• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403070201306
  • خبرنگار : 50592

در گفت‌وگوی ایسنا با مدیر شیلات استان مطرح شد؛

تولید بیش از ۱۰۰۰ تن ماهی گرمابی در استان یزد

تولید بیش از ۱۰۰۰ تن ماهی گرمابی در استان یزد

ایسنا/یزد مدیر امور شیلات و آبزیان استان یزد ضمن بیان این که سال گذشته حدود ۵۰۰ تن ماهی کپور از طریق بهره‌برداری از استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی در این استان تولید شده است، اظهار کرد: ماهی تیلاپیا نیز در استان به دلیل بهره‌برداری از واحدهای تولیدی صنعتی و متراکم، از رشد مطلوبی برخوردار بوده و طی این مدت به میزان ۵۵۰ تن تولید شده است.

«سید اسماعیل یزدانی» در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این که پرورش ماهیان گرمابی در استان عمدتاً شامل کپور ماهیانی همچون کپور معمولی، کپور علفخوار آمور، کپور نقره‌ای و کپور سرگنده و نیز ماهی تیلاپیا است، گفت: در سال گذشته به طور تقریبی میزان ۵۵۵ هزار قطعه بچه ماهی کپور و ۸۶۰ هزار قطعه بچه ماهی تیلاپیا در استخرهای استان رهاسازی شد.

وی با بیان این که بخش زیادی از ماهی تولیدی استان در قالب استخرهای دئو منظوره کشاورزی محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: تعداد مزارع پرورش ماهیان گرمابی و سردآبی در استان به ترتیب ۳۰۰ و ۲۱۰ واحد است.

یزدانی با اشاره به این که عمده بازار مصرف ماهیان پرورشی استان به صورت داخلی است، گفت: با این حال در سال گذشته، بخش کوچکی از ماهیان گرمابی تولیدی استان شامل کپور ماهیان و تیلاپیا به کشور عراق صادر شد.

وی با بیان این که پرورش ماهیان گرمابی در استان به صورت سنتی، نیمه سنتی و صنعتی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: هرچند پرورش کپور ماهیان در استخرهای دو منظوره ذخیره آب کشاورزی انجام می‌شود اما پرورش ماهی تیلاپیا عمدتاً در سیستم‌های صنعتی و با تراکم بالا انجام می‌شود.

مدیر شیلات استان با اشاره به این که ماهی تیلاپیا به دلیل تراکم‌پذیر بودن از قابلیت پرورش در سیستم‌های نوین آبزی پروری برخوردار است، اظهار کرد: به منظور افزایش تولید، هدف اصلی سازمان شیلات ایران و به تبع آن مدیریت شیلات استان، ترویج و توسعه پرورش این ماهی در سیستم‌های صنعتی و مکانیزه مجهز به تجهیزات لازم است.

وی افزود: پرورش ماهی تیلاپیا در سیستم‌های نوین آبزی پروری مستلزم سرمایه‌گذاری انبوه و استفاده از نیروی متخصص و کارآمد است لذا ایجاد سیستم‌های پرورش متراکم ماهی تیلاپیا اعم از مدار بسته، نیمه مدار بسته، بیوفلاک و غیره در راستای تولید بیشتر و اشتغالزایی، به افراد کارآمد توصیه می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه رها سازی بچه ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی در ابتدای سال و همزمان با آغاز فصل بهار و گرم شدن هوا انجام می‌شود، گفت: با توجه به استقبال آبزی‌پروران و وجود پتانسیل‌های پرورش ماهی در استان، انتظار می‌رود بالغ بر هزار تن ماهی گرمابی اعم از کپور ماهیان و تیلاپیا در سال جاری تولید شود.

یزدانی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تولید کپور ماهیان حدود ۵۰۰ تن برآورد شد که عمدتا از طریق بهره برداری از استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی بود.

مدیر شیلات یزد اظهار کرد: تولید ماهی تیلاپیا نیز در استان به دلیل بهره برداری از واحدهای تولیدی صنعتی و متراکم از رشد مطلوبی برخوردار بوده و به میزان ۵۵۰ تن تولید شده است.

وی در خصوص تعداد فعالان استخرهای پرورش ماهی در استان هم اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ با تولید ماهیان قزل آلای رنگین کمان، کپور ماهیان، ماهی تیلاپیا و انواع ماهیان زینتی و استفاده از انواع سازه های پرورشی و سیستم‌های سنتی و صنعتی، نزدیک به ۴۴۰ نفر در این حوزه مشغول به کار شدند.

این مسئول با بیان این که در سال‌های اخیر و با بهره برداری از واحد تولید خوراک آبزیان در شهرستان مهریز، یکی از حلقه‌های مفقوده زنجیره تولید آبزیان در استان شکل گرفته است، گفت: با راه اندازی این بخش، قسمتی از هزینه‌های تولید و حمل ونقل خوراک ماهی در استان کاهش یافته است.

وی ضمن بیان این که استفاده از استخرهای ذخیره آب کشاورزی در جهت اهداف شیلاتی و توام با فعالیت کشاورزی در استان بسیار رواج دارد، عنوان کرد: این موضوع علاوه بر تاثیر مضاعف کود ماهی بر محصولات کشاورزی، افزایش بازدهی اقتصادی، اشتغال زایی و تامین گوشت سفید مورد نیاز خانوارهای روستایی را به همراه داشته است.

یزدانی در پایان در خصوص سرانه مصرف ماهی در استان یزد نیز اعلام کرد: سرانه مصرف ماهی استان در سال گذشته ۹.۴۷ کیلوگرم برآورد شد و هرچند این میزان با سرانه مصرف جهانی فاصله زیادی دارد اما امیدواریم با فعالیت‌های ترویجی و آموزشی و همچنین ارتقاء سطح آگاهی مردم به اهمیت مصرف گوشت سفید بر سلامتی، شاهد افزایش این آمار در سال‌های آتی باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha