• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403070201258
  • خبرنگار : 50553

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان: 

۹۸ درصد از موقوفات قزوین دارای سند مالکیت تک برگی است

۹۸ درصد از موقوفات قزوین دارای سند مالکیت تک برگی است

ایسنا/قزوین مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین گفت: تثبیت مالکیت یکی از رسالت‌های اصلی اوقاف است و هم اکنون تنها ۲ درصد موقوفات بدون سند باقی مانده و خوشبختانه ۹۸ درصد از موقوفات قزوین دارای سند مالکیت تک برگی است.

حجت‌الاسلام سیدمصطفی مجیدی در پنجاه و یکمین نشست خبری که به مناسبت هفته وقف با اصحاب رسانه دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ در اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در قرآن کریم وعده داده شده است کسانی که اموالشان را انفاق می‌کنند و این انفاق را بی‌منت انجام می‌دهند خداوند ثواب ویژه‌ای را برای آنان در نظر گرفته است. 

وی افزود: استان قزوین هم‌اکنون ۸۴۰ موقوفه ثبت شده دارد که از این موارد ۳۰۵ موقوفه مربوط به ابتدای شکل‌گیری سنت وقف در استان قزوین تا سال ۱۳۵۷ و ۵۲۵ موقوفه مربوط به ۴۵ سال پس از انقلاب است. 

مجیدی با بیان اینکه از ۳۰ شهریور ماه تا ۵ مهر هفته وقف ادامه دارد، گفت: تثبیت مالکیت یکی از رسالت‌های اصلی اوقاف است و هم اکنون تنها ۲ درصد موقوفات بدون سند باقی مانده و خوشبختانه ۹۸ درصد از موقوفات قزوین دارای سند مالکیت تک برگی است. 

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۰۸ سند تک برگی برای موقوفات قزوین دریافت کردیم که با این آمار ۷ هزار و ۶۳۷ قطعه رقبه نیز موقوفه دارای سند شد؛ همچنین در سال جاری ۸ مورد وقف جدید به ثبت رسیده است. 

۱۱۶ سند قدیمی به سند تک برگی تبدیل شد 

این مسئول تصریح کرد: هم‌اکنون از ۵۰۰ عدد سند دفترچه‌ای ۱۴ عدد باقی مانده که به زودی این موارد نیز سنددار خواهد شد،ضمن اینکه خوشبختانه موفق شده‌ایم ۱۱۶ سند قدیمی را به سند تک برگی تبدیل کنیم. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از ۸۸ هکتار ۴۴ هکتار از شهر خاکعلی سهم اوقاف قزوین است که ما مهلت داده‌ایم ۲ ساله ۱۳۵ میلیارد تومان پرداخت کنند تا تبدیل به احسن شود، وقتی اعلام آمادگی شد مجوز گرفتیم اما مسئولان خاکعلی کاری نکردند و کار بی‌نتیجه ماند ما نیز راه حل‌های دیگری نمی‌توانیم ارائه دهیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که کسی برای حل مشکلات این اراضی اراده‌ای ندارد. 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین عنوان کرد: مقام معظم رهبری موقوفات را نهاد ممتاز دینی و بنگاه ممتاز اقتصادی می‌دانند اما برخی‌ها در قزوین نهاد وقف را ضدانقلاب و برانداز حاکمیت می‌دانند. 

وی ادامه داد: گردن مجموعه وقف در مراعات قانون و تمکین به ضوابط قانونی از مو باریکتر است و هر دادگاه صالحه‌ای که حکم قطعی صادر کند ما تمکین می‌کنیم، این درحالی است که امروز هنوز هم برای موقوفه محمدحسن خزانه رأی قطعی صادر نشده است؛ امیدواریم آنچه حق است درباره این موقوفه شکل گیرد. 

مجیدی درخصوص پروژه چهارانبیای قزوین، با اشاره به اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه توسعه چهار انبیاء است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح توسعه چهار انبیاء بر عهده ما است و به زودی پروژه احداث و مرمت و توسعه بقعه چهار انبیا با آزادسازی امکان تجاری بقعه شکل خواهد گرفت و امکان دسترسی آسان برای زائرین فراهم خواهد شد، کمتر از یک ماه دیگر عملیات این طرح آغاز خواهد شد و تا ۲ سال نیز ادامه خواهد داشت. 

پروژه مرمت امامزاده حسین قزوین به کجا رسید؟

وی درخصوص پروژه مرمت امامزاده حسین، خاطرنشان کرد: سازمان باز آفرینی هزینه تملک ۳۱ پلاک باقی مانده و هزینه ساخت شبستان امامزاده حسین را پذیرفته است و امیدواریم که این پروژه نیز با موفقیت انجام شود. 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان قزوین تصریح کرد: پروژه امامزاده ظهیر قزوین با یک میلیارد تومان اعتبار آغاز شده و امروز نیز کلنگ زنی آن انجام خواهد شد؛ در سال ۱۴۰۱ به همت وقف یک دامداری ۲۸۰ رأسی گوسفند نژاد رومن با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال در استان قزوین احداث شده است و اکنون به ۷۰۰ رأس ارتقاء یافته است. 

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ به همت اوقاف باغ ۵ هکتاری انگور با کشت ارقام اصلاح شده با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال در استان قزوین احداث شد و اکنون محصول آن به ثمر رسیده و در حال برداشت است. 

مجیدی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر پروژه شهرک ویلایی رزجزد مصوب شود مجموعه قانونی دارای مجوز در حوزه گردشگری شکل خواهد گرفت و این شهرک به طور قطع فرصت خوبی برای قزوین خواهد بود. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه موقوفه مسجد محمدیه تا ۱۲ روز دیگر افتتاح می‌شود، این پروژه با ۱۲۰۰ متر مربع ساخت و ساز شده و بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان نیز برای آن هزینه شده است. 

مدیرکل اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: درمانگاه بیدستان با همت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه تجهیز شده و خانواده واقفی نیز شناسایی کردیم که ۱۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی بسیار ویژه برای این درمانگاه فراهم کردند.

آماده‌سازی زمین برای قانون جوانی جمعیت

وی ادامه داد: به همت اوقاف بالغ بر ۲۵۰۰ هکتار از اراضی موقوفه استان جهت طرح‌های نهضت ملی مسکن، قانون جوانی جمعیت و قانون ایثارگری آماده‌سازی شده است. 

مجیدی گفت: توفیق داشتیم در طرح مهر تحصیلی ۲۵۰۰ بسته کیف لوازم‌التحریر با ارزشی بالغ‌بر ۲۰ میلیارد ریال بین نیازمندان توزیع کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به همت وقف در طرح پیوند آسمانی بیش از ۴۰ میلیارد ریال کمک جهیزیه به زوج‌های جوان نیازمند اهدا شده است؛ همچنین از ابتدای سال تا امروز ۳۰۰ سری جهیزیه نیز اهدا شده است. 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه بیان کرد: در یکسال گذشته به همت وقف در حوزه بهداشت و درمان ۳ هزار ۲۰۰ نفر با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال تحت درمان قرار گرفته‌اند. در یک سال گذشته به همت وقف ۴۰۰۰ بسته معیشتی با ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال به نیازمندان اهدا شده است. 

مجیدی در پایان اظهار کرد: در سال گذشته به همت وقف ۲۷ زندانی جرائم غیرعمد با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال آزاد شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha