• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070301945
  • خبرنگار : 30147

مشکلاتی که نبض زندگی مردم منطقه ترشیز را کند کرده است

مشکلاتی که نبض زندگی مردم منطقه ترشیز را کند کرده است

ایسنا/خراسان رضوی منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ است و شهرستان کاشمر برای سایر شهرستان‌های این حوزه حکم مادر شهر را دارد این در حالی است که همه شهرهای این حوزه گرفتار مشکلاتی هستند. از مشکل عدم تکمیل جاده شادمهر انابد که مشکل مردم شهرستان‌های کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد است تا نبود زیرساخت‌های توسعه در کوهسرخ و گرفتاری مردم خلیل‌آباد و بردسکن که کشاورزی و دامپروری شغل اصلی‌شان است و بحران آب و معضل خاموشی چاه موتورهای کشاورزی نبض زندگی آنها را کند کرده است.

در این میان بیکاری و اعتیاد هم در زمره مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در منطقه ترشیز است و مسئولان وعده‌هایی برای رفع مشکلات داده‌اند، اما همچنان مردمان این منطقه با کم و کاستی‌های بسیاری مواجه‌اند.

با توجه به ارتباط نزدیک بسیاری از مردم شهرستان‌ها به امامان جمعه و بیان مشکلاتشان، با امام جمعه این شهرستان‌ها به گفت و گو نشستیم تا از زبان آنان مشکلات منطقه ترشیز را بشنویم.

مهاجرت نیروی انسانی کاشمر به حاشیه شهرهای بزرگ

هرچند کاشمر از نظر نیروی انسانی در وضعیت مطلوبی به سر می‌برد، اما کمبودها و نبود زیرساخت‌های مناسب موجب شده که بسیاری در حال مهاجرت به حاشیه شهرهای بزرگ از جمله مشهد و تهران باشند.

این صحبت‌های حجت‌الاسلام جواد طاهری امام‌جمعه کاشمر است که می‌گوید؛ مشکلات و کمبودها موجب شده جوانان این شهر برای کار کردن به سایر شهرها بروند و از سویی بعضاً شاهد حوادث ناگواری مانند انفجار معدن طبس برای عزیزانمان باشیم.

 وی افزود: گرچه شهر صنعتی و معدنی نیستیم اما مشکلات بخش کشاورزی نیز موجب شده که بسیاری اقدام به مهاجرت کنند و اغلب حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ شوند.

امام‌جمعه کاشمر خاطرنشان کرد: علیرغم داشتن تاکستان‌های بسیار وسیع و خاک غنی اما کشاورزان پشتیبانی نمی‌شوند و از سویی همچنان عمده زمین‌ها به صورت غرقابی آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه کشاورزان باید به سمت کشت گلخانه‌ای بروند اما همان هم برایشان صرفه اقتصادی ندارد، به وضعیت جاده‌های منطقه اشاره کرد و گفت: متأسفانه شرق کشور در شاخص راه بسیار عقب است.

مشکلاتی که نبض زندگی مردم منطقه ترشیز را کند کرده است

وی در خصوص محور کاشمر به شادمهر تصریح کرد: در خصوص شاخص راه آن قدر عقب هستیم که گاهی مردم با تمسخر می‌گویند هشت نماینده قبلی برای جاده قول داده‌اند ولی هنوز کاری نشده است.

طاهری افزود: حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت منطقه ترشیز هر روزه از این جاده‌ها استفاده می‌کنند ولی نسبت به جاده‌ها بسیار کم‌لطفی شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید بین شهرهایی که شغل اصلی‌شان کشاورزی است با مناطقی که معادن و صنایع دارند تفاوتی قائل شویم، بیان کرد: خاموشی چاه موتورها خسارت‌های بسیار هنگفتی را به کشاورزان تحمیل کرده است.

امام‌جمعه کاشمر با بیان اینکه در یک ماهی که چاه موتور خاموش می‌شود کشاورز محصول یک سال خود را از دست می‌دهد، گفت: متأسفانه محصول امسال کشاورزان نه تنها به یک سوم کاهش یافت بلکه همان هم ارزان است و می‌طلبد برای خرید تضمینی اقدامی بشود.

وی در ادامه از این منطقه به عنوان شهری فرهنگی و مذهبی نام برد و گفت: حوزه‌های علمیه کاشمر مربوط به دوره قاجاریه است.

طاهری اظهار کرد: روضه‌های خانگی نسل بر نسل برپا بوده و برخی از آن‌ها ۱۵۰ سال است که برگزار می‌شود اکنون ۲۰۰ جلسه قرآن فقط در شهر کاشمر داریم.

وی از وجود ۱۱ حوزه علمیه در منطقه ترشیز که ۵ حوزه در شهر کاشمر است خبر داد و افزود: ترشیز ۷ دانشگاه دارد. به لحاظ دانشگاهی منطقه غنی و خوب است و تا مقطع دکترا امکان تحصیل وجود دارد.

امام‌جمعه کاشمر با تأکید بر اینکه باید با ارائه آموزش‌های لازم سواد مطالبه گری مردم را ارتقاء داد، گفت: چون زلزله ۵ ریشتری کاشمر با انتخابات و ایام شهادت آقای رئیسی مصادف شد عملاً این اتفاق تحت‌الشعاع قرار گرفت و الان ما بسیار شرمنده مردم هستیم.

 مشکلاتی که همچنان پا برجاست

امام جمعه کوهسرخ نیز با بیان اینکه علیرغم مطرح شدن مشکلات و کمبودهای این شهرستان، اما مشکلات همچنان پا برجاست، خام فروشی، حوزه راه، عدالت آموزشی و سرانه‌های حوزه آموزش را از مهم‌ترین مشکلات شهرستان کوهسرخ دانست و تصریح کرد: خام فروشی بلای جان کوهسرخ شده است.

 حجت‌الاسلام محمود رضایی خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه شهرستان کوهسرخ مهم‌ترین رویشگاه گیاه دارویی آنغوزه شیرین در کشور است اما متأسفانه بدون فراوری به کشورهای هندوستان، افغانستان و ... صادر می‌شود.

وی همچنین گفت: ۷۶ درصد معادن در خطه کوهسرخ هستند اما خام فروشی می‌شود، از سویی عبور کامیون‌های معادن جاده‌ها را از بین می‌برد.

حجت‌الاسلام رضایی با اشاره به اینکه نبود امکانات و محرومیت موجب شده که هرساله شاهد مهاجرت بسیاری از شهروندان کوهسرخ به سایر شهرستان‌ها باشیم، افزود: شهرستان کوهسرخ ۳۰ هزار نفر جمعیت و ۲۸ روستا دارد که سال گذشته ۶۵۰ نفر از این منطقه به دلیل مشکلات و محرومیت‌ها مهاجرت کرده‌اند و این عدد بالا و نگران کننده‌ای است.

مشکلاتی که نبض زندگی مردم منطقه ترشیز را کند کرده است

وی با بیان اینکه روزانه ۵۰۰ نفر معلم به دلیل نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم از کاشمر به کوهسرخ می‌آیند و بر می‌گردند، افزود: فاصله تا آخرین روستا بیش از ۶۰ کیلومتر است.

امام جمعه کوهسرخ با انتقاد از نبود مدرسه نمونه و اجرایی نشدن عدالت آموزشی در این شهرستان گفت: متأسفانه در حوزه آموزش به این شهرستان ظلم شده است، در حوزه عدالت آموزشی عقب مانده‌ایم و توجهی هم نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم جمعیت را در شهرستان حفظ کنیم باید در راستای رفع محرومیت و تخصیص امکانات بیش از این به منطقه توجه شود، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات وضعیت راه‌های شهرستان است.

رضایی اظهار کرد: گرچه ۸۳ سال بخش بودیم و ۴ سال است که به شهرستان ارتقاء یافته‌ایم، اما راه‌های شهرستان همچنان فرعی است. ۹۲۰۰ کیلومترمربع پراکندگی داریم و تا آخرین روستا ۶۰ کیلومتر فاصله است.

وی با اشاره به خدمات دهی بسیار سخت اورژانس به آخرین روستا، گفت: کوهسرخ نقطه تقاطع چهار شهرستان سبزوار، نیشابور، تربت‌حیدریه و کاشمر است می‌طلبد برای ارتقاء راه‌ها اعتبارات مورد نیاز برای انجام مطالعات تخصیص یابد.

خاموشی چاه موتورها بلای جان قطب تولید انگور استان

حجت‌الاسلام علی‌محمد دستجردی امام جمعه خلیل‌آباد هم با گلایه از خاموشی چاه موتورها گفت: علیرغم اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی است اما خاموشی چاه موتورها خسارت‌های بسیاری را بر کشاورزان تحمیل کرده است.

وی از خلیل‌آباد به عنوان قطب تولید انگور خراسان رضوی نام برد و خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز انتظاری که از پروژه پنل‌های خورشیدی داشتیم محقق نشده است.

مشکلاتی که نبض زندگی مردم منطقه ترشیز را کند کرده است

امام جمعه خلیل‌آباد گفت: گرچه هنوز باغات شهرستان به صورت غرقابی آبیاری می‌شود و از سویی موضوع آبیاری نوین مطرح می‌شود اما کشاورزان برای اجرای این نوع آبیاری نیازمند تسهیلات ارزان قیمت هستند.

وی در ادامه وضعیت راه‌های مواصلاتی این شهرستان به سمت بردسکن را غیراستاندارد و نامطلوب دانست و افزود: متأسفانه تاکنون ۵ کیلومتر از این مسیر آماده شده و ۲۵ کیلومتر دیگر همچنان باقی مانده است.

دستجردی تعداد تردد روزانه از این جاده را بسیار بالا دانست و گفت: در اغلب روزها شاهد حوادث ناگواری در این جاده هستیم.

وی تخصیص اعتبارات مورد نیاز به این جاده را ضروری دانست و افزود: این جاده برای شهرستان‌های منطقه ترشیز نقش حیاتی دارد.

سفرهای بی‌نتیجه

امام جمعه بردسکن هم به انتقاد از کمبودها و مشکلاتی که هنوز مردم این شهرستان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند پرداخت و گفت: گرچه تاکنون مسئولان بسیاری از سطح وزارتخانه تا استان و حتی نمایندگان مجلس به منطقه ترشیز سفر کرده‌اند اما همچنان مشکلات پابرجاست.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر امینی با بیان اینکه تاکنون سفرهایی که اعضاء کمیسیون‌های مجلس به منطقه داشته‌اند برای بردسکن دستاوردی نداشته است، تصریح کرد: بارها از تریبون در خصوص وضعیت اسفبار جاده و مشکلات بخش کشاورزی گفته شده اما همچنان مشکلات وجود دارد.

وی با بیان اینکه بارها در جاده‌های این شهرستان شاهد تصادفات منجر به فوت بسیاری بوده‌ایم، تعریض جاده بردسکن به سبزوار را یکی از مطالبات به حق مردم دانست و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید برای تعریض و دوبانده کردن این جاده ترانزیتی فکری بردارد، تاکی باید شاهد از دست دادن عزیزانمان در این جاده‌های غیراستاندارد باشیم.

وی با انتقاد از اینکه هنوز شهرستان بردسکن با اینکه در ورودی خراسان رضوی قرار دارد از یک کیلومتر راه دوبانده برخوردار نیست، بیان کرد: بر اساس آنچه اعلام شده در طول شبانه روز از جاده بردسکن به سبزوار بیش از ۵۰۰۰ دستگاه وسیله نقلیه سبک و سنگین تردد می‌کند.

امام جمعه بردسکن با تأکید بر اینکه اگر سفری هم به شهرستان صورت می‌گیرد باید برای گره‌گشایی از مشکلات مردم باشد، گفت: قطعاً مشکلات با سخنرانی و حرف زدن حل نمی‌شود.

وی خاموشی‌های چاه‌های کشاورزی را از دیگر مشکلات کشاورزان برشمرد و گفت: مردم از قول‌های بی‌عمل برخی مدیران برای پروژه‌های شهرستان خسته شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha