• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070301924
  • خبرنگار : 71588

تاکید بایدن و رئیس امارات بر برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و آزادی اسرا

تاکید بایدن و رئیس امارات بر برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و آزادی اسرا

رئیس جمهور آمریکا و رئیس امارات در جریان دیدار با یکدیگر در واشنگتن بر برقراری آتش‌بس دائمی در غزه و آزادی اسرا تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات در جریان نشست‌شان در واشنگتن ضمن تاکید بر اهمیت پایبندی‌ به تداوم همکاری و تلاش در راستای خاتمه بخشیدن به جنگ غزه، خواستار تضمین سلامت و امنیت امدادرسانان و ورود امن کارکنان در زمینه امدادی به سرتاسر نوار غزه شدند.

براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، دو طرف در جریان این دیدار همچنین خواستار فراهم کردن شرایط لازم برای تسهیل ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه شدند و مجددا از تمامی طرف‌های درگیری خواستند به قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه پایبند باشند.

کاخ سفید اعلام کرد، رئیس امارات در جریان این نشست تلاش‌های میانجیگرانه آمریکا، قطر و مصر برای برقراری آتش‌بس در غزه را ارج نهاد.

محمد بن زاید آل نهیان در جریان این دیدار بر اهمیت تداوم تلاش‌ها به عنوان گام نخست برای از سرگیری روند سیاسی به منظور تحقق صلح فراگیر، عادلانه و دائمی براساس راهکار تشکیل دو دولتی که ضامن امنیت و ثبات تمام ملت‌های منطقه باشد، تاکید کرد.

در جریان این دیدار رئیس جمهور آمریکا و رئیس امارات درخصوص درگیری در سودان به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

دو طرف همچنین تاکید کردند راهکار نظامی برای جنگی که مسبب وقوع بزرگترین بحران آوارگی در جهان شده، وجود ندارد.

رئیس امارات در جریان سفر خود به واشنگتن با کامالا هریس، معاون بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز دیدار کرد.

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر، مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی ادعا کردند که یکی از مسیرهای انتقال سلاح به غزه، تونل‌های زیرزمینی محور فیلادلفیا در جنوب غربی غزه است. بر همین اساس تل‌آویو با اعزام هیئتی امنیتی به قاهره خواستار استقرار نیروهای خود در این منطقه و نصب دوربین‌ها و حسگرهای نظارتی شد. با وجود تاکید کابینه راستگرای نتانیاهو بر تحقق این خواسته اما دولت مصر تمایلی به اجرای این خواسته ندارد.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیشتر شخصاً با نمایندگان رژیم صهیونیستی، قطر و مصر گفت‌وگوهایی انجام داد تا جزئیات توافق پیشنهادی را تغییر داده و نیازهای طرفین را برآورده کند. همچنین گفته می‌شود وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تهیه توافق پیشنهادی برای آتش‌بس مشارکت زیادی دارد.

مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس، هفتم اکتبر (۱۵ مهر) عملیات منحصر به فردی را با حمله به شهرک‌های صهیونیست‌نشین منطقه «غلاف غزه» انجام داد و ده‌ها صهیونیست را به اسارت گرفت.

شماری از این اسرا از طریق توافق و شماری دیگر در اقدامی انسان‌دوستانه از سوی جنبش حماس آزاد شدند. تعدادی از آنها نیز به دلیل حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی جانشان را از دست دادند. خانواده‌های اسرای صهیونیست در نوار غزه و حامیان آنها کابینه رژیم صهیونیستی را مقصر ماندن فرزندان خود در اسارت می‌دانند.

جنبش حماس و رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر مذاکرات غیر مستقیمی را با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر در دوحه و قاهره برگزار کردند اما این تلاش‌ها به دلیل مانع تراشی‌های نتانیاهو و نبود اراده سیاسی کافی در کاخ سفید برای تحت فشار قراردادن رژیم صهیونیستی به سرانجام نرسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha