• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1403070201065
  • خبرنگار : 71234

قالیباف: باید از حوادثی مانند معدن طبس جلوگیری شود/ با مدیران بی‌عرضه شدیدا برخورد شود

قالیباف: باید از حوادثی مانند معدن طبس جلوگیری شود/ با مدیران بی‌عرضه شدیدا برخورد شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با تسلیت به خانواده‌های جانباختگان حادثه معدن طبس گفت که روز گذشته هیاتی از مجلس با مسئولیت نیکزاد نایب رئیس مجلس به طبس رفته تا پیگیری‌ها در حوزه مجلس انجام شود.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بیست و هشتمین هیأت عمومی دیوان محاسبات گفت: در ابتدا به مردم و خانواده های داغدار در شهرستان طبس به خاطر واقعه تلخ معدن تسلیت می گویم و برای همه آن عزیزان از دست رفته آمرزش و مغفرت خواستارم و ان‌شاءالله به خانواده آن ها صبر و اجر داده شود.
 
وی افزود: وظیفه همه ما این است که درمورد این حادثه رسیدگی جدی‌ کرده تا با پیشگیری، از اینگونه حوادث تلخ جلوگیری شود. در همین راستا دیروز هیاتی با مسئولیت آقای نیکزاد نایب رییس مجلس به طبس عزیمت کرده و پیگیری هایی در حوزه مجلس شده که به مردم اطلاع رسانی می شود.

رئیس مجلس در ادامه با تبریک هفته دفاع مقدس گفت: اساسا در جنگ، سختی و خشونت وجود دارد اما جنگ تحمیلی برای ما یک دفاع مقدس بود؛ دفاع از این جهت که ما هرگز آغاز کننده این جنگ نبودیم و در مقابل یک تهاجم ناجوانمردانه دفاع کردیم لذا دفاع مقدس برای ما مقدس بود.

وی افزود: ما با همه وجود این دفاع را مقدس می‌دانستیم. این دفاع ما مبتنی بر ارزش‌ها و سنت‌های الهی بود و اگر امروز هم ما بخواهیم از تجربه دفاع مقدس در همه بخش‌ها و عرصه‌های حکمرانی استفاده کنیم، تنها راه و شرطش آن است که همان ارزش‌های دفاع مقدس را مبنا قرار داده و آن را حفظ کنیم که هیچ موقع آنها کهنه نمی‌شوند چون آن ارزش‌ها برخاسته از مکتب قرآن و اهل بیت و مبتنی بر سنت‌های الهی است و همین ارزش‌ها است که کارآمدی را به دنبال دارد و مشکلات را حل می کند. هفته دفاع مقدس فرصتی است که این ارزش‌ها را یاد کرده تا از آن غافل نشویم.

قالیباف یادآور شد: روزی که ما جنگ تحمیلی را تبدیل به دفاع مقدس کردیم و ایستادیم، حداکثر ابزارمان محدود بود و با آن می‌توانستیم دشمن را مورد حمله قرار دهیم و از خودمان دفاع کنیم؛ بُعد آتش موثر ما کمتر از ۱۵ کیلومتر یعنی تقریبا هیچ بود.

وی بیان کرد: اگر امروز به این مرحله رسیدیم که  قدرت نظامی ما تا این حد افزایش یافته است و با دقت موشک‌های نقطه زن داریم، ثمره همان ارزش‌هایی است که پای آن ایستادگی شد. امروز هم ما مکلف هستیم که با همین نگاه و باورها، به عرصه‌های مختلف به ویژه مسائل اقتصادی کشور توجه کنیم.

وی با اشاره به موضوع بودجه گفت: شاید زمانی که بحث بودجه مطرح شود، از آن به «بودجه دولت» تعبیر شود اما واقعیت آن است که بودجه سالانه عملا بودجه زندگی مردم است و زمانی که اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است، هر کدام از تصمیمات ما به صورت مستقیم روی زندگی مردم اثر می‌گذارد. باید بدانیم که نوع عملکرد و تصمیمات ما همه جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیوان محاسبات نقش مهمی در این زمینه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دیوان محاسبات باید بتواند به درستی به تصمیم‌گیری‌های ما در بخش‌های مختلف جهت‌گیری دهد. اگر این گونه اتفاق افتاد و به درستی عمل شود ما می‌توانیم نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهیم و بعد تلاش کنیم که آنها را اصلاح کنیم.

قالیباف اظهار کرد: بنده و دیگر همکارانم در مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان دیوان محاسبات باید بپذیریم که وظیفه سختی به دوش ماست و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشیم. امروز آنچنان که باید و شاید شفافیت لازم وجود ندارد. بنده تشکر می‌کنم از اینکه جلسه هیات عمومی دیوان محاسبات کشور به این گونه تشکیل می‌شود و اطلاع رسانی می‌شود و مردم در جریان قرار می‌گیرند.

وی گفت: مردم باید به صورت مستقیم از گزارش‌ها مطلع باشند و در صورت وجود بی انضباطی مالی همه دستگاه‌ها باید بدانند که عملکرد مالی آنها بررسی می‌شود و مردم انحراف و بی‌انضباطی مالی آنها را متوجه می‌شوند که این کار نقش مهمی در ایجاد بازدارندگی در کاهش بی‌انضباطی مالی دارد.

رئیس مجلس افزود: بنده در یک دوره ۴ ساله در مجلس شورای اسلامی هستم و سابقه اجرایی هم دارم، بر این اساس می‌گویم که باید گزارش‌های تحلیلی مبتنی بر عدد و رقم که در دیوان محاسبات تهیه می‌شود، جهت‌گیری شده و به صورت موضوعی اولویت بندی شود چرا که هیچ چیزی به اندازه این گزارش‌ها در تصمیم سازی و تصمیم گیری مسئولان رده اول کشور اثرگذار نیست.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات گزارش‌های مفصل با عدد و رقم‌های مفصل ارائه می‌شود که نه فرصت مطالعه آن وجود دارد و نه ضرورت دارد که این گزارش‌ها به این صورت تهیه شود اما زمانی که تحلیلی مبتنی بر این داده‌ها و به صورت کاملا دقیق و شفاف ارائه شود، یک تصمیم گیری درست را هدایت می‌کند و دیگر این گونه نیست که ما اوراق مالی چاپ کنیم و این همه هزینه به کشور تحمیل کنیم، آن هم که به همان میزان نقدینگی در اختیار خزانه است.

قالیباف تاکید کرد: در حقیقت تصمیم‌سازی و تصمیم گیری درست است که ما را به عدالت می‌رساند. نباید اینگونه باشد که شفافیت منابع و مصارف نباشد و اطلاعات دقیق نباشد و ما دلسوزانه به آن نپردازیم. ما حتما محدودیت‌های منابع داریم اما باید از منابع موجود به درستی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید بپذیریم که امروز به همان میزانی که از منابع خود استفاده می‌کنیم، بخشی از این منابع هدر می‌رود و ما از آن منابع استفاده نمی‌کنیم اگر فکر کنیم افراد دیگری می‌خواهند این مشکل را حل کنند، اشتباه می‌کنیم. مجلس و دولت در این زمینه وظیفه دارند و حتماً دیوان محاسبات کل کشور هم در این زمینه نقش کلیدی دارد.

بیت‌المال و انفال باید مورد توجه قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیت‌المال و انفال باید مورد توجه قرار گیرد و باید به آن توجه کنیم. برنامه هفتم، سند بالادستی دولت و مجلس است و سعی شده که با خرد جمعی تدوین و تصویب شود و نظرات نخبگان و کارشناسان هم درباره آن اخذ شده است.

قالیباف تاکید کرد: نمی‌گویم برنامه هفتم توسعه ایراد و اشکالی ندارد و برخی از ایرادات آن همین الان هم مشهود است، اما در مقایسه با برنامه‌های ۵ ساله توسعه کشور در گذشته بسیار کم اشکال‌تر است. از همه مهمتر برنامه هفتم واقعی است و ما می‌توانیم آن را اجرا کنیم و سعی کردیم که این اتفاق در تنظیم برنامه بیفتد.

در نامه‌ای به دولت تاکید کردم که باید که لایحه بودجه ارسالی حتما بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد

وی اظهار کرد: بنده به دولت نامه نوشتم که باید لایحه بودجه ارسالی از دولت به مجلس حتما بر اساس اولویت‌های برنامه هفتم باشد، دیوان محاسبات هم حتما مطابق با برنامه هفتم بررسی‌های خود را انجام دهد.

قالیباف با یادآوری اینکه امسال، سال اول اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است، گفت: ۵ سال فرصت برای اجرای قانون وجود دارد پس حتماً گزارش‌های دیوان محاسبات باید منطبق با این برنامه باشد.

قالیباف اضافه کرد: ما به دنبال محدودیت ایجاد کردن نیستیم و حتما باید برای شرکت‌های دولتی شفافیت مالی ایجاد کنیم اما نباید مانع تحرک تجاری و رفتار مالی آنها با بانک‌های عامل شویم. باید اجازه دهیم کارهای تجاری و روابط تجاری خود را انجام دهند و از آن طرف منابع را کنترل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: منابع ما در حوزه نفت و معدن بسیار مهم است که متاسفانه به اندازه منابع موجود خود، منابعی را هم هدر می‌دهیم. از دیوان محاسبات می‌خواهم که شجاعت را از ایران قوی و امین و از مدیران قوی و امین نگیریم و این همان تفاوت بین نظارت هوشمند با نظارت کور است.

از مدیران قوی و امین حمایت کنیم

وی افزود: بنده به عنوان یک خدمتگزار که قریب به ۴۰ سال کار اجرایی کردم، باز تاکید می‌کنم که باید فرصت دهیم و از مدیران قوی و امین حمایت کنیم و حتماً باید با مدیرانی که خیانت می‌کنند و با افرادی که از بی‌عرضگی بیت المال را هدر می‌دهند، به شدت برخورد شود اما باید مشهود باشد که از مدیران قوی و امین حمایت می‌شود.

قالیباف اظهار کرد: برخی از مدیران را می‌شناسم که با این سختی‌هایی که امروز وجود دارد، برخی اوقات تردید در تصمیم‌گیری‌ها پیدا می‌کنند و کمتر شانه زیر بار مسئولیت می‌دهند؛ ما باید از این مدیران حمایت کنیم تا مسئولیت بپذیرند و ما هم باید با آنان شریک و همراه باشیم. نباید اجازه دهیم که مدیرانی که نه تصمیم می‌گیرند و نه کاری انجام می‌دهند و دست به هیچ چیزی نمی‌دهند، به این رویه ادامه دهند و بعد بگوییم که او چقدر آدم خوبی بود.

قالیباف یادآور شد: بارها شاهد بودم که دیوان محاسبات به یک فردی تذکر می‌دهد که فلان کار را انجام دهد و این هدایت‌ها باید از سوی دیوان محاسبات انجام شود و اگر در جایی هم خدای نکرده غیر از این عمل کردند، باید مشخص شود که آن فرد ویژگی قوی بودن و امین بودن را ندارد و زمانی که این خصلت را ندارد، نمی‌گویم هیچ وقت که از آنها حمایت نشود اما از افرادی که مدیر قوی و امین هستند باید حمایت ویژه شود.

وی بیان کرد: باید این مشهود باشد که دیوان محاسبات از مدیران قوی و امین حمایت می‌کند تا آن وزیر، مدیرکل، استاندار و کارشناس بداند که اگر به درستی کار خودش را انجام دهد، دیوان محاسبات پشت کارش است نه آنکه بگوید امروز تصمیمی می‌گیرم و فردا کسی به داد من نمی‌رسد. ما اگر تصمیم نگیریم و هزینه ندهیم، کشور اداره نمی‌شود. همه ما در مدیریت کشور سهیم هستیم و باید به خوبی به وظایف خود عمل کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha