• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070302058
  • خبرنگار : 71443

چاد: اجازه استقرار دوباره نیروهای آمریکایی در خاک خود را نداده‌ایم

چاد: اجازه استقرار دوباره نیروهای آمریکایی در خاک خود را نداده‌ایم

دولت چاد گزارش‌ها مبنی بر اینکه این کشور اجازه استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در خاک خود را داده است، رد کرد.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه چاد با تکذیب گزارش‌ها به نقل از یک مقام ارشد پنتاگون مبنی بر اینکه واشنگتن و انجامنا به توافق جدیدی دست یافته‌اند، گفت: چاد اجازه استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در خاک خود را نداده است.

وزارت دفاع ایالات متحده (پنتاگون) در ماه آوریل ۷۰ پرسنل خود را از یک پایگاه هوایی در نزدیکی انجامنا، پایتخت چاد که تنها پایگاه نظامی آمریکایی در این کشور به شمار می‌آید، پس از درخواست مقامات چاد برای توقف فعالیت‌های آنها خارج کرد.

ژنرال کنت اکمن، مدیر فرماندهی آمریکا در آفریقا (AFRICOM) در مصاحبه‌ای با شبکه صدای آمریکا که روز پنج‌شنبه منتشر شد، اعلام کرد تعداد محدودی از سربازان آمریکایی پس از درخواست رئیس جمهور چاد به این کشور آفریقای مرکزی باز خواهند گشت.

او گفت: ما در گذشته در آنجا حضور داشتیم، اما در مورد بازگشت تعداد محدودی از نیروهای ویژه‌مان به توافق رسیدیم. این یک تصمیم در سطح ریاست جمهوری است.

ژنرال اکمن در ادامه چاد را به لحاظ جایگاه آن در آفریقا مهم ارزیابی کرد و افزود: ما در حال بررسی جزئیات نحوه بازگشتمان هستیم.

با این حال، وزیر امور خارجه چاد و سخنگوی دولت این کشور در واکنش به این اظهارات تاکید کرد هیچ تصمیمی در مورد بازگشت نیروهای متخصص آمریکایی اتخاذ نشده است.

او در بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های محلی منتشر شد، گفت: دولت جمهوری چاد مایل است به‌طور رسمی گزارش منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها در مورد توافق ادعایی مبنی بر مجوز بازگشت نیروهای ویژه آمریکایی به قلمرو چاد را تکذیب کند.

به گفته این دیپلمات، چاد یک کشور مستقل است که بر تصمیمات خود در زمینه امنیت ملی و همکاری نظامی با شرکای بین‌المللی‌اش کنترل دارد.

بنابر گزارش شبکه راشا تودی، توافق ادعایی برای استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در چاد تنها چند روز پس از آن اعلام شد که واشنگتن خروج نیروها و دارایی‌های خود از نیجر را تکمیل کرد. این خروج نیروهای آمریکایی ماه‌ها پس از آن انجام شد که رهبری نظامی این کشور غرب آفریقا خواستار آن شده بود.

احساسات ضد غرب در سراسر آفریقا، به ویژه در منطقه ساحل افزایش پیدا کرده است. در ادامه این رویکرد، بورکینافاسو، مالی و نیجر با متهم کردن نیروهای فرانسوی به شکست در مبارزه با تروریسم به‌رغم یک دهه حضور آن، به توافقات دفاعی با قدرت استعماری سابق خود، یعنی فرانسه پایان دادند. هر سه این کشورها به‌رغم نگرانی‌های دولت‌های غربی از نفوذ فزاینده مسکو در قاره آفریقا، به دنبال توسعه همکاری‌های دفاعی با روسیه به‌عنوان بخشی از اتحاد کشورهای ساحل بوده‌اند.

چاد که آخرین متحد باقیمانده فرانسه در ساحل محسوب می‌شود، اخیراً شروع به گرم‌تر کردن روابطش با روسیه کرده است. رئیس جمهور چاد در اوایل سال جاری (میلادی) با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود در مسکو دیدار کرد و هر دو رهبر بر گسترش همکاری‌های دوجانبه توافق کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha