند و آشنایی و آگاهی مردم نسبت به این افراد بیشتر شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم بزرگان این سرزمین را از دل کتاب‌ها و کلمات بیرون بیاوریم و بر پرده سینما یا صحنه تئاتر به نمایش بگذاریم.

 حاتمی افزود: برنامه لسان الغیب به سفارش انجمن مفاخر فرهنگی ایران ساخته شد. متن آن توسط «پری صابری» نوشته شده  و ۲۳ سال پیش در حافظیه اجرا شده است. امسال بازنویسی شده این اثر را اجرا خواهیم کرد.

وی، تعداد بازیگران شیرازی برای تئاتر لسان‌الغیب را حدود ۲۳ نفر اعلام کرد و گفت: این برنامه از ۶ تا ۱۵ مهر ماه در آرامگاه حافظیه شیراز اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha