• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403070201726
  • خبرنگار : 50666

وقوع ۵ فقره حریق در مراتع اصفهان طی ۲ روز

وقوع ۵ فقره حریق در مراتع اصفهان طی ۲ روز

ایسنا/اصفهان مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۵ فقره حریق در مراتع استان اصفهان طی ۲ روز گذشته وقوع یافته و ۲۴ هکتار زمین خسارت دیده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: روز یکشنبه(۱مهرماه) ۱۱ هکتار از مراتع روستای سینگرد، ۲ هکتار از اراضی دهق و درختک شهرستان فریدن، همچنین ۱ هکتار از مراتع روستای قره بلطاق در شهرستان بویین و میاندشت دچار آتش‌سوزی شد.

وی افزود: ۱۰ هکتار از مراتع منطقه اصفهانک شهرستان چادگان نیز در تاریخ ۳۱ شهریور دچار حریق شد. تمامی این آتش‌سوزی‌ها با تلاش عوامل یگان حفاظت از منابع طبیعی و با همکاری گروه‌های محلی روستاها و  مناطق تحت‌تأثیر در زمان ممکن مهار شدند.

این مقام مسئول استان اصفهان با تأکید بر اینکه وقوع آتش‌سوزی‌های اخیر متأثر از عوامل انسانی بوده است،‌ ادامه داد: در کنار بی‌احتیاطی انسانی، وزش تندبادهای فصلی بر گسترش آن‌ها اثر داشته است.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان یادآور شد: از ابتدای سال ۱۴۰۳  تاکنون ۶۷ فقره حریق در عرصه‌های مرتعی رخ داده است. این آتش‌سوزی‌ها به ۲۱۱ هکتار از مراتع جنوب و غرب استان اصفهان خسارت وارد کرده است و  ۹۸درصدشان نیز علت انسانی دارد.

شیشه‌فروش با نظر به پاییز امسال توضیح داد: طبق پیش‌بینی‌ها تندبادهای فصلی را پیش رو خواهیم داشت. همچنین براساس خشکی علفزارها، کاهش بارش‌ها و استمرار دمای ۱ تا ۲ درجه بالاتر از نرمال در پاییز سال جاری توجه به عوامل مؤثر در آتش‌سوزی عرصه‌های طبیعی ضرورت دارد.
وی با تأکید بر اهمیت پیشگیری از عوامل انسانی که منجر به حریق در مراتع و کشتزارها می‌شود، تصریح کرد: تأکید داریم که گردشگران، مسافران،‌ کشاورزان، مرتع‌داران و ساکنین مجاور منابع طبیعی از روشن‌کردن آتش در مراتع،‌ مزارع، حاشیه جاده‌ها و پوشش‌های گیاهی خودداری کنند.
این مقام استان خاطرنشان کرد: همچنین باید از رهاکردن ته‌سیگار،‌ کبریت، اشیای‌صیقلی و انواع بطری در مراتع و حاشیه جاده‌ها باید ممانعت کرد. کشاورزان و باغداران نیز هرگز نباید بقایای گیاهی مزارع و علوفه‌های کف باغات را آتش بزنند.

به گزارش ایسنا، در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی باید به‌سرعت با ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یعنی یگان حفاظت از منابع طبیعی تماس گرفت. همچنین باید به دستگاه‌های امدادی و مسئولان محلی اطلاع داد تا به‌منظور کنترل حریق و پیشگیری از گسترش آن وارد عمل شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha