• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403070201412
  • خبرنگار : 71038

رایزنی دیپلمات‌های ارشد ایران و چین درباره اوضاع منطقه

رایزنی دیپلمات‌های ارشد ایران و چین درباره اوضاع منطقه

فرستاده ویژه دولت چین در امور منطقه غرب آسیا و مشاور ارشد وزیر خارجه ایران درباره اوضاع در غزه، سوریه و یمن رایزنی کردند.

به گزارش ایسنا، «ژای جون» فرستاده ویژه دولت چین در امور منطقه غرب آسیا که در راس هیاتی به تهران سفر کرده است، روز دوشنبه با «علی اصغر خاجی» مشاور ارشد وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور ویژه سیاسی دیدار کرد.

طرفین در این ملاقات، در رابطه با تحولات منطقه، به‌ویژه جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه و آخرین تحولات مربوط به سوریه و یمن به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 

خاجی در این دیدار، حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه و کشتار ده‌ها هزار غیرنظامی را ناشی از حمایت همه‌جانبه آمریکا و برخی کشورهای غربی دانسته و ضمن دعوت از جامعه جهانی جهت جلوگیری از تداوم این نسل‌کشی در فلسطین اظهار داشت، رژیم صهیونیستی در سایه سکوت مجامع بین‌المللی، حملات و تجاوزات نظامی خود را به سوریه و لبنان نیز گسترش داده است. 

مشاور ارشد وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به وخامت وضعیت اقتصادی و انسانی سوریه، خواستار مشارکت فعال جامعه جهانی و چین در سوریه به‌ویژه در پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه و بازسازی این کشور شد. 

خاجی در رابطه با یمن، نسبت به تاثیر مخرب حملات غیرقانونی آمریکا و انگلیس بر تلاش های صلح در این کشور هشدار داد و بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند مذاکرات صلح، حل بحران انسانی و گفت‌وگوهای سیاسی یمنی-یمنی تاکید کرد. 

ژای جون، دیپلمات ارشد چینی نیز توقف حملات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و برقراری آتش بس را اولویت اصلی در منطقه غرب آسیا دانست و بر حق مشروع مردم فلسطین در تعیین سرنوشت خود تاکید کرد.  

فرستاده ویژه دولت چین، در رابطه با سوریه نیز ضمن اشاره به روابط دوستانه پکن و دمشق، بر آمادگی دولت چین برای مشارکت موثر در حل بحران انسانی و سیاسی این کشور تاکید داشت.  

ژای جون، بر لزوم اتخاذ رهیافتی مبتنی بر گفت‌وگو و اعتمادسازی متقابل میان گروه‌های یمنی جهت پیشبرد اهداف صلح در یمن تاکید کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha