• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403070301882
  • خبرنگار : 50123

چطور مشکل کم آبی را پشت سر بگذاریم؟

چطور مشکل کم آبی را پشت سر بگذاریم؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: لازم است مصرف بهینه برای هر فردی به یک الگو تبدیل شود تا بتوان بحران‌های کم آبی را پشت سر گذاشت.

رحیم علیمحمدی نافچی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه آب محور توسعه است، اظهار کرد: بدون آب هیچ‌گونه توسعه، فعالیت و حیاتی تداوم نخواهد داشت، اهمیت آب به اندازه‌ای مهم بوده که در قرآن کریم بر آب به عنوان مایه حیات تاکید شده است.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری افزود: همواره هر کجا آب وجود داشته آبادانی نیز بوده و بالعکس، در استانی زندگی می‌کنیم که بخش عمده بارش آن در شمال غرب اتفاق می‌افتد و مابقی شهرستان‌ها بارش زیادی ندارند.

علیمحمدی ادامه داد: از قدیم‌الایام نوسانات بارش سالانه و بارش‌های فصلی وجود داشته و اکنون به دلیل گرم شدن هوا که ناشی از فعالیت‌های روزمره انسان بوده مساله را تشدید کرده، باتوجه به نوسانات بارشی انسان باید با برنامه‌ریزی که در جامعه و محیط پیرامون خود انجام می‌دهد به این فکر باشد که سال آینده احتمال کم بارشی وجود دارد.

وی گفت: همان‌گونه که اکنون همه دانشمندان و محققان پیش‌بینی کردند که بارش پاییز در سال جاری نسبت به میانگین بسیار کمتر است، این تنها یک پیش‌بینی است اما باید مسئولان و مدیران ارشد جامعه به این فکر می‌افتادند که اگر این اتفاق بیفتد چگونه آب‌های موجود مدیریت و مورد استفاده قرار گیرند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ما انسان‌ها به عنوان مصرف‌کننده آب، باید در همه ارکان زندگی خود تلاش کنیم که از مصرف بی‌رویه آب جلوگیری و قدردان آب باشیم و نسبت به مصرف صرفه‌جویی را لحاظ کنیم، در حقیقت این مسائل همواره وجود داشته و وجود خواهد داشت.

علیمحمدی در ادامه با بیان اینکه یکی از مسائلی که بر بحران و چالش کم آبی دامن می‌زند این بوده که در جامعه تعادلی میان عرضه و تقاضای آب برقرار نشده است، تصریح کرد: متاسفانه میزان بارش در نظر گرفته نشده که براساس آن بتوان برنامه‌ریزی برای مصرف انجام داد، از طرفی یکی از مشکلات چهارمحال و بختیاری که از گذشته در این استان وجود داشته عدم سرمایه‌گذاری برای احداث و بنای زیرساخت‌های اساسی در حوزه آب است که در این راستا اقدامی صورت نگرفته و هیچ سرمایه‌گذاری انجام نشده است.

وی توضیح داد: اکنون دشت‌های استان ممنوعه یا ممنوعه بحرانی هستند، دلیل این است که تناسبی میان عرضه و تقاضا وجود نداشته و تقاضا بیش از عرضه بوده است، تغذیه نشدن دشت‌ها و از بین رفتن آبخوان‌ها و آب‌های زیرزمینی ناشی از عدم سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعت آب استان است.

علیمحمدی ادامه داد: خلأیی که وجود دارد این است که زیرساخت‌ها فراهم نبوده و نتوانستیم آب‌های سطحی را به مرکز استان هدایت کنیم، چون اندکی ارتفاع در مرکز استان بالاتر است، ضمن اینکه در صورت بارش، رواناب سریع از استان خارج می‌شود.

وی بیان کرد: باتوجه به محدود بودن آب و کم و زیاد شدن بارش‌ها، مردم باید مصرف را مدنظر قرار دهند، برنامه و سناریوی مسئولان مشخص باشد، از طرفی مردم باید بخشی از درآمد روزانه خود را برای آب پس‌انداز کنند تا چنانچه در آینده اتفاقی پیش‌بینی نشده افتاد بتوانند زندگی خود را حفظ کنند.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در سال‌های گذشته با کم بارشی و حتی بارش مناسب مواجه بودیم اما اکنون مصرف بالاست و با عرضه همخوانی ندارد، لذا لازم است میان عرضه و تقاضا تعادل برقرار کنیم.

وی افزود: لازم است کسری دشت‌ها از منابع سطحی جبران شود، راهکار نجات دشت‌های استان و جلوگیری از مهاجرت مردم این است که مسئولان استان تدابیری بیندیشند و طرح‌هایی اجرا کنند و میزان کسری دشت‌ها را از منابع سطحی که از استان خارج می‌شود جایگزین کنند.

علیمحمدی بیان کرد: تنها راهکار این است که مردم به درستی آب را مصرف کنند، البته باید واقعیت‌ها در مورد منابع آب موجود به مردم گفته شود، اگر مردم مشاهده کنند واقعیت‌ها بیان می‌شود و مسئولان نیز برای رفع مشکلات و چالش‌های مردم در تلاش هستند، درصد عمده‌ای از آن‌ها همراهی خواهند کرد و نسبت به مصرف بهینه آب در همه زمینه‌ها اقدام می‌کنند.

وی در ادامه گفت: لازم است از آب‌های نامتعارف همچون پساب‌ها به نحو مطلوب با تصفیه آن‌ها در بخش‌هایی با برنامه مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت به سلامتی جامعه ضربه وارد می‌شود.

علیمحمدی خاطرنشان کرد: لازم است مصرف بهینه برای هر فردی به یک الگو تبدیل شود تا بتوان این بحران‌ها را پشت سر گذاشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha