• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: ایلام
  • کد خبر: 1403070302092
  • خبرنگار : 71299

ایلام، تمدنی با گستره‌ای وسیع و فرهنگی غنی

ایلام، تمدنی با گستره‌ای وسیع و فرهنگی غنی

ایسنا/ایلام یک باستان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه به تشریح ویژگی‌های متمایز تمدن ایلام و یافته‌های جدید باستان‌شناسی در این زمینه پرداخت.

دکتر حبیب‌الله محمودیان در پاسخ به این سوال که دلیل تمایز تمدن ایلام از دیگر تمدن‌های هم‌عصرش چیست به ایسنا اظهار کرد: ‌تمدن ایلام یکی از کهن‌ترین و پیچیده‌ترین تمدن‌های باستانی در منطقه بوده است، چندین عامل این تمدن را متمایز می‌کرد، اولاً گستره جغرافیایی وسیع ایلام از سواحل خلیج فارس تا مناطق کوهستانی زاگرس، تنوع اقلیمی و منابع طبیعی فراوانی را برای این تمدن فراهم می‌آورد. دوم ایلامیان دارای یک تمدن شهری پیچیده با نظام حکومتی قوی و مراکز شهری مهمی مانند شوش و ماداکتو بودند. سوم فرهنگ و هنر ایلامیان بسیار غنی و متنوع بود و تأثیر قابل توجهی بر تمدن‌های هم‌جوار از جمله سومر و بابل گذاشت.

                                 

ایلام، تمدنی با گستره‌ای وسیع و فرهنگی غنی

وی درباره گستره و مراکز مهم حکومتی این تمدن خاطرنشان کرد: ایلام از سواحل خلیج فارس تا مناطق کوهستانی زاگرس گسترده بود، شوش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حکومتی ایلام، نقش کلیدی در تاریخ این تمدن ایفا می‌کرد، شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهد که شوش یک شهر بزرگ و پررونق بوده و در زمینه‌های مختلف از جمله تجارت، صنعت و هنر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است علاوه بر شوش، شهرهای دیگری مانند ماداکتو، چغازنبیل و اونتاش نیز از مراکز مهم حکومتی ایلام بوده‌اند.

محمودیان در خصوص وجه تسمیه این اسامی ادامه داد: ایلامیان خود به سرزمینشان «هلتَمتی» به معنای «سرزمین خدا» می‌گفتند که نشان از اهمیت دین و اعتقادات در این تمدن دارد، بابلیان نیز به دلیل موقعیت جغرافیایی ایلام، آن را «الامتو» یا «الام» به معنای کوهستان یا بالای کوه و حتی «کشور طلوع خورشید» می‌نامیدند، نام «ایلام» نیز که در منابع مختلف آمده است، ریشه در زبان‌های باستانی منطقه دارد.

این باستان‌شناس در مورد تاریخ‌گذاری تمدن ایلام گفت: تاریخ ایلام معمولاً به سه دوره اصلی تقسیم می‌شود: نیا ـ ایلامی، ایلام باستان و ایلام نو. دوره نیا ـ ایلامی به عنوان قدیمی‌ترین دوره شناخته می‌شود و به اواخر هزاره چهارم و اوایل هزاره سوم قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد. دوره ایلام باستان نیز شاهد رشد و توسعه این تمدن بوده است. دوره ایلام نو نیز آخرین دوره از تاریخ ایلام است و با سقوط این تمدن به دست هخامنشیان پایان می‌یابد.

وی افزود: تمدن ایلام یکی از گنجینه‌های ارزشمند تاریخی ایران است. مطالعه و پژوهش در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند تا ریشه‌های تاریخی و فرهنگی خود را بهتر بشناسیم و من از همه علاقه‌مندان دعوت می‌کنم تا به این حوزه توجه بیشتری نشان دهند و در حفظ و معرفی این میراث گرانبها کوشا باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha