• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403070302328
  • خبرنگار : 50649

لک‌های پوستی و راهکارهای بهبود آن

لک‌های پوستی و راهکارهای بهبود آن

ایسنا/فارس لک‌های پوستی طیف وسیعی از عارضه‌های پوست را دربر می‌گیرد و می‌توان گفت از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلات پوستی محسوب می‌شود. در همین راستا مطلبی به نقل از مهدی قهار ترس، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم شیراز می‌خوانیم.

لک‌های تیره، تغییر رنگ تیره‌تر از رنگ پوست است که در قسمت‌های مختلف پوست صورت و بدن ایجاد می‌شود و دلیل به وجود آمدن آن‌ها تکثیر بیش از حد ملانین‌ها است. ملانین‌ها به سلول‌های رنگدانه‌ای پوست گفته می‌شود که به پوست رنگ می‌دهد و هنگامی که تعداد آن‌ها در یک بخش از پوست، بیشتر از حد طبیعی باشد، آن ناحیه تیره‌تر دیده می‌شود.

دلایل بروز لک‌های پوستی

از دلایل ایجاد لک‌های پوستی، آفتاب سوختگی‌های متعدد و مکرر و به ‌طور کلی تماس زیاد با آفتاب است.  مصرف داروهای هورمونی مانند قرص‌های ضد بارداری، مشکلات هورمونی، بارداری، سن، ژنتیک و وراثت نیز در ایجاد لکه‌های پوستی موثر است.

استفاده نادرست و غیراصولی از لوازم آرایشی و بهداشتی، استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد و یا تاریخ ‌مصرف گذشته و استفاده از مواد آرایشی نامتناسب با پوست را نیز باید به این عوامل افزود.

راهکارهای بهبود لک‌های پوستی

نخستین و موثرترین قدم برای درمان لک پوستی، پیشگیری از به وجود آمدن و کنترل گسترش آن‌ها است. اگرچه پیشگیری ۱۰۰ درصدی از ایجاد لک، امری غیر ممکن است. اما نکات مهم و ساده‌ای وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان امکان به وجود آمدن لک پوستی را به کمترین میزان رساند و ظاهر پوست را بهبود بخشید که در ذیل بدان اشاره می‌شود:

- رعایت عادات بهداشتی پوستی منظم مانند شست و شوی صورت با محصولات مناسب

- استفاده از مرطوب ‌کننده

- تمیز کردن منافذ پوست

- استفاده منظم از ضد آفتاب

- رژیم غذایی مناسبی و پرهیز از مصرف غذاهای مضر و فست فود تا حد امکان

- استفاده از مکمل‌های امگا ۳ و  ویتامین‌های مختلف

- مصرف کافی میوه و سبزی‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن را تامین می‌کند و با افزایش امکان بازسازی و ترمیم پوست، فرایند از بین رفتن لک پوستی را سرعت می‌بخشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha