• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070201624
  • خبرنگار : 50042

رئیس اوقاف رشت و خمام تاکید کرد

لزوم ثبت موقوفه توسط خیرین

لزوم ثبت موقوفه توسط خیرین

ایسنا/گیلان رئیس اوقاف شهرستان‌های رشت و خمام با تأکید بر اینکه خیرین موقوفه را ثبت کنند، گفت: ثبت املاک وقفی در سامانه جامع موقوفات کشور نه تنها از حیف و میل شدن موقوفات جلوگیری می‌کند بلکه از آن موقوفه حفاظت می‌شود.

محمد قاسم‌پور امروز، دوم مهرماه در نشست با خبرنگاران به مناسبت فرارسیدن هفته وقف اظهار کرد: هفته وقف از ۳۰ شهریورماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد، در هفته وقف ضمن دیدار با صحاب وقف و خیرین، از تلاش‌های آنان تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به روزشمار هفته وقف افزود: روز جمعه، ۳۰ شهریورماه «وقف؛ جبهه مقاومت، ترویج فرهنگ ایثار» در نظر گرفته شده، روز شنبه ۳۱ شهریور به نام «وقف؛ قرآن، سنت نبوی و سیره ائمه معصومین(ع)»، روز یکشنبه اول مهر به عنوان «وقف؛ اقتصاد پایدار و رشد تولید» نام گرفته که متناسب با شعار سال و اقدامات سازمان اوقاف در حوزه‌های اقتصادی است. امروز دوشنبه، دوم مهر به نام «وقف؛ اخلاق و معنویت، تکریم واقفین و خیرین»، سه‌شنبه سوم مهر به نام «وقف؛ حمایت از خانواده، اشتغال‌زایی و ترویج فرهنگ اسلامی»، روز چهارشنبه، چهارم مهر هم به نام «وقف؛ سلامت جامعه و حمایت از دانش بنیان‌ها»، روز پنج‌شنبه پنجم مهر به نام «وقف؛ امامزادگان، گردشگری مذهبی و ترویج فرهنگ زیارت» نامگذاری شده است. 

رئیس اوقاف شهرستان‌های رشت و خمام گفت: در شهرستان‌های رشت و خمام ۲۱۸ بقعه متبرکه، ۱۲۰۲ موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی، ۶ هزار و ۴۵۳ رقبه داریم؛ برای ۴۷۶۷ رقبات سند مالکیت اخذ شده است. همچنین ۱۴۶۶ رقبه غیر متصرفی داریم که در دست متولیان است.

قاسم‌پور با اشاره به تعمیرات و بازسازی رقبات تصریح کرد: در یک‌سال گذشته در حوزه تعمیر و بازسازی رقبات ۲۷۵۰ مترمربع و در حوزه بقاع متبرکه ۶۳۵ مترمربع کار عمرانی انجام شده است.

وی در خصوص مدیریت بقاع متبرکه افزود: در هر بقعه متناسب با ظرفیتی که وجود دارد بین سه تا پنج نفر هیئت امنا منصوب می‌شوند، در ۳۲ بقعه برای متبرکه ۱۵۷ نفر حکم مسئولیت صادر شده است.

رئیس اوقاف شهرستان‌های رشت و خمام با اشاره به وقف غیرمتصرفی یک دستگاه آپارتمان سه طبقه در رشت، گفت: واقف خیر اندیش خانم نوروز تفرشی از تهران یک ساختمان سه طبقه را برای امور درمان وقف کردند با این تأکید در این مکان هیچ وجهی برای درمان دریافت نشود، این مکان به دانشگاه علوم پزشکی سپرده شده و در حال حاضر با عنوان درمانگاه خیریه ۱۴ معصوم ارائه خدمت می‌کند.

قاسم‌پور تصریح کرد: در طی یک‌سال گذشته از محل عواید موقوفات ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در راستای اجرای نیات واقفین در حوزه‌های دارو، درمان، مسجد، جلسات قرآنی، برگزاری روضه و کمک به نیازمندان هزینه شده است.

وی در خصوص فعالیت مراکز افق در بقاع متبرکه با هدف شناسایی آسیب‌های اجتماعی، افزود: مراکز افق ضمن ارائه خدمات متنوع در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و قرآنی اقدام به شناسایی آسیب‌های اجتماعی می‌کنند.

رئیس اوقاف شهرستان‌های رشت و خمام با تأکید بر اینکه خیرین موقوفه را ثبت کنند، بیان کرد: ثبت املاک وقفی در سامانه جامع موقوفات کشور از موقوفه خواری جلوگیری می‌کند و از آن موقوفه حفاظت هم می‌شود، متأسفانه بسیاری از خیرین وقف می‌کنند اما ثبت نمی‌شود در حالی که خیرین می‌توانند موقوفه را ثبت و تولیت را هم خودشان انتخاب کنند و با این کار اصل وقف حفظ و صیانت می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha