• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403070301900
  • خبرنگار : 50972

رئیس دانشگاه خبرداد

تاسیس شعبه دانشگاه فردوسی مشهد ابتدا در عراق و سپس در افغانستان

تاسیس شعبه دانشگاه فردوسی مشهد ابتدا در عراق و سپس در افغانستان

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این دانشگاه احداث شعبه دانشگاهی در کشور عراق را آغاز کرده و برنامه‌ریزی بعدی برای ایجاد شعبه‌ای دیگر در کشور افغانستان است.

مسعود میرزایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌ریزی برای تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه فردوسی مشهد در کشور عراق، اظهار کرد: رشد تمامی کشورهای منطقه جنوب‌ غربی آسیا به سود کشور ماست. اگر در راستای پیشرفت علم و فناوری به کشورهای همسایه خود کمک کنیم، منطقه دستخوش دخالت‌های کشورهای غربی نخواهد شد و از طرفی همکاری‌های علمی با سایر کشورهای منطقه باعث ایجاد ارتباطاتی قوی‌تر می‌شود که عایدات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی موثری به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در راستای ایجاد ارتباطات علمی و فناوری قوی در منطقه، در ماه‌های گذشته با متولیان امر آموزش عالی عراق، جلسات بسیار مفیدی را برای احداث شعبه‌ای از دانشگاه فردوسی مشهد در این کشور داشته‌ایم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر اینکه تمام هزینه‌های احداث شعبه دانشگاه فردوسی در عراق برعهده کشور میزبان خواهد بود، بیان کرد: در این مسیر یک سرمایه‌گذار عراقی یاری‌رسان امر آموزش در جهت تعامل بیشتر بین ما و جهان اسلام خواهد شد. تاسیس شعبه‌ای از دانشگاه در کشوری دیگر می‌تواند پلی برای همکاری‌های بیشتر در آینده با نخبگان سایر کشورها ایجاد کند و از طرفی این طرح نتایج مالی بسیار مفیدی برای دانشگاه به دنبال دارد.

میرزایی با اشاره به مسیر ساخت و احداث شعبه دانشگاه فردوسی مشهد در عراق بیان کرد: طی جلسات و برنامه‌ریزهای انجام‌شده، این پروژه در چند فاز انجام خواهد شد. در فاز صفر، سرمایه‌گذار عراقی تعیین مکان دانشگاه را برعهده دارد و در واقع چندین مکان برای ما مشخص و در نهایت با بررسی‌ها و تایید دانشگاه، کار ساخت و ساز با سرعت بالا انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه طول زمانی تکمیل فاز اول، تا سه سال پیش‌بینی شده است، افزود: در فاز اول رشته‌های حرفه‌ای دانشگاه فردوسی مانند رشته‌های مهندسی، کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، علوم انسانی، هوش مصنوعی و کلان‌داده در شعبه عراق برای مقاطع ارشد و دکتری ایجاد و تمامی دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس خواهد شد و در ادامه مقطع کارشناسی نیز به مقاطع تحصیلی این دانشگاه افزوده می‌شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه فاز دوم تاسیس نیز به مدت 4 سال به طول خواهد انجامید، عنوان کرد: در این مرحله توسعه رشته‌های موجود و کادر آموزشی را در پیش خواهیم گرفت. در ابتدای کار چندین دانشمند دانشگاه فردوسی ماموریت حضور و تدریس در این شعبه را خواهند داشت و در کنار این امر به آموزش اساتید عراقی نیز خواهیم پرداخت که این مهم، با هدف هدایت نرم‌افزاری دانشگاه مشهد و تدریس اساتید عراقی در این شعبه خواهد بود.

میرزایی اضافه کرد: در فاز سوم و نهایی، جذب نیروهای حرفه‌ای در دستور کار قرار می‌گیرد که در نظر داریم بخش عمده این متخصصین عراقی و بخش دیگر از نیروهای وطنی و فارغ‌التحصیلان دکتری باشند. در حین کار، رشته‌هایی که مزیتی برای کشور عراق به دنبال دارند نیز به رشته‌های تحصیلی این شعبه افزوده خواهد شد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: هدف از ایجاد این شعبه در کشورهای دیگر، کاهش تعداد دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه فردوسی مشهد نیست و پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه، با کاهش تعداد، بالا بردن سطح کیفیت آموزش و آینده‌نگری کارآمدی دانشجویان بین‌الملل در جهت نمایان شدن اقتدار جمهوری اسلامی ایران در جهان بیش از پیش انجام خواهد شد.

میرزایی افزود: در تلاشیم بتوانیم با بهترین کیفیت آموزش عالی به کشور همسایه ورود پیدا کرده تا مانع از ورود بیگانگان به منطقه شویم. از طرفی تعاملات اقتصادی در حوزه علم و فناوری با پروژه‌های این چنینی شروع می‌شود.

وی با اظهار تاسف نسبت به حضور تنها یک دانشگاه علوم پزشکی از ایران در عراق و عدم توجه به این ظرفیت در کشورهای همسایه، گفت: اگر از ظرفیت علمی و فناوری کشور برای ورود به کشورهای همسایه استفاده نشود، دخالت‌ها و حضور کشورهای غربی روز به روز در کشورهای همسایه افزایش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در آینده نه‌چندان دور این طرح در کشور افغانستان نیز ایجاد خواهد شد، گفت: افغانستان غنی‌ترین کشور در حوزه صنایع معدنی است و لذا دانشگاه فردوسی در صدد ایجاد شعبه‌ای برای تقویت و آموزش مهارت‌های معدنی، متالورژی و زمین‌شناسی در این کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha