• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403070201341
  • خبرنگار : 71592

تونس: ابزارهای حاکمیت بین‌المللی در مقابله با چالش‌های پیش رو ناتوان شده است

تونس: ابزارهای حاکمیت بین‌المللی در مقابله با چالش‌های پیش رو ناتوان شده است

وزیر خارجه تونس اعلام کرد، ابزارهای حاکمیت بین‌المللی که پس از جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد، به طور کامل در مقابله با چالش‌های پیش رو ناتوان شده است.

به گزارش ایسنا، «محمدعلی النفطی» وزیر خارجه تونس طی سخنرانی در جریان شرکت در «اجلاس آینده» که روزهای ۲۲ و ۲۳ سپتامبر در نیویورک برگزار شد، گفت انجام بازنگری‌های لازم در رویکردها و ضرورت اصلاح مکانیسم‌های اقدام چندجانبه اجتناب ناپذیر است. تعهد به اصول منشور سازمان ملل و احترام به قوانین بین المللی باید تجدید شود.

النفطی خواستار اتخاذ رویکردی جدید در همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر برابری، احترام متقابل، عدم مداخله در امور دیگران، احترام به حاکمیت ملی و همبستگی انسانی بر اساس اعتقاد به وحدت سرنوشت و پیوند منافع مردم شد.

وی تاکید کرد، تونس از تصویب «منشور آینده، منشور جهانی دیجیتال و سند اعلامیه نسل‌های آینده» در این اجلاس استقبال می‌کند اما موفقیت واقعی اجلاس همچنان به مشارکت جدی همه در اجرای نتایج آن مرتبط است. 

النفطی تصریح کرد لازم است به طور واقعی شکاف‌های استراتژیک در مکانیسم‌های حکمرانی جهانی رفع شود، اعم از اصلاح سازمان ملل برای کارآمدتر ساختن ساختارهای آن، به ویژه شورای امنیت که ترکیب آن دیگر منعکس کننده توازن بین المللی نیست، یا بازسازی ساختار بین‌المللی سیستم مالی به گونه‌ای که شفاف‌تر و عادلانه‌تر شود و نسبت به اولویت‌ها و دغدغه‌های کشورهای در حال توسعه پاسخگو باشد.

وزیر خارجه تونس در ادامه تاکید کرد شعار «نمی‌گذاریم کسی از قافله (پیشرفت) جا بماند» نمی‌تواند اعتباری داشته باشد اگر که ملت فلسطین را که در سایه سکوت وحشتناک بین‌المللی و عجز کامل  جامعه جهانی در معرض شنیع‌ترین نقض‌ها و فجایع انسانی رژیم صهیونیستی هستند، نادیده گرفته شود.

وی تصریح کرد: مسئولیت اخلاقی و تاریخی ایجاب می‌کند که جامعه جهانی اجازه ندهد مردم فلسطین از قافله آزادی، کرامت و حق حیات، بقا و زندگی شایسته در امنیت و ثبات عقب بیفتد که همه اینها مستلزم پایان دادن فوری به تجاوز به غزه و بقیه سرزمین فلسطین و حمایت از آرمان‌های مشروع مردم فلسطین برای بازپس گیری تمامی اراضی اشغالی خود و ایجاد کشور مستقل با پایتختی قدس شریف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha