• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070302318
  • خبرنگار : 50663

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

مردم باید حس کنند نقشی اساسی در تعیین سیاست‌ها دارند

مردم باید حس کنند نقشی اساسی در تعیین سیاست‌ها دارند

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از نظر من وفاق به این معنی است که ما بتوانیم مردم را در کلیه تصمیم‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره همراه کنیم تا مردم خود را در سرنوشت جامعه شریک بدانند.

نسرین یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر لزوم شکل‌گیری وفاق بین مردم و مجموعه حاکمیت، اظهارکرد: وفاق به معنای همراهی و درک متقابل در خصوص تمام موضوعات است. در خیلی از قسمت‌ها حاکمیت باید قوانین و مقرراتی را وضع و اجرا کند که اکثریت مردم از آن‌ها راضی هستند، اما شاید بخشی از مردم از این اقدامات ناراضی باشند و منافع‌شان تامین نشود. وفاق در اینجا ضرورت می‌یابد و به معنای همراهی مردم برای تحقق اهداف کشور است.

وی با اشاره به یکی از سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «وقتی یک پزشک می‌خواهد جراحی انجام دهد، ابتدا رضایت بیمار را می‌گیرد و تا رضایت فرد نباشد دست به چاقوی جراحی نمی‌برد»، افزود: خیلی اوقات که مردم از شرایط ناراحت هستند، به این دلیل است که به مشارکت گرفته نمی‌شوند. تمام موضوعاتی که سبب پیامدهای اجتماعی شده، تصمیم‌هایی بود که یک‌طرفه در رابطه با مردم گرفته شده است.

عضو حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی ادامه داد: نتیجه این نادیده گرفتن این شد که مردم واکنش‌هایی نسبت به این اقدامات انجام دادند که پیامدهای داخلی و خارجی به همراه داشت. یا اینکه مردم با بی‌اعتنایی نسبت به بسیاری از تغییرات، نشان دادند که دیگر خیلی از موضوعات برای آنان مهم نیست.

یوسفی با تاکید بر لزوم مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف کشور، بیان کرد: از نظر من وفاق به این معنی است که ما بتوانیم مردم را در کلیه تصمیم‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره همراه کنیم تا مردم خود را در سرنوشت جامعه شریک بدانند و تصور نکنند که این جاده یک‌طرفه است و هیچ نقشی در رشد و بهینه‌سازی مملکت ندارند.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف مانند حوزه ناترازی انرژی که کشور با مشکلاتی روبروست، باید توجه کنیم که چقدر مردم می‌توانند نقش مهمی در مصرف بهینه انرژی داشته باشند و خیلی از مشکلات دولت را حل کنند. اما ما متأسفانه نتوانستیم این حس همراهی را به معنای واقعی برای مردم ایجاد کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به پیامد حضور مردم در تصمیم‌گیری‌ها، عنوان کرد: به‌طور مثال به مردم بگوییم اگر در این حوزه بهینه‌سازی انجام شود، منافع آن به جامعه برمی‌گردد. در حوزه اقتصادی گاهی همه می‌گویند باید جراحی اقتصادی صورت گیرد تا منابع مالی به هدر نرود. اما مردم حاضر به همراهی نیستند چون احساس می‌کنند همراهی آنان نتیجه‌ای ندارد.

یوسفی با اشاره به چگونگی دخالت دادن مردم در سیاست‌گذاری‌ها اظهار کرد: قانون اساسی در خیلی جاها این موضوع را شفاف کرده است. به‌طور مثال برگزاری انتخابات راه اصلی برای دخالت دادن مردم است. در قانون اساسی حتی به برگزاری رفراندوم برای نظرخواهی از مردم نیز اشاره شده است. در خیلی از کشورهای دنیا در حوزه‌های مرتبط با زندگی مردم، نظرسنجی و رفراندوم برگزار می‌کنند تا بر اساس آن تصمیم‌گیری شود. اما ما فقط حضور مردم را منحصر به انتخابات می‌دانیم و حتی برای همان هم عددی مشخص نکرده‌ایم که اگر مشارکت از این عدد کمتر بود،‌ چه تصمیمی باید در خصوص قشری که شرکت نکرده‌اند، داشته باشیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به افزایش وفاق ملی در دولت چهاردهم، گفت: همیشه در کشور وقتی یک مجموعه سیاسی روی کار آمده، افراد مجموعه سیاسی دیگر خط خورده‌اند و همین باعث شده کمتر به وفاق و همدلی توجه کنیم. با توجه به دیدگاه دکتر پزشکیان که نگاه تخصص‌گرایی و نخبگانی دارد و افرادی که پاسخگوی عملکرد خود باشند را منصوب می‌کند، قطعاً وحدت و همدلی برای مردم ایجاد خواهد شد، زیرا مردم می‌بینند که دولت می‌خواهد مشکلات را حل کند. این وفاق و همدلی باعث ایجاد سرمایه اجتماعی برای دولت و حاکمیت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha