• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403070301974
  • خبرنگار : 50455

روایتی از حماسه‌ای که مقدس شد

روایتی از حماسه‌ای که مقدس شد

ایسنا/قم دفاع مقدس همواره یادآور رشادت و دلاوری بزرگ مردان و بزرگ زنانی است که در طول هشت سال تعدی و تجاوز صدام به پشتوانه کشورهای مختلف جهان علیه مردم ایران و مرزهای وطنمان ایستادگی کردند و نامشان تا ابد در تاریخ این مرز و بوم ماندگار خواهند ماند.

رشادت‌ها و فداکاری‌های شهدا، رزمندگان و آزادگان باید برای نسل امروز بازگو شود در همین راستا با یکی از راویان هشت سال دفاع مقدس به گفت‌وگو پرداختیم.

محسن بخشی نیا متولد ۱۳۴۵ از پاسداران دهه ۶۰ و بازنشسته سپاه قم، رزمنده و بیستم‌چی لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب(ع) با بیش از ۵۰ ماه حضور در مناطق عملیاتی است. او برادر شهید ناصر بخشی نیا بوده و حدود ۲۵ سال است که دوران دفاع مقدس را برای نسل امروز روایت می‌کند.

محسن بخشی نیا به مناسبت هفته دفاع مقدس در گفت‌وگو با ایسنا از خاطرات خود در این دوران می‌گوید.

ایسنا: چه شد که به جنگ رفتید؟

من نوجوان ۱۶ ساله بودم که در سال ۱۳۶۱ برای اولین بار به جبهه رفتم؛ در طول دفاع مقدس همه مردم بنا به وظیفه برای دفاع از انقلاب اسلامی و خاک کشور عزیزمان که مورد تجاوز ارتش بعث عراق قرار گرفته بود، هر کدام براساس توانمندی‌هاشون در عرصه دفاع وارد شدند.

ما هم دانش‌آموز بودیم کلاس درس را رها کردیم و به جبهه رفتیم؛ بیشترین شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس که ۳۴ هزار شهید است مربوط به دانش‌آموزان است.

وی اظهار کرد: عرصه دوران دفاع مقدس را فقط به عنوان جنگ یاد نمی‌کنیم به این دلیل که جنگ خودش پدیده منفوری است، اما بر اساس قاموس‌ها، فرهنگ و مبانی انقلاب اسلامی، به هشت سال جنگ تحمیلی به عنوان دفاع می‌نگریم که تحت امر ولی فقیه، این دفاع حاصل شد.

بعد از سوم خرداد ماه ۱۳۶۱ که خرمشهر از لوث وجود رژیم بعث پاکسازی شد؛ تابلویی در ورودی خرمشهر با عنوان (به خرمشهر خوش آمدید، جمعیت ۳۶میلیون) نصب شد، این نشان دهنده اتحاد مردم در عرصه دفاع مقدس بود.

عده‌ای از جوانان و نوجوانان که توان رزم داشتند در جبهه حاضر شدند و کسانی که به هر دلیلی در جبهه نبودند در کارخانه، دانشگاه، ادارات، در زمین‌های کشاورزی و زنان در خانه‌ها هرکدام به سهم خودشان براساس توانمندیشان در عرصه دفاع حاضر می‌شدند از انقلاب اسلامی دفاع می‌کردند.

ایسنا: مشوق اصلی و روحیه دهنده در آن اوضاع جنگ برای شما چه کسی یا چه چیزی بود؟

ماهیت تجاوز ارتش بعث عراق به منظور سقوط انقلاب اسلامی و تصرف استان خوزستان با کمک جبهه استکبار جهانی که برای رسیدن به اهدافش علیه انقلاب اسلامی همراه بود، باعث شد انگیزه برای حضور در جبهه‌ها شکل بگیرد.

فرمایشات امام خمینی(ره) و نوع تبیینی که داشتند و همچنین تشییع پیکر پاک شهیدانی که در جبهه و یا در اثر بمباران‌ها به شهادت می‌رسیدند، انگیزه حضور جوانان را بیشتر می‌کرد.

فضای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به نحوی بود که مردم از هر جهت، روحی و انگیزشی، معنوی و مادی آمادگی بالایی برای دفاع از انقلاب اسلامی در برابر دشمن متجاوز داشتند.

پس از پرواز صد فروند هواپیما و بمباران ده فرودگاه توسط ارتش بعث عراق و شروع جنگ توسط آن‌ها در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، امام خمینی(ره) در دیدار با فرماندهان نظامی فرمودند: «دزدی آمده سنگی انداخته و فرار کرده ارتش ما و مردم ما جواب این دزد را خواهند داد.» اینگونه تبیین کردن ایشان باعث ایجاد انگیزه دفاع برای رزمنده‌ها و مردم می‌شد.

حتی بعد از  قبولی قطعنامه ۵۹۸ که دشمن مجدداً دست به تجاوز زمینی زد، مردم وارد میدان شدند؛ تا جایی که فرماندهان نظامی اعلام بی نیازی به رزمنده کردند و تمام لشکرها و گردان‌ها از نیروی انسانی اشباع شده بود؛ این نشان دهنده روحیه و انگیزه مردم در دفاع از انقلاب اسلامی است که تاکنون ادامه دارد.

ایسنا: از خاطرات خودتان بگویید.

 برخی مردم جنگ زده خرمشهر به شهر قم مهاجرت کردند و در بیمارستان علی ابن ابیطالب(ع) امروزی که در آن زمان متروکه بود مستقر شدند.

تعدادی از خانوده‌ها نیز در مدرسه دارالشفای آن زمان ساکن و تعدادی توسط مردم در منزل‌های شخصی مهمان شدند؛ خانواده‌ای سه نفره‌ توسط پدرم به منزل ما دعوت شدند و به مدت دو ماه با ما زندگی کردند، این خاطره از این جهت برای من شیرین مانده که مردم ضمن دفاع از کشور در جبهه‌ها، در اسکان مردم جنگ زده خوزستان مشارکت داشتند.

مادرم با چند نفر از زنان دیگر برای کمک به مردم جنگ زده به مدرسه دارالشفا سرکشی می‌کردند؛ او برایم تعریف کرد در یکی از این ملاقات‌ها شاهد بی‌تابی خانم مسنی بودند که از وجود عروسش اظهار بی‌خبری می‌کرده است؛ مادر من با گرفتن مشخصاتی از او عروسشان را در زایشگاه ایزدی قم در حالی که نوزاد خود را به دنیا آورده بود، پیدا کرده و پس از ترخیص به نزد مادرشوهرش می‌برد؛ چند روز بعد همان جا جشنی برای تبریک تولد این نوزاد با مشارکت خانم‌های قمی برگزار می‌شود.

ذکر این خاطره‌ها نشان دهنده این است که علی رغم اینکه جنگ بود و مردم باید شرایط سخت را تحمل می‌کردند، اما با همدلی و همنوایی عملکرد و خاطرات شیرنی را از خودشون به جا گذاشتند.

ایسنا: با توجه به اینکه دانش آموز بودید برای حضور در جبهه‌های جنگ چه موانعی داشتید؟

تنها مانع حضور در جبهه شرط سن قانونی بود؛ خود ما که دانش آموز بودیم، شاهد بودیم برای اعزام به جبهه جوانان در شناسنامه شان دست بردند و بعضی از شهدا در خاطراتشان ثبت شده در هنگام خواب، اثرانگشت پدر را روی فرم اعزام به جبهه ثبت می‌کردند.

مردم اداره کنندگان اصلی هشت سال دفاع مقدس بودند و همین از خود گذشتگی و اطاعت از ولی فقیه بود که این دفاع را مقدس کرد.

ایسنا: مسئولیت‌ها و وظایف در جنگ چگونه تقسیم می‌شد؟

در جبهه فرماندهی‌ها بیشتر با کادر ارتش و سپاه بود و بسیجی‌ها در مدت حضور که در یک اعزام چهارماه بیشتر نبود، عموماً به عنوان تک تیرانداز و یا رزمنده عادی بودند. اما با طولانی شدن جنگ بعضی از بسیجیان در عرصه فرماندهی رده‌های پایین مثل گروهان در رده‌های بالاتر مثل تیپ و لشکر فعالیت کردند.

فرماندهان به دلیل حضور مداوم و کسب تجربه، تقوای فردی و مسئولیت‌پذیری و روحیه شهادت طلبی بسیجیان، مجاب به استفاده از آن‌ها در رده فرماندهی شدند؛ به عنوان نمونه می‌توان از شهید زین‌الدین و حاج غلامرضا جعفری نام برد.

شجاعت، ولایت پذیری، آموزش پذیری، خداترسی و شرایط جسمی خوب ویژگی‌هایی است که یک رزمنده باید داشته باشد.

ایسنا: از تفاوت‌های هشت سال دفاع مقدس با سایر موقعیت‌ها برای ما بگویید.

تفاوت بارز عرصه هشت سال دفاع مقدس با دیگر عرصه‌ها، ارزش معنوی حاکم، روحیه از خودگذشتگی، آمادگی برای شهادت و رسیدن به لذت بی‌نهایت یعنی خداوند متعال بود.

جنگ ترکیبی امروز شامل؛ جنگ رسانه، فرهنگی، اقتصادی، دیپلماسی، نظامی، امنیتی است‌ و ما با تأسی به سبک زندگی دوران دفاع مقدس می‌توانیم با این جنگ ترکیبی مقابله و در برابر آن مقاومت کنیم.

فضا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز همچنان دفاعی است؛ مقطعی درگیر جنگ سخت به مدت هشت سال بودیم؛ و در سال‌های اخیر با تقدیم شهدای مدافع حرم دوباره خاطرات دفاع مقدس برای ما تکرار شد.

همه ما باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا آمادگی برای مقابله با دشمن در شرایط مشابه با دفاع مقدس را داریم؟ زیرا، آمادگی روحی و معنوی، جسمی و مادی و انگیزشی در عرصه دفاع در برابر جنگ ترکیبی لازم و ضروری است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha