• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۴
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1403070302441
  • منبع : نمایندگی اردبیل

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد:

شناسایی ۶۵ دهنه غار در استان اردبیل

شناسایی ۶۵ دهنه غار در استان اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تاکنون ۶۵ دهنه غار در استان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان شناسایی شده است که از این تعداد، اطلاعات مربوط به ۴۰ دهنه غار به صورت کامل جمع آوری شده است و شناسنامه و اطلس غارهای استان نیز در دست چاپ است.

حسن قاسم پور سوم مهر در حاشیه مراسم پاکسازی غار روستای گلستان شهرستان نیر که به مناسبت روز غار پاک انجام شد، اظهار کرد: شعار حفاظت مشارکتی، کلید حفظ و احیاء غارها که برای روز غار پاک امسال انتخاب شده است نشان دهنده اهمیت دستیابی به سیستمی فراگیر و موثر در مدیریت و حفاظت زیستگاه ها است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل افزود: نظارت و پایش مستمر غارها به ویژه غارهای توریستی، تهیه و تکمیل پایگاه های داده‌ای و اطلاعاتی غارها، شناسایی و اولویت بندی غارها از نظر حفاظتی، تعیین ظرفیت برد غارهای توریستی، حفاظت از تنوع زیستی و فیزیکی غار و حفاظت از منابع آبی از جمله موارد مورد توجه در حفاظت از غارها است.

قاسم پور گفت: روز غار پاک از سال ۱۳۹۳ در تقویم مناسبت های سازمان حفاظت محیط زیست ثبت شده است و مسئولیت حفاظت از غارهای موجود در مناطق چهارگانه و میراث طبیعی جهانی، بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه غارها از جنبه های مختلف از جمله باستان شناسی، آب شناسی و تامین آب، زیست شناسی، زمین شناسی، اقلیم شناسی، گردشگری و اقتصادی دارای اهمیت هستند، اظهار کرد: تاکنون ۶۵ دهنه غار در استان توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان شناسایی شده است که از این تعداد، اطلاعات مربوط به ۴۰ دهنه غار بصورت کامل جمع آوری شده است و شناسنامه و اطلس غارهای استان نیز در دست چاپ است.

شایان ذکر است غارهای دست‌ساز روستای گلستان متعلق به دوره اشکانی و ایلخانی است به طوریکه در دوره اشکانی شکل گرفته اما دوره ایلخانی دوران اوج گسترش شکل‌گیری این غارها بوده است. این غارها اغلب جنبه امنیتی در برابر حمله دشمنان داشته و می‌توانسته دژی محکم در برابر حملات نظامی باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha