• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۸:۱۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070201681
  • خبرنگار : 50180

معاون وزارت آموزش و پرورش:

شیوه فعلی برگزاری کنکور آموزش‌ها را به سمت محتوا محوری سوق می‌دهد

شیوه فعلی برگزاری کنکور آموزش‌ها را به سمت محتوا محوری سوق می‌دهد

ایسنا/کرمانشاه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: شیوه فعلی برگزاری کنکور آموزش‌ها را به سمت محتوا محوری سوق می‌دهد.

محمدمهدی کاظمی، امروز(دوم مهر) در نشست با مدیران مدارس متوسطه کرمانشاه، با اشاره به نقدهای موجود در مورد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور، اظهار کرد: تا زمانی که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور به طور کامل اجرا نشود، نمی توان در مورد بهتر بودن روش تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور سراسری و یا برگزاری کنکور به شیوه قبل اظهار نظر کارشناسی کرد.
  
وی افزود: فراوانی رتبه‌های تک رقمی کنکور در سال جاری در استان‌هایی که در ۴۰ سال گذشته رتبه تک رقمی در کنکور نداشته‌اند، همچون استان‌های خراسان شمالی، هرمزگان، لرستان و کرمانشاه، ماحصل اجرایی شدن مصوبه تاثیر قطعی معدل در نتایج کنکور سراسری است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: با اجرایی شدن مصوبه تاثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه‌ها، آموزش‌های دستگاه تعلیم و تربیت به سمت محتوا محور شدن سوق داده می‌شود که چنین چیزی در گذشته وجود نداشت.

کاظمی افزود: اگرچه باید به دغدغه‌های نمایندگان مجلس در مورد کنکور توجه شود، اما کسانی که دغدغه عدالت آموزشی دارند بدانند در کنکور ۱۴۰۱ که نتایج آن صرفا بر مبنای نتایج کنکور بود تنها دانش‌آموزان دو مدرسه عادی دولتی در کشور رتبه برتر کنکور کسب کرده بودند، اما در کنکور امسال و سال گذشته این تعداد به ترتیب ۸ و ۶ مدرسه بوده است.

وی اشاره‌ای هم به ارتقای میانگین نمرات پایه دوازدهم دانش‌آموزان کشور داشت و گفت: امسال معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه دوازدهم کشور هشت دهم درصد رشد داشته و پیش بینی می‌شود این روند ادامه دار باشد.

کاظمی سپس با اشاره به برنامه ریزی برای کاهش تنوع مدارس، گفت: باید مدارس عادی دولتی را تقویت کنیم. 

کاظمی با بیان اینکه در دو سال گذشته هیچ مجوزی برای توسعه دبیرستانها و هنرستان‌های شاهد و نمونه دولتی در کشور صادر نشده، افزود: امسال حدود ۶۰ مدرسه نمونه دولتی را کاهش داده و به مدرسه عادی دولتی تبدیل کرده‌ایم.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه مدرسه در سند تحول بنیادین باید کانون یادگیری باشد، گفت: تلاش کرده‌ایم دست مدارس و مدیران را در استان‌ها باز بگذاریم و مدرسه محوری را در دستگاه تعلیم و تربیت باب کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدیر مدرسه با خلق فرصت‌های مدیریتی می‌تواند زمینه تربیت چند ساحتی دانش‌آموزان را فراهم کند، گفت: مدیران مدرسه برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید شرایطی مهیا کنند تا مهارت‌های زندگی و شغلی را به دانش‌آموزان یاد بدهند.

کاظمی ادامه داد: همچنین مدیران مدارس باید انگیزه دانش آموزان را برای انجام کارهای گروهی بالا برده و روحیه مسئولیت پذیری را در آن‌ها تقویت کنند.

وی از مدیران مدارس خواست تمرکز خود را روی کلاس‌های درس گذاشته و عملکرد معلم‌ها در کلاس درس را رصد کنند.

کاظمی تاکید کرد: باید معلمانی که از روش های جدید یادگیری استفاده می‌کنند و استفاده از هوش مصنوعی و بازی وار سازی فرآیند آموزش را در برنامه می‌گذارند مورد تشویق قرار بگیرند، چون این نوع معلم‌ها نیاز به دیده شدن دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه انتظار می‌رود مدیران مدارس برای کاهش آمار بازماندگان از تحصیل برنامه داشته باشند، گفت: هفته اول مهر ماه بهترین فرصت برای شناسایی و بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل است که مدیران مدارس با برنامه‌ریزی می‌توانند آمار بازمانده از تحصیل‌ها را کاهش دهند، چون بعدا بازگردادن افراد بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش سخت می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دو سال گذشته بیش از ۴۸ هزار نیرو برای دوره متوسطه در آموزش و پرورش جذب شده، گفت: ۱۰ هزار نفر از این افراد صرفا به عنوان هنرآموز هنرستان‌ها جذب شده‌اند.

کاظمی با بیان اینکه توانمندسازی معلمان باید اولویت اول دستگاه تعلیم و تربیت باشد، تاکید کرد: متاسفانه از اوایل دهه ۸۰ منابع مربوط به آموزش و توانمندسازی معلم‌ها حذف شده و این در حالیست که با پیشرفت تکنولوژی نیاز به برگزاری دوره‌های توانمندسازی برای معلم‌ها بیشتر شده است.

 وی ادامه داد: با تلاشهای صورت گرفته امسال ۷۰ میلیارد تومان برای توانمندسازی معلم‌ها اختصاص پیدا کرده که ۱۳ درصد این اعتبارات در هفته گذشته تخصیص پیدا کرده است.

کاظمی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش نتوانسته سرانه آموزشی لازم را در اختیار مدارس قرار دهد، گفت: دلیل این امر این است که ۹۸ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل می شود و تنها دو درصد بودجه آموزش و پرورش در حوزه کیفیت بخشی به مدارس هزینه می شود که انتظار داریم دولت و مجلس حمایت ویژه‌ای از حوزه آموزش و پرورش داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همه نهادها موظف به مشارکت در امر مهارت آموزی در مدارس در حوزه‌های مختلفی شامل مهارت‌های زندگی، ورزشی، فرهنگی، شغلی و ... هستند.

وی با بیان اینکه کلاس‌های درس هنرستان ها باید تجهیز شوند، یادآور شد: در دو سال گذشته ۱۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها در کشور اختصاص پیدا کرده است که گر چه این عدد کافی نیست، اما با توجه به اینکه در ۱۰ سال گذشته و تا قبل از این دو سال در مجموع ۷۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌های اعتبار هزینه شده بود، این اعتبار قابل قبول است.

کاظمی اضافه کرد: در بودجه امسال به همت نمایندگان از ارزش مالکانه معادن دو همت برای تجهیز هنرستان‌های کشور اختصاص داده شده که اختصاص این مبلغ زمینه ساز تحول در هنرستان‌ها خواهد شد.

وی در ادامه اشاره ای هم به اجرای طرح واقفین یا خیرین کوچک در مدارس با هدف جمع آوری کتب درسی دانش‌آموزان در پایان سال و جلوگیری از از بین رفتن آن‌ها داشت و گفت: در این طرح دانش‌آموزان بعد از پایان سال تحصیلی کتب درسی خود را به مدرسه اهداء می‌کنند که اجرای این طرح مانع از هدر رفت سالانه ۱۵۶ میلیون جلد کتاب و بالغ بر ۴۷ هزار تن کاغذ می‌شود، ضمن اینکه با اجرای این طرح درآمد حاصل از فروش کتاب‌ها می تواند در تجهیز کارگاه‌های خود مدرسه هزینه شود.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha