• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 1403070302078
  • منبع : مطبوعات

الیزه در حصار بی دولتی

الیزه در حصار بی دولتی

اقبال مکرون به جریان راست رادیکال هم باعث جلب رضایت این جریان نشده است و همچنان دولت در فرانسه در وضعیت متزلزلی قرار دارد. مکرون درحالی روی موضع انفعالی راست رادیکال حساب کرده بود که رهبران حزب اجتماع ملی نیز بسرعت ترکیب دولت جدید را محکوم کردند!

به گزارش ایسنا، ایران نوشت: میشل بارنیه، نخست‌وزیر فرانسه از کابینه جدید این کشور رونمایی کرد. وبگاه پولیتیکو در گزارشی از این کابینه به‌عنوان «راستگراترین» کابینه در بیش از یک دهه گذشته فرانسه یاد کرد. میشل بارنیه نخست‌وزیر جدید در نخستین موضعگیری از افزایش مالیات افراد پردرآمد خبر داد، وزیر کشور نیز وعده بازگشت نظم داد؛ اظهاراتی که واکنشی به چند ماه «فلج سیاسی» فرانسه تلقی شدند، با این حال، گروه‌های چپگرا و متحدان پیشین مکرون از این انتصاب خشمگین هستند.
به گزارش فرانس۲۴، میشل بارنیه نخست‌وزیر فرانسه روز یکشنبه - یک روز قبل از آغاز کارش - گفت که از افزایش گسترده مالیات اجتناب خواهد کرد اما در عوض افزایش مالیات بر افراد پردرآمد را تأیید کرد. اولین آزمون بزرگ بارنیه کاهش کسری بودجه و ارائه برنامه بودجه ۲۰۲۵ درمورد وضعیت مالی فرانسه در ماه آینده خواهد بود.
طبق این گزارش، کل بدهی فرانسه ۱۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی یا نزدیک به ۳.۲ میلیون یورو است. درآمدهای مالیاتی ضعیف‌تر از حد انتظار و هزینه‌های بالاتر توسط دولت باعث شده است که کسری بودجه بخش عمومی این کشور در صورت عدم مهار آن، به ۶.۲ درصد از تولید اقتصادی در سال آینده برسد.
این اتفاق نقض قوانین کسری اتحادیه اروپا هم هست و آژانس‌های رتبه‌بندی اعتباری تصمیم‌گیری فرانسه را به دقت بررسی می‌کنند.
این گزارش می‌افزاید، بارنیه که مذاکره‌کننده اصلی اتحادیه اروپا در طول مذاکرات برگزیت برای خروج انگلیس از این اتحادیه بود، همچنین گفت که او برای تغییرات در «اصلاح قوانین بازنشستگی» مکرون آماده است، اما هر تغییری نباید امور مالی متزلزل سیستم بازنشستگی را تضعیف کند.
مخالفان سیاسی مکرون در احزاب راست و چپ رادیکال، قبلاً به عدم رأی اعتماد به وزرای کابینه بارنیه تهدید کرده‌اند. آنها معتقدند که دولت پیشنهادی مکرون، انعکاس آرای فرانسوی‌ها در انتخابات ماه ژوئیه نیست.
جردن باردلا، رئیس حزب راستگرای «اجتماع ملی» به رهبری مارین لوپن، قبلاً گفته بود این دولتی است که آینده‌ای ندارد. دولت بارنیه فاقد اکثریت است و اگر می‌خواهد بماند، باید جریان راست را در کنار خود نگه‌دارد تا از سرنگونی دولت جلوگیری کند.
درخصوص وضعیت مهاجران نیز دولت جدید با چالش‌هایی مواجه است و بارنیه به‌تازگی گفته است که درمورد مهاجرت، سختگیری خواهد کرد.
 
بازگرداندن نظم، اولویت دولت است

دولت جدید فرانسه اولین جلسه خود را صبح روز دوشنبه برگزار کرد و میشل بارنیه نخست‌وزیر، قبل از اولین جلسه رسمی کابینه در کاخ الیزه ریاست یک صبحانه کاری را برعهده داشت. برونو ریتلو، وزیر کشور بارنیه گفت که اولویت او «بازگرداندن نظم» است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، برونو ریتلو، وزیر کشور جدید، یک سناتور محافظه‌کار است که به‌خاطر دیدگاه‌های راستگرایانه رادیکالش شناخته می‌شود. او هم که خواستار موضع سختگیرانه‌تر در قبال مهاجرت شده است، در اولین بیانیه عمومی خود گفت: «مردم فرانسه خواهان نظم بیشتر هستند؛ نظم در خیابان‌ها، نظم در مرزها.»
میشل بارنیه نیز در مصاحبه روز یکشنبه قول داد که «مهاجرت را کنترل و محدود کند.» او گفت تعداد مهاجرانی که به فرانسه می‌آیند «غیرقابل تحمل شده است.» او به اقدامات انجام شده توسط کشورهای همسایه مانند آلمان استناد کرد که در این ماه دستور کنترل موقت در تمام مرزهای زمینی را صادر کرد.
با این حال، گروه‌های چپگرا همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد، از مواضع کابینه جدید درخصوص مهاجران انتقاد می‌کنند. در همین زمینه، اولیویه فوره، رئیس حزب سوسیالیست، کابینه بارنیه را «راستگراترین دولت جمهوری پنجم» خواند. فوریه گفت که حزب او در حال برنامه‌ریزی برای رأی عدم اعتماد در اول اکتبر پس از سخنرانی سیاست عمومی بارنیه در پارلمان است. او در عین حال اذعان کرد که در غیاب حمایت جریان راست افراطی، احتمالاً شکست خواهد خورد.
ژان لوک ملانختون، رهبر چپ افراطی نیز ترکیب جدید را «دولت بازنده‌های انتخابات عمومی» خواند؛ او گفت که فرانسه باید هر چه زودتر از شر دولت خلاص شود!
بارنیه اما روز گذشته انتقادهای احزاب چپ را رد و تأکید کرد که ترکیب وزیران پیشنهادی او «مترقی و طرفدار اروپا» است.
 چالش‌های دولت جدید
همان‌طور که اشاره شد، هرچند دولت جدید فرانسه در پی خروج از بن‌بست سیاسی و اقتصادی است، اما چالش‌های موجود از هر سو الیزه را محاصره کرده است. از مخالف‌خوانی احزاب راست و چپ تا خشم متحدان سابق مکرون از تصمیمات ناگهانی او. به گزارش پولیتیکو، انتصاب دولت جدید باعث ناامیدی و اضطراب در میان برخی از حامیان قدیمی امانوئل مکرون، شده است.
طبق این گزارش، بسیاری از اعضای جریان راست میانه که از مکرون حمایت کرده‌اند، نگران تندروهای محافظه‌کار هستند که پست‌های کلیدی کابینه را اشغال می‌کنند، از جمله کسانی که مواضع آنها درمورد مسائل اجتماعی و مهاجرت با رئیس‌جمهور فرانسه متفاوت است.
رولاند لسکور، سناتور عضو «حزب رنسانس» مکرون و وزیر پیشین صنعت به‌تازگی از اتفاقات موجود انتقاد کرد و گفت: «من درک می‌کنم که رأی‌دهندگان از این دولت که نتیجه انتخابات اخیر را نمایندگی نمی‌کنند، احساس ناامیدی کنند.»
پولیتیکو می‌افزاید: بارنیه در مصاحبه‌ای با تلویزیون فرانسه در روز یکشنبه با اطمینان دادن به شرکای ائتلافی‌اش اظهار داشت، قوانینی را که به «پیشرفت اجتماعی» منجر شده‌اند حفظ خواهد کرد؛ اما با وجود یک قوه مقننه پراکنده، هر زمان خطر سرنگونی و عدم رأی اعتماد، دولتش را تهدید می‌کند. او باید برای حفظ حمایت راست میانه (لیبرال محافظه‌کار) و حفظ حمایت ضمنی راست رادیکال (حزب اجتماع ملی)، روی طناب راه برود.
علاوه بر چپ‌ها، جریان راستگرا نیز از کابینه پیشنهادی انتقاد کرده است. به بیان دیگر، اقبال مکرون به جریان راست رادیکال هم باعث جلب رضایت این جریان نشده است و همچنان دولت در فرانسه در وضعیت متزلزلی قرار دارد. مکرون درحالی روی موضع انفعالی راست رادیکال حساب کرده بود که رهبران حزب اجتماع ملی نیز بسرعت ترکیب دولت جدید را محکوم کردند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha