• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070302103
  • خبرنگار : 50549

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی مطرح کرد

میدان دادن به تشکل‌های دانش‌آموزی برای کنشگری و نقش آفرینی

میدان دادن به تشکل‌های دانش‌آموزی برای کنشگری و نقش آفرینی

ایسنا/خراسان رضوی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه مدرسه‌ای را موفق می‌دانیم که درخت تشکیلاتی درآن نمو پیدا کرده و مسئولیت‌ها از طریق دانش‌آموزان اجرا می‌شود گفت: میدان دادن به تشکل‌های دانش آموزی برای کنشگری و نقش آفرینی عملی و عملیاتی در مدرسه سیاست اصلی ما است.

علی مهدوی خواه، در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‌های این معاونت در سال تحصیلی جدید اظهار کرد:  تاکید بر این داریم که تمام امور پرورشی تربیتی و فوق برنامه الزاما توسط تشکل‌های دانش‌آموزی مدیریت شود و در واقع موضوع میدان دادن به تشکل‌های دانش آموزی برای کنشگری و نقش آفرینی عملی و عملیاتی در مدرسه سیاست اصلی ما است.

مهدوی خواه در توضیح این موضوع گفت: توسعه روند تشکیلاتی را در همه مدارس در دستور کار داریم و شاخه‌های اصلی تشکل‌های ما در مدارس شامل بسیج دانش‌آموزی، انجمن اسلامی، هیئت دانش‌آموزی و هلال احمر پیشتازان است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در این خصوص مدیر و عوامل اجرایی به عنوان ناظر و در نقش مربی خواهند بود و دانش‌آموزان نقش‌های واقعی خود را در قالب تشکیلات درون مدرسه‌ای ایفا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید دانش‌آموزان بار مسئولیت فعالیت‌های پرورشی را به عهده بگیرند و از حالت نگاه سطحی خارج شده و با ایجاد این فرصت، تشکل‌ها به طور کامل توسط دانش‌آموزان اداره شود و فرمان میدان اصلی دست خود دانش آموزان باشد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: ما مدرسه‌ای را موفق می‌دانیم که درخت تشکیلاتی درآن نمو پیدا کرده و مسئولیت‌ها از طریق دانش‌آموزان اجرا می‌شود و  امید است با اجرایی شدن این امر، دانش‌آموزان احساس خوشایندتری نسبت به  فرآیندهای تعلیم و تربیت داشته باشند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید مدرسه را به معنای واقعی، خانه دوم خود بدانند و این احساس را داشته باشند که نگاه مسئولان در مدارس و در ادارات به دانش آموزان یک نگاه با جایگاه ویژه و عمیق در مسئولیت‌پذیری است.

مهدوی خواه تصریح کرد: حالت مطلوب این است که دانش‌آموزان در قالب تشکل‌ها در ابعاد مختلف تعلیم و تربیت از فوق برنامه تا سیاستگذاری و اجرا، نقش موثری داشته باشند.

مدارس امروز ما از تفکر تشکیلاتی بهره مند نیستند

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در واقع باید اعتراف کنیم که مدارس امروز ما از تفکر تشکیلاتی بهره مند نیستند و نسبت به این موضوع فقیر هستند؛ چراکه تشکل‌های دانش‌آموزی در همه مدارس ما حضور ندارند و اگر هم حضور دارند ضعیف عمل می‌کنند.

وی ادامه داد: رویه ما در سال تحصیلی جدید این است که این موضوع را تقویت کنیم و امیدواریم از این مسیر هم صدای دانش آموزان شنیده  شود، هم به این واسطه شاهد کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها باشیم و شاهد این باشیم که دانش‌آموزان وقتی خودشان وارد میدان می‌شوند هم خلاقیت بیشتر می‌شود  و هم جذب بیشتر دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.

مهدوی خواه اضافه کرد: موضوع دوم استفاده از ظرفیت والدین در امورات تربیتی است؛ در مدارس معمول استفاده از ظرفیت والدین محدود به مباحث مالی و عمرانی است، اما ما از سال گذشته تاکید کردیم تا این ظرفیت، در امور تربیتی هم مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت والدین، در امور تربیتی باید بیشتر شود

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: امسال هم به صورت جدی  در مدارس سازوکار سازمان یافته برای نقش‌آفرینی والدین علاقه‌مند در امور تربیتی فراهم شده و در این خصوص نقش‌های تربیتی شامل نماز یار، پاسخ یار، تشکل یار، کتاب یار، مشاوریار و ... برای والدین تعریف کردیم.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار تربیت دانش آموزان را عهده دار شود و باید از ظرفیت‌های بیرونی مخصوصا والدین که دلسوزترین افراد نسبت به دانش‌آموزان هستند استفاده شود.

مهدوی خواه گفت: اگر مدارس در این راستا تسهیل‌گری کرده و سازوکار را فراهم کنند،  والدین زیادی هستند که علاقه‌مند به همکاری در این زمینه هستند و تمایل دارند بدون چشم‌داشت برای فرزند و دوستان فرزند خود در مدارس، نسبت به مسئولیتی که برای آنان تعریف می‌شود ایفای نقش کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: در این راستا هم قانون اجازه داده و هم شیوه نامه‌ها این اجازه را داده است، لذا در ارزیابی مدارس، ما به این مهم توجه داریم و سال گذشته در این خصوص تجربیات خوبی داشتیم به طوری که بالغ بر ۴۵۰۰ ولی دانش‌آموز در این طرح اعلام آمادگی کردند و انتظار می‌رود در سال جاری با آمار چندبرابری در این خصوص مواجه شویم.

باید امکان اقامه نماز برای دانش آموزان در همه مدارس فراهم شود.

وی گفت: یکی از موضوعات محوری در برنامه‌های معاونت پرورشی و فرهنگی بحث اقامه نماز است؛ در این راستا، هدفی را که دنبال می کنیم این است که امکان اقامه نماز برای دانش آموزان در همه مدارس فراهم شود.

مهدوی خواه اضافه کرد: هر چند بسیاری از مدارس ما فاقد نمازخانه و امکانات و تجهیزات لازم  است اما سعی شده تا حد امکان شرایط برای دانش‌آموزان در خصوص اقامه نماز فراهم شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: موضوع دیگری که سال جاری در دستور کار این معاونت قرار دارد، طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، در این خصوص سیاست اصلی ما این است که وقت خود را برای شناسایی دانش آموزان در معرض آسیب صرف کنیم.

وی اظهار کرد: بر همین اساس از کلیه ظرفیت‌های موجود از جمله والدین حاضر در طرح مشاوریار نیز بهره‌مند خواهیم شد تا بتوانیم این دانش‌آموزان را شناسایی کنیم.

مهدوی خواه ادامه داد: پس از مرحله شناسایی دانش‌آموزان در معرض آسیب‌های اجتماعی، اقدامات اولیه و ثانویه انجام و در صورت لزوم این دانش‌آموزان به مراکز درمانی ارجاع داده خواهند شد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: این مسئله در امر تربیتی برای ما بسیار حائز اهمیت است و معتقدیم اگر آموزش و پرورش بتواند در این خصوص تمام زمینه‌های درونی خود را بسیج و هماهنگ کند و از نهادهای بیرونی از جمله اعضای شورای ائتلاف نماز کمک بگیرد، اتفاقات بسیار مبارکی در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی رخ خواهد داد.

وی بیان کرد: اجرای برنامه‌های سال‌های گذشته به قوت خود باقی است، ضمن اینکه موضوع نظارت بر فعالیت‌ها به صورت جدی‌تر دنبال می‌شود که این نظارت‌ها از سه طریق حضوری، تلفنی و سامانه‌ای انجام می‌شود و امید است وضعیت اجرایی در این خصوص رو به بهبورد رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha