• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۴
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403070301916
  • خبرنگار : 71967

فناوری دانشگاه ساوتهمپتون در ذخیره اطلاعات انسانی

فناوری دانشگاه ساوتهمپتون در ذخیره اطلاعات انسانی

دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون توانسته‌اند ژنوم کامل انسان را روی یک صفحه کریستالی ۵ بعدی ذخیره کنند. آنها امیدوارند که این فناوری تازه، انقلابی در ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، این فناوری می‌تواند برای ایجاد رکوردی ماندگار از ژنوم گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض استفاده شود.  برخلاف سایر فرمت‌های ذخیره‌سازی داده که با گذشت زمان تخریب می‌شود، کریستال‌های حافظه ۵ بعدی می‌تواند تا ۳۶۰ ترابایت اطلاعات  را بدون از بین رفتن برای میلیاردها سال حتی در دمای بالا ذخیره کند.

این کریستال معادل کوارتز ذوب شده، یکی از بادوام ترین مواد شیمیایی و حرارتی روی زمین است. این ماده می‌تواند در برابر انجماد زیاد و پایین، آتش سوزی و دمای تا ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد مقاومت کند. این کریستال همچنین می‌تواند نیروی ضربه مستقیم تا ۱۰ تن بر سانتی متر مربع را تحمل کند و با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تشعشعات کیهانی بدون تغییر است.

تیم ساوتهمپتون به رهبری پروفسور پیتر کازانسکی از لیزرهای فوق سریع برای ثبت دقیق داده‌ها در حفره‌های نانوساختار استفاده کرده است.  برخلاف علامت گذاری فقط روی سطح یک کاغذ دو بعدی یا نوار مغناطیسی، این روش رمزگذاری از دو بعد نوری و سه مختصات فضایی برای نوشتن در سراسر ماده استفاده می‌کند؛ به همین جههت به آن ۵ بعدی گفته می‌شود.

پروفسور کازانسکی در مورد این فناوری می گوید: کریستال حافظه ۵ بعدی این امکان را برای سایر محققان فراهم می‌کند تا یک مخزن ابدی از اطلاعات ژنومی بسازند که در صورت اجازه علم در آینده، موجودات پیچیده‌ای مانند گیاهان و حیوانات از طریق آن بازیابی شوند.

این کریستال به صورت ویژه در یک غار نمکی در هالشتات، اتریش ذخیره می‌شود. هنگام طراحی کریستال، تیم محققان این مساله را در نظر گرفتند که آیا داده‌های موجود در آن ممکن است در آینده دوباره بازیابی شود یا خیر. پروفسور کازانسکی در این باره می‌گوید: کلید بصری حک شده بر روی کریستال این اطلاعات را می‌دهد که چه داده‌هایی در داخل آن ذخیره شده و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha