• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403070302049
  • خبرنگار : 50200

بسته خبری کشاورزی مازندران

از برپایی غرفه فروش مرکبات در تهران تا شناسایی ۱۰۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر

از برپایی غرفه فروش مرکبات در تهران تا شناسایی ۱۰۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر

ایسنا/مازندران رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از توافق با سازمان میادین و اتحادیه میوه و تره‌بار تهران برای برپایی غرفه‌های فروش مرکبات در تهران خبر داد و همچنین مدیر جهاد کشاورزی بهشهر از شناسایی ۱۰۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

بابک مومنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران به همراه مدیرکل امور اقتصادی استاندار مازندران، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی، مدیر باغبانی و نماینده نظام صنفی در نشستی با رئیس سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، با اشاره به توافق حاصله گفت: با راه اندازی این غرفه‌ها، حلقه‌های زنجیره تولید کاهش یافته و محصول با قیمت مناسب تری به دست مصرف کننده می‌رسد.

مومنی توجه به تولید داخلی را یک اصل مورد توجه سازمان جهاد کشاورزی دانست و افزود: در این جلسه در خصوص تامین غرفه برای فروش مرکبات استان مازندران بحث و تبادل نظر لازم صورت گرفته و در نهایت تصمیمات خوبی برای حوزه باغداری خصوصاً مرکبات استان گرفته شد.

شناسایی ۱۰۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در بهشهر

غلامرضا قنبری، مدیر اداره جهاد کشاورزی بهشهر از شناسایی ۱۰۶ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی و باغی شهرستان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و با اشاره به اینکه حفظ بستر تولید از خط قرمزهای این مدیریت است، گفت: ساخت و ساز غیرمجاز، عدم رعایت قوانین و مقررات در ساخت و ساز، فقدان مجوزهای لازم به معنی تخطی از مقررات قوانین حفظ کاربری محسوب شده و خطرات جبران ناپذیری در تامین امنیت غذایی به دنبال خواهد داشت.

قنبری تصریح کرد: به منظور حفظ اراضی کشاورزی، گشت‌های ویژه و مستمر در صیانت از اراضی کشاورزی این شهرستان انجام می شود.

احداث کانال انتقال آب ۶۲۰ متری در گلوگاه

مهدی باباجانی، مدیر جهاد کشاورزی گلوگاه از احداث کانال بتنی انتقال آب ۶۲۰ متری(لاینینگ) در اراضی مزرعه کلباد شهرستان گلوگاه خبر داد و گفت: این طرح با اعتبار بالغ بر ۶ میلیارد ریال در این شهرستان احداث شد.

باباجانی با بیان اینکه اراضی تحت پوشش این طرح ۷۰ هکتار است که ۳۴ هکتار آن تسطیح اراضی شده و در فاز اول ۶۲۰ متر کانال بتنی (لاینینگ) احداث شده، درباره مزایای این طرح گفت: با اجرای این طرح از هدر رفتن آب جاری در کانال جلوگیری به عمل می آید.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد آب عبوری از کانال داخل زمین نفوذ کرده و به هدر می‌رود که با لاینینگ از هدر رفت آن جلوگیری می‌شود.

پرورش رتون و کشت مجدد در ۳۶۰۰ هکتار شالیزار ساری

سید اسماعیل علوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از پرورش رتون و کشت مجدد در ۳۶۰۰ هکتار شالیزار این شهرستان خبر داد و با اشاره به اینکه ۹۰ درصد شالیزارهای شهرستان ساری معادل ۲۲ هزار و ۵۲۱ هکتار برداشت شد، گفت: در ۲۰۷۱ هکتار این مزارع کشت مجدد برنج و در ۱۵۵۰ هکتار پرورش رتون انجام شد.

علوی با اشاره به اینکه امسال در ۲۲ هزار و ۶۷۷ شالیزار این شهرستان ارقام محلی برنج و در ۲۶۴۵ هکتار ارقام پرمحصول  کشت شد، ادامه داد: ۲۰ هزار هکتار شالیزار این شهرستان مکانیزه کشت شد و ۲۸۳۶ شالیکار این شهرستان برای بیمه شالیزارهای خود اقدام کردند.

وی بیان کرد: شهرستان ساری با ۲۵ هزار و ۳۲۲ هکتار شالیزار از لحاظ تولید برنج رتبه سوم استان را به خود اختصاص داده است و نقش بسیار مهمی در تامین این محصول استراتژیک در کشور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساری از وجود ۹۵ واحد شالیکوبی فعال با ظرفیت ۱۱۷ هزار و ۸۹۳ تن خبر داد و گفت: ۶ واحد سورتینگ برنج با ظرفیت ۱۷ هزار و ۱۰۰ تن مشغول به کار هستند.

تولید ۱۳هزار تن سیب در آمل

مهرداد فولاد، مدیر جهاد کشاورزی آمل با بیان اینکه شهرستان آمل دارای ۶۹۳ هکتار باغات سیب بوده که ۶۵۰ هکتار از آن بارور و ۴۶ هکتار دیگر غیربارور است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌ جاری با ۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل، بالغ بر ۱۳ هزار تن انواع ارقام سیب و اغلب از باغات مناطق کوهستانی این شهرستان برداشت شود.

فولاد با بیان اینکه این محصول در این شهرستان اغلب به صورت آبی پرورش می‌یابد، میانگین تولید گلابی در باغ‌های آبی آمل را ۲۰ تن در هکتار عنوان و اظهار کرد: میوه سیب یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها است، این میوه حاوی انواع مواد مغذی مانند فیبر، آنتی‌اکسـیدان‌ها، مـواد معدنی و ویتامین‌ها بوده و یکـی از میوه‌های کم‌کالری بوده که در کنار برخورداری از محتوای کافی فیبر، برای کاهش سـطح کلسـترول، تقویت سیستم ایمنی بدن، جلوگیری از آلزایمر، سم‌زدایی کبد، تقویت سلول‌های بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان مناسـب اسـت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha