• دوشنبه / ۲ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070201004
  • خبرنگار : 50184

گلیم؛ از زیراندازی تاریخی تا بندی برای عینک!

گلیم؛ از زیراندازی تاریخی تا بندی برای عینک!

ایسنا/کرمانشاه حدود ۱۰ هزار سال پیش اجداد ما در گوشه‌ای از این دیار که امروزه به آن «گنج دره» می‌گوییم، توانستند برای اولین بار بُزها را اهلی کنند و این سرآغازی مهم برای تحولاتی بزرگ در زندگی آنها بود.

زمانی که اجداد ما توانستند بُز را اهلی کنند، کم کم یاد گرفتند که موهایش را بچینند، بریسند و در نهایت زیراندازها و رواندازهایی را از آن ببافند که جای بوریا و حصیرهای خشک و زبر را بگیرد و راحتی بیشتری به زندگی‌شان بدهد. 

آنطور که مردمان محلی هرسین - جایی که گنج دره جزیی از خاک آن محسوب می‌شود- می گویند، حدود شش هزار سال قبل، اجداد ما بالاخره یاد گرفتند گلیم را ببافند. البته گلیم‌هایی که در ابتدا بافته می‌شد، زیبایی چندانی نداشت، اما بعدها بافندگان آن خلاقیت‌ خود را بیشتر کردند و به دست بافته خود طرح و نقش بخشیدند. 

 وجود انواع وحوش و پرندگان مختلف در این منطقه باعث شد تا کسانی که گلیم می‌بافتند کم کم از همین محیط اطراف خود برای خلق هنرشان استفاده کنند و نقوشی از انواع پرندگان، گل‌ها، درختان و حیوانات را در تار و پود گلیم‌های خود بیاورند. 

 با گذر زمان و تنوعی که در تولید انواع زیراندازها مانند فرش‌های ماشینی بوجود آمد، گلیم جایگاه گذشته خود را از دست داد و تنها کسانی به سراغ این دست بافته‌ می‌روند که عاشق هنرهای اصیل باشند و برای همین است که امروزه سیاست بسیاری از مسئولین حوزه صنایع دستی به این سمت رفته که برای نجات دست آفریده‌هایی که از هزاران سال قبل به ما رسیده‌اند، آنها را کاربردی و اصالت و قدمت را با زندگی مدرن ترکیب کنند. 

نمونه این اقدام را می‌توان در کاربردی کردن گلیم دانست. گلیم تا همین چند سال پیش تنها به عنوان یک زیرانداز و یا دست بافته‌ای زیبا روی دیوار خودنمایی می‌کرد، اما حالا هنر دست هنرمندان این رشته در صحنه با حمایت مسئولین شهرستان گره خورده تا گلیم‌هایی متفاوت را در زندگی روزمره خود ببینیم. 

آنگونه که سعید بروشان رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان صحنه می‌گوید، هنرمندان این شهرستان تلاش کرده‌اند تا شکل و شمایلی جدید به گلیم بدهند. 

وی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طی سالهای اخیر گروهی از هنرمندان صنایع دستی شهرستان صحنه دست به کار شده‌اند تا گلیم را به سمت کاربردی شدن ببرند. 

رئیس میراث فرهنگی صحنه خاطرنشان کرد: اکثر این هنرمندان که در روستای کندوله زندگی می‌کنند، برای اولین بار توانسته‌اند از گلیم، بند عینک، تِل موی سر، کفش، لباس، دستبند و تابلو درست کنند. 

به گفت این مسئول، این تولیدات باعث شده تا درهای جدیدی به روی فروش گلیم در این شهرستان باز شود. 

وی با بیان اینکه تولیدات این هنزمندان از گلیم بسیار زیباست، عنوان کرد: در حال حاضر حدود هفت کارگاه با حدود ۸۰۰ هنرمند صنایع دستی در صحنه فعالند که بخش قابل توجهی از آنها در رشته گلیم فعالیت می‌کنند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha