• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۰
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403070100842
  • خبرنگار : 71628

بلومبرگ: کرانه باختری به نقطه جوش رسیده است

بلومبرگ: کرانه باختری به نقطه جوش رسیده است

یک رسانه آمریکایی در گزارشی مطرح کرد که افزایش خشونت شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینیان کرانه باختری و تشدید فعالیت‌های ارتش این رژیم در این منطقه با نگرانی از «طوفان‌الاقصی» دیگری علیه اراضی اشغالی، موجب بحرانی‌شدن وضعیت کرانه باختری شده است.

به گزارش ایسنا، تقریبا یک سال پس از جنگ غزه که ژئوپولتیک منطقه را متحول کرد، نگرانی‌ها درباره این که طوفان‌الاقصی دیگری در کرانه باختری شکل بگیرد، افزایش یافته است.

در گزارشی که با این مقدمه در خبرگزاری بلومبرگ درباره تنش‌ها در کرانه باختری منتشر شده،‌ آمده است: تنش‌های شدت‌یافته در کرانه باختری بر اثر چند عامل ایجاد شده است؛ تشکیلات خودگردان فلسطین در تنگنای اقتصادی قرار دارد و تلاش می‌کند اقتدار خود را حفظ کند؛ به گفته مقامات اسرائیلی تسلیحات بیشتری به این منطقه وارد می‌شود و ارتش اسرائیل که از شکست خود در جلوگیری از عملیات هفت اکتبر که منجر به کشته شدن هزار و ۲۰۰ نفر شد، شتابزده است، یورش‌های خود را با هدف جلوگیری از حملات بیشتر افزایش داده است.

در عین حال، خطر جنگی تمام‌عیار بین رژیم صهیونیستی و لبنان که از زمان آغاز جنگ غزه به شکل مقابله‌به‌مثل در حال انجام بوده، طی ماه میلادی جاری افزایش یافته است. حزب‌الله رژیم صهیونیستی را مقصر انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها در لبنان دانسته که منجر به شهادت ۳۰ نفر و مجروح شدن بیش از سه هزار نفر شد. رژیم صهیونیستی این ادعا را رد یا تایید نکرده است. سپس، رژیم صهیونیستی به بیرت حمله هوایی کرد که منجر به شهادت چند نفذ از فرماندهان ارشد حزب‌الله شد. حزب‌الله  نیز حملات موشکی گسترده‌ای را به اراضی اشغالی انجام داده است که منجر به افزایش بمباران‌های هوایی جنوب لبنان شد.

بلومبرگ: کرانه باختری به نقطه جوش رسیده است
عملیات نظامیان صهیونیست در نزدیکی اردوگاه آوارگان «نورالشمس» در تولکرم واقع در کرانه باختری اشغالی، ۲۸ اوت

افزایش آزار و اذیت و ویرانگری شهرک‌نشینان

در ادامه این مطلب آمده است: حدود سه میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری هستند و تردد داخلی آن‌ها به شدت محدود شده است. بیش از ۱۵۰‌ هزار نفر از آن‌ها که در اسرائیل کار می‌کردند، از  آغاز جنگ غزه، از ورود به آن منع شده‌اند که موجب فقر و تنگدستی مردم شده است.

فلسطینی‌ها می‌گویند، آزار و اذیت، ویرانگری و یورش شهرک‌نشینان صهیونیستی که به طور غیرقانونی سرزمین‌های آن‌ها در کرانه باختری را اشغال کرده‌اند، بیش از پیش رایج شده است. این شکایتی است که توسط یک ژنرال پیشین ارتش رژیم صهیونیستی که فرماندهی نیروهای اسرائیل را در این منطقه بر عهده داشت، تایید شده است.

در یک مورد، حدود ۱۰۰ نفر از شهرک‌نشینان در نیمه اوت وارد روستای فلسطینی جیت شده، خودروها را به آتش کشیدند که یک مرد در جریان آن کشته شد. ارتش رژیم صهیونیستی نتوانست مداخله کند. کابینه رژیم صهیونیستی متشکل از سیاست‌مدارانی با تمایلات راست افراطی است که حامی مخالفت با تشکیلات خودگردان فلسطین بوده و سعی کرده‌اند خشونت شهرک‌نشینان را کم‌اهمیت جلوه بدهند.

بلومبرگ نوشت: یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل به شرط فاش نشدن هویتش وضعیت فعلی در کرانه باختری را نزدیک به «نقطه جوش» توصیف کرد.

«غسان خطیب» یک استاد علوم سیاسی که در دانشگاه بیرزیت در نزدیکی رام‌الله تدریس می‌کند، می‌گوید اقدامات رژیم صهونیستی بستر مناسبی برای ایران، حماس و دیگر گروه‌های وابسته به آن برای اعمال نفوذ و حمایت در کرانه باختری شده است.

خطیب گفت: تسلیحات وارد می‌شوند اما چرا افراد دنبال سلاح هستند و از آن استفاده می‌کنند؟ پاسخ آن اشغال و جنگ در غزه است.

بلومبرگ: کرانه باختری به نقطه جوش رسیده است
عبور یک بولدزر ارتش رژیم صهیونیستی از کنار یک شهروند معترض فلسیطنی در طی یورش نظامیان اشغالگر به یکی از اردوگاه‌های آوارگان در کرانه باختری، ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۴

تشدید فعالیت‌های ارتش رژیم صهیونیستی در کرانه باختری از بیم تکرار شدن «طوفان الاقصی» از کرانه باختری

«میری ایسین» افسر بازنشسته اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی در راستای ادعای خطیب مطرح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم هفت اکتبر دیگری از کرانه باختری رخ دهد. ما پیش‌دستانه عمل می‌کنیم. شکست بزرگ هفت اکتبر این بود که کسی فکر نمی‌کرد امکان‌پذیر باشد. آنچه هیچ وقت تصورش را نمی‌کردیم، حالا محقق شده است.

در این مطلب ادعا شده است: رهبران حماس در هفته‌های اخیر، خواستار بازگشت حملات استشهادی شده‌ند که ۲ دهه پیش پایان یافته بود. ۲ خودرو بمب‌گذاری‌شده در این منطقه منفجر شدند. در این میان، به سه افسر پلیس اسرائیلی نیز در نزدیکی حبرون تیراندازی شد. سه راننده لیفتراک نیز در گذرگاهی مرزی در نزدیکی اردن کشته شدند. حماس که از سوی آمریکا سازمانی تروریستی اعلام شده و در کرانه باختری مورد حمایت است، مسئولیت این حملات به افسران اسرائیلی و بمب‌گذاری‌ها در اتومبیل‌ها را بر عهده گرفته است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: در حالی که کرانه باختری تاکنون از ویرانی‌های گسترده در امان مانده است، ارتش اسرائیل بیش از پیش در حال متوسل شدن به تاکتیک‌هایی است که در غزه از آن‌ها استفاده می‌کند، از جمله استفاده از پهپادها برای جاسوسی و جست‌وجوی افرادی که در مساجد و مدارس پناه گرفته‌اند. این روندی است که آسیب به امکان غیرنظامی و ویرانی‌ آن‌ها را در پی دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha