• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403070201657
  • خبرنگار : 50199

واکاوی مشکلات «سی وششمین جشنواره تئاتر مازندران»

واکاوی مشکلات «سی وششمین جشنواره تئاتر مازندران»

ایسنا/مازندران مشکلات سی ‌وششمین جشنواره تئاتر فجر، در جلسه هم اندیشی با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان، پیشکسوتان و کارگردانان تئاتر استان مازندران واکاوی شد.

احسان آهنگر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، امروز در جلسه هم اندیشی سی ‌وششمین جشنواره تئاتر فجر که در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: این جشنواره به عنوان با سابقه‌ترین رویداد فرهنگی و اثرگذار، آبان ماه امسال در مازندران برگزارمی‌شود.

وی از تشکیل ستاد اجرایی سی و ششمین دوره جشنواره تئاتر در استان خبر داد و یادآور شد: تلاش ما افزایش گستره جغرافیای جشنواره وهمچنین اجراهای آن به دو صورت تئاترهای صحنه‌ای و خیابانی است.

آهنگر یا بیان اینکه تئاتر باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار باشد اما برای جذب و همراهی مخاطب دچار ضعف هستیم، یادآور شد: دورنمای تئاتر و هنرهای نمایشی باید تعریف شود و ‌جشنواره‌ها با هدف انگیزه بخشی و استعداد یابی‌ها صورت گیرد.

مدیرکل ارشاد مازندران با اعلام اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ گروه نمایشی در استان داریم  که باید جدی‌تر اهداف حوزه هنرهای نمایشی را دنبال کنند، گفت: کار جشنواره‌های تئاتر استعدادیابی است نه اینکه در طول سال هیچ کاری نکنیم و فقط برای جشنواره فعالیت را از سر بگیریم.

این مسئول ایجاد صمیمیت بین صاحبان هنر نمایشی را نیاز استان مازندران دانست و تصریح کرد: در حوزه هنرهای نمایشی باید مسائل حاشیه‌ای را دور ریخت و برای افزایش کیفیت جشنواره‌های استانی تلاش شود.

آهنگر افزود: آرمان ما حضور تئاتر مازندران در جشنواره منطقه‌ای و کشوری است و در این راستا برنامه‌ها برای اعتلای هنرهای نمایشی پایه ریزی خواهد شد.

هادی اصغری دبیر جشنواره تئاتر مازندران نیز در این  جلسه گفت: جشنواره سی‌وششمین دوره تئاتر استان بعد از انتخاب دبیر، در بخش‌های مختلف مسئولیت‌ها واگذار و برای بهتر برگزار شدن از هنرمندان استانی دعوت شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره با شعار «توسعه تئاتر مازندران» با مشارکت هنرمندان بوده و دغدغه مهم بحث زیر ساخت حوزه تئاتر است، اظهار کرد: زیر ساخت‌های استان در بحث تئاتر دچار مشکل بوده و نیازمندی بازسازی جدی است؛ در حالیکه سالن‌های نمایش در استان‌های همجوار اوضاع بهتری دارند.

اصغری افزود: برخی شهرستان‌ها منتظر نوبت هستند تا باخالی شدن سالن بتوانند اجرا و تمرین کنند؛ تا کنون ‌نتوانستند در جشنواره حضور یابند.

وی با اشاره به اینکه هرچه در حوزه فرهنگ هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: از نمایندگان‌مجلس انتظار داریم برای تقویت زیر ساخت‌ هنرهای نمایشی به این مسئله ورود کنند.‌

دبیر سی ‌وششمین جشنواره تئاتر مازندران، نبود سرمایه‌گذاری در حوزه هنر را چالش جدی در استان عنوان دانست و ادامه داد: آنطور که به ورزش اهمیت داده می‌شود؛ هنر مهجور مانده است.

اصغری افزود: هنر در مازندران نیازمند حمایت دستگاه‌های خدمات رسان به ویژه شهرداری‌هاست؛ حمایت از هنر در حد نصب بنر تبلیغاتی نیست.

منیت و اکادمیک بودن دوعنصر آسیب‌زا

اردشیر تیموری قائم مقام دبیرخانه جشنواره تئاتر مازندران نیز با تاکید بر ضرورت رویکرد تعاملی اظهار کرد: دو عنصر منیت و آکادمیک بودن به تئاتر ضربه زده و کارهای انتخابی با شرایط اجتماعی سازگار نیست؛‌ اکادمیکی بودن نتوانسته خلاء اجراهای ما را پر کند.

وی افزود: ریشه‌ی بیماری تئاتر در خود ما است و توقع من از اساتید دعوت فعالین تئاتر از شهرها است.

قائم مقام دبیرخانه جشنواره تئاتر مازندران با بیان اینکه مهمترین پایلوت هنرمندان تئاتر استان از بین رفته است و اساتید هنر نباید در شهرها کم کار باشند و نسل تربیت کرده را رها کنند، گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید جلوی مانور هنر پیشه‌های سانتی‌مانتال را بگیرید، تئأتر نیازی به این نوع هنر پیشه‌ها ندارد.

تیموری با بیان اینکه تئاتر حوزه مطالبه گری است، گفت: طراحی مجمع پیشکسوتان سبب هدایت نسل جدید در شهرها می‌شود.

اعطای تجهیزات به شهرها دستوری نباشد

داریوش شافی، استاد حوزه تئاتر از تنکابن نیز کمبود امکانات حوزه تئاتر را از چالش‌ها دانست و گفت: در اعطای تجهیزات دستوری عمل نشود.

 وی موضوع دستمزدها و نبود قراردادهای مکتوب را از دیگر چالش‌های حوزه تئاتر مطرح و ادامه داد: ما کارگران فرهنگی هستیم که ساختمان می‌سازند اما حقوقی نمی‌گیرند.

این استاد تئاتر داشتن تعامل‌ را عامل پیشرفت دانست و گفت: اجراهای شهرستانی در سطح استان به صورت چرخشی و تقابلی انجام شود تا همه از حال هم مطلع باشیم.

جذب تماشاگر به صورت تزریقی

 محمد جونیان پیشکسوت حوزه تئاتر نیز گفت: برای کسانیکه با تئاتر قهر هستند به بهانه جذب تماشاچی و یا جشنواره به صورت تزریقی اقدام به جذب تماشاگر کنیم.

وی افزود: هنوز نتوانستیم بین تئاتر ومردم آشتی برقرار کنیم و این  نیازمند شوک است، ارسال دعوتنامه به ادارات شهرداری‌ها و خانواده‌های آنان‌ می‌تواند راهگشا باشد.

پوشش خبری نقش مهم در بازخورد تئاتر

تورج زایدلی کارگردان تئاتر و بازیگر نیز گفت: حمایت هنرمندان، تئاتر را موفق می‌کند و پیوست‌های رسانه‌ای و پوشش خبری نقش مهمی در اطلاع رسانی و بازخورد تئاتر دارد.

داوری‌ها از پیش تعیین شده نباشد

سحر محسنی کارگردان تئاتر در ساری نیز با اشاره به چالش‌های موجود در این حوزه، گفت: قبل از اینکه مردم به جشنواره بیایند، هنرمندان باید حضور یابند.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه عدم نظارت در آموزشگاه‌ها با وجود جذب صدها هنرجو راه به جایی نبرده است، افزود: آموزشگاه‌ها در گذشته مجاب به برگزاری نمایش بودند اما در حال حاضر فقط از هنرجو پول دریافت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha