• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۵۷
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070302361
  • خبرنگار : 50455

معاون توانبخشی بهزیستی قم:

حدود چهار هزار ناشنوا و کم‌شنوا تحت حمایت بهزیستی قم هستند

حدود چهار هزار ناشنوا و کم‌شنوا تحت حمایت بهزیستی قم هستند

ایسنا/قم معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم با اشاره به اینکه چهار هزار معلول کم شنوا و ناشنوا در این استان تحت حمایت بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد، ۲ هزار و ۲۸۶ نفر آنان را مردان و یک هزار و ۶۴۸ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

محمدرضا رحیمی موحد در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک هفته ناشنوایان با اعلام این که شعار هفته ناشنوایان امسال «زبان دست‌ها را بشنویم و درک کنیم» نامگذاری شده است، اظهار کرد : حدودا یک هزار نفر از ناشنوایان استان دانش آموز و ۱۸ نفر هم دانشجوی ناشنوا در استان داریم.

به گفته وی، معلولیت یا بیماری ناشنوایی ۵۰ تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است و از ابتدای سال تاکنون برنامه‌های پیمایشی در زمینه ناشنوایی و کم شنوایی در این استان انجام شده است.

رحیمی موحد عنوان کرد: برنامه‌هایی از جمله غربالگری نوزادان و مشاوره ژنتیک در قالب پیشگیری از ابتلا به اختلالات شنوایی در ۶ ماه نخست امسال در استان قم برگزار شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه برنامه غربالگری کم شنوایی در نوزادان و شیرخواران مشتمل بر سه بخش غربال، تشخیص و مداخله درمانی است، افزود: آزمون OAE یکی از مهمترین آزمایش‌های غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد است که در زایشگاه توسط کارشناس بهزیستی برای همه نوزادان انجام می‌شود که طبق آمار در سال ۱۴۰۲ بهزیستی موفق به غربالگری شنوایی ۱۸۱۰۰ نوزاد و ۱۶۰۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال شد و در شش ماهه اول امسال هم ۸۲۰۰ نوزاد و ۸۵۰۰ کودک ۳ تا ۶ سال غربالگری شنوایی شدند.

رحیمی موحد در مورد تنوع خدمات ارائه شده به ناشنوایان گفت: در طی سال ۱۴۰۲ و شش ماهه اول ۱۴۰۳ حدود ۱۰۰ مورد تسهیلات اشتغال به ناشنوایان پرداخت شده است، در همین بازه زمانی ۱۳۲ مورد سمعک و بیش از ۳۴۲ مورد باطری سمعک تحویل ناشنوایان شده است. همچنین ۲۱۷ مورد سبد کالا و ۱۶ مورد معرفی نامه جهت استفاده از تخفیفات اخذ انشعابات ارائه شده است و ۶۷ مورد هم کمک هزینه کاشت حلزون به کودکان ناشنوا تعلق گرفته است.

به گزارش ایسنا، برای گرامیداشت هفته ناشنوایان برنامه‌های متعددی توسط بهزیستی و تشکل‌های غیردولتی فعال در حوزه ناشنوایان برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha