• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403070201509
  • خبرنگار : 71234

خضریان: ۳۸ نفر از کارگران در حادثه معدن طبس جان خود را از دست دادند

خضریان: ۳۸ نفر از کارگران در حادثه معدن طبس جان خود را از دست دادند

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به بازدید میدانی از محل حادثه انفجار معدن طبس گفت: تصاعد گاز متان و انفجار در محل بلوک C معدن زغال‌سنگ طبس و سرایت آن به تونل بلوک B موجب شد در مجموع ۳۸ نفر از کارگران این معدن جانشان را از دست بدهند.

به گزارش ایسنا، علی خضریان که به همراه هیاتی از مجلس به طبس و محل حادثه انفجار در معدن زغال سنگ معدنجو سفر کرده، به ارائه توضیحاتی درباره بازدیدهای نظارتی و میدانی نمایندگان مجلس از محل حادثه پرداخت.

وی توضیح داد: از شب گذشته به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس در محل حادثه معدنجوی طبس حاضر شده و تاکنون چند مرتبه از محل حادثه و بخش‌های مختلف این معدن بازدید کردیم. بعد از جلسات متعدد با وزرای کشور، صمت و کار، مسئولان قضایی، دستگاه‌های اجرایی استانی، کارشناسان متخصص و مدیران معدن مقرر شد کارشناسی دقیقی از تمامی ابعاد حادثه توسط مسئولان وزارت صمت و دستگاه قضایی انجام شده و گزارش نهایی برای تصمیم‌گیری مناسب و دقیق در اختیار مجلس قرار بگیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به علل بروز حادثه در معدن طبس گفت: تصاعد گاز متان و انفجار در محل بلوک C معدن زغال‌سنگ طبس و سرایت آن به تونل بلوک B موجب شد در مجموع ۳۸ نفر از کارگران این معدن جانشان را از دست بدهند. این سؤال برای تیم اعزامی مجلس وجود دارد که گاز متان در چه فاصله زمانی به بلوک B رسیده و آیا امکان خروج کارگران این بلوک در این مدت زمانی وجود داشته است یاخیر؛ تاکنون پاسخی برای آن مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: پیکر حدود ۱۴ نفر از کارگران معدن هنوز خارج نشده و تیم عملیات و امداد و نجات در حال تخلیه گاز متان و خارج کردن پیکر کارگران عزیز هستند. با توجه به بررسی اولیه تیم اعزامی مجلس و نظر کارشناسان، نحوه استحصال سنتی زغال سنگ در این معدن، احتمال وقوع خطرات بعدی را برای کارگران افزایش می‌دهد لذا حتما این معدن و سایر معادن مشابه باید به سمت مکانیزه شدن، مانیتورینگ و زه‌کشی گاز متان و تغییر در نحوه استحصال حرکت کنند و تداوم فعالیت معدن با چنین شرایطی وقوع حادثه مشابه را محتمل می‌کند.

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی تأکید کرد: ضمن اینکه اقتصاد معدن را باید در نظر بگیریم، باید به امنیت کارگران نیز توجه کنیم و این دو امر حتما مورد توجه مجلس برای تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر قوانین در موضوع ایمنی فعالیت معادن نیازمند اصلاح بوده که مقرر شده کمیسیون صنایع و معدن مجلس این موضوع را بررسی و پیگیری کند.

حقوق کارگران فوت شده به صورت کامل ۳۰ روزه به همراه خسارت و دیه آنها در کمتر از یک ماه آینده پرداخت می‌شود

وی در ادامه به وضعیت حقوق کارگران فوت شده در این حادثه و همچنین افراد مصدوم و مجروح اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های خانواده‌های محترم کارگران موضوع پرداخت حقوق و مستمری است، مقرر شده حقوق کارگران به صورت کامل ۳۰ روزه به همراه خسارت و دیه آنها در کمتر از یک ماه آینده پرداخت شود. البته که این امر از داغ سنگین خانواده‌های عزادار چیزی کم نمی‌کند، اما جز تکالیفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و باید پرداخت شود.

خضریان با اشاره به جاده‌ها و مسیرهای ارتباطی معدن زغال سنگ طبس عنوان کرد: تیم اعزامی مجلس به دلیل نظارت میدانی از معادن طبس چندین مرتبه در این مسیرها تردد کرده و با مشکلات این مسیر آشنایی پیدا کرده است. لذا از آنجایی که بخشی از این مسیر ارتباطی اختصاصی و بخشی دیگر مسیر عمومی و محور طبس – یزد است و با توجه به تردد زیاد کارگران در این مسیر و احتمال بروز تصادف نیازمند اصلاح است، مقرر شد بخش اختصاصی این مسیر با تأمین مالی و توافق میان ایمیدرو و وزارت‌خانه‌های صمت و کار با توجه به معادنی که زیر مجموعه شستا قرار دارد و مسیر عمومی نیز توسط سازمان رهداری تامین اعتبار و اصلاح شود. این امر جزو مطالبات جدی کارگران معدن بوده و از سوی مجلس نیز پیگیری خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از سوالات اساسی تیم اعزامی مجلس این است که انفجار در بلوک C معدن رخ داده و سپس به بلوک B با فاصله حدود ۲ کیلومتری انتقال پیدا کرده و موجب فوت تعدادی از کارگران شده، آیا به لحاظ ایمنی کار امکان پیشگیری وجود داشته یا خیر. البته در بررسی‌ها به پاسخ مشخصی نرسیدیم و مقرر شده در گزارشات کارشناسی به این نکته توجه شود.

خضریان با بیان اینکه معدن زغال سنگ معدن جو با گذشت بیش از دو دهه فعالیت هیچ گونه حادثه‌ای نداشته است، افزود: عمیق بودن استحصال زغال سنگ و رسیدن به عمق حدود ۲۵۰ متری سطح زمین امکان برخورد به کپسول‌های گاز متان و احتمال بروز حوادث مشابه را افزایش می‌دهد.

لذا نبود حادثه طی دو دهه فعالیت این معدن موجب کاهش احتمال و تکرار حادثه نشده و حتما باید نسبت به مکانیزه شدن، زه‌کشی گاز متان و مانیتورینگ به صورت جدی اقدام شود.

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با تاکید بر اینکه تداوم فعالیت سنتی معادن زغال سنگ به دلیل خطرات احتمالی و نبود ایمنی کافی جایز نیست، گفت: در حوزه زغال سنگ حتما باید به سمت مکانیزه شدن استحصال حرکت کرده و تکالیف ایمن‌سازی معادن را نیز پر رنگ‌تر کنیم. نباید جان کارگران به دلیل نبود اعتبارات کافی و مسائل مالی و بی توجهی به امر ایمن سازی در خطر قرار بگیرد. هم اکنون بخشی از نیاز زغال سنگ کشور ازطریق واردات تأمین می‌شود. در صورتی که با مکانیزه شدن و افزایش استحصال معادن داخلی امکان افزایش درآمد معادن و ایمن‌سازی کارگاه‌ها وجود دارد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دوازدهم با اشاره به آخرین وضعیت امداد و نجات اظهار کرد: پیکر ۱۴ نفر از کارگران هنوز از بلوک C معدن خارج نشده و با توجه به انفجار و انتشار گاز در محل فعالیت کارگران و وضعیت پیکرهای خارج شده، تیم‌های کارشناسی و امدادی امیدی برای زنده بودن کارگران داخل معدن نداشته و تیم امداد و نجات صرفا به دنبال خارج کردن پیکر آنها هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha