• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403070201588
  • خبرنگار : 71282

تولید فرش متناسب با نیاز بازار و سلیقه نسل جدید

تولید فرش متناسب با نیاز بازار و سلیقه نسل جدید

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت طراحان فرش در داخل کشور، گفت: تولیدات فرش باید منطبق با نیاز بازار مصرف باشد و متناسب با خواست و سلیقه و ذائقه نسل جدید عرضه شود.

عبدالله بهرامی در گفت و گو با ایسنا، بر لزوم استفاده از طراحان فرش در داخل کشور تاکید کرد و گفت: آن چیزی‌ که می تواند طراح، تولید کننده و حتی صادرکننده فرش را در کشور نگه‌ دارد، انگیزه و محفوظ بودن جایگاه اوست. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که موضوعاتی مثل مصوبه تعهد ارزی حذف شود و موتور محرک اقتصاد به حرکت درآید.

وی افزود: مادامی که درآمد طراحان و قالیبافان و تولیدکنندگان تامین نباشد و جایگاه اجتماعی آنها نادیده گرفته شود، با برگزاری دوره‌های آموزشی و حتی اعطای تسهیلات نمی‌توان این افراد کارآمد و توانمند و کارآفرین را در داخل حفظ کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ادامه داد: شاید بتوان برای یک نخبه دانشگاهی، جایگزینی پیدا کنیم ولی قطعا در خصوص کارهای هنری و اساتید اهل فن کار جایگزین کردن خیلی سخت است زیرا تعداد این افراد انگشت شمار و محدود است و تنها عشق به کار و وطن و انگیزه و ریشه است که آنها را در داخل نگه می‌دارد.

بهرامی گفت: در صورت از دست دادن مفاخر، اساتید و طراحان فرش جایگزین کردن آنها دشوار است زیرا در بحث تولید و صادرات به ویژه طراحی و رفوگری نمی‌توان جایگزینی برای آنها پیدا کرد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در عین حال از اجرای دو طرح در کشور خبر داد و در تشریح جزئیات آنها گفت: با توجه به بازار بزرگ و جمعیت ۸۰ میلیون نفری کشور باید بتوانیم تولیدات فرش دستباف را به صورت صنعتی و با قیمت تمام شده پایین‌تر عرضه کنیم و نسل جدید ما باید با ویژگی‌های فرش دستباف آشنا شوند و بانکها و دولت را مکلف کنیم که برای بهره مندی افراد از این هنر ارزشمند به آنها وام و تسهیلات تعلق گیرد.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که تولیدات فرش با ذائقه و سلیقه نسل جدید و جوان کشور تناسب داشته باشد زیرا ممکن است طرح‌های سنتی فرش کمتر مورد علاقه و استقبال قرار گیرد بنابر این درصدد ارائه طرح‌هایی هستیم که هم تولید آنها راحت باشد و هم با خواست و سلیقه و سبک و نگاه متقاضیان امروزی و نسل جدید همخوانی داشته باشد.

به گفته بهرامی، امروز نقش‌های ۲۰ سال گذشته بافته می‌شود بدون آنکه نیاز جامعه و سبک و سیاق و دکوراسیون منازل مورد توجه قرار گیرد؛ بنابر این لازم است که نظر و سلیقه نسل جدید مورد توجه قرار گیرد و طرح‌های بازارپسند شناسایی شود تا منطبق با نیاز بازار به تولید فرش بپردازیم و از انباشت تولیدات فرش جلوگیری کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha