• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403070100807
  • خبرنگار : 50042

میراث هیرکانی جایگزین ندارد/تخریب نکنیم

میراث هیرکانی جایگزین ندارد/تخریب نکنیم

ایسنا/گیلان روز گذشته پیرو ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد یک گروه فیلم‌سازی برای اجرای یک صحنه توسط انفجارهای متعدد به جنگل‌های هیرکانی آسیب رساندند و فعالیت‌های دلخراش این گروه باعث آتش گرفتن درختانی از این جنگل شد و این ویدیو واکنش‌ها و انتقادهای زیادی را در پی داشت؛ تا جایی که شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این ویدئو در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار متنی از پیگیری این موضوع خبر داد.

با توجه به نظرسنجی ها درباره طبیعت و جنگل، همچنین خیل عظیم مسافران به سوی جنگل‌های استان‌های شمالی اشتیاق و روی آوردن مردم به طبیعت پیاپی افزون می شود و مردم از زندگی شهری در تعطیلات به جنگل‌ها و کوه‌های مملو از درخت و بیشه‌زارها پناه می‌برند؛ جهان بی‌درخت دنیای بی‌فروغی است اما این تنها درختان نیستند که در جنگل زندگی می‌کنند بلکه در همان تنه، کنار ریشه و دور تا دور درختان زیستگاه امن حیوانات و حیات وحش است. زیستگاهی که با حضور انسان در حال ناامن‌تر شدن است. کارشناسان معتقدند در جنگل بکر چوب و سایر فرآورده‌های تولید شده در همان سیستم طبیعی تجزیه و به خود جنگل باز می‌گردد و هیچ گونه، حتی تنه‌های بر زمین افتاده هم نباید از چرخه خارج شود. اما به دلیل سیاستگذاری‌های اشتباه و مجوزهای غیرکارشناسی و رابطه‌ای، امکان تردد و فعالیت در بعضی از مناطق تحت حفاظت، در راستای انجام ضبط تصویر و کلیپ و ساخت فیلم فراهم شده است.

میراث هیرکانی جایگزین ندارد/تخریب نکنیم

جنگل‌های هیرکانی با قدمتی بالغ بر ۵۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به شمار می‌رود که از آن‌ها باید به‌عنوان موزه طبیعی و زنده دنیا یاد کرد. جنگل‌های هیرکانی ایران در چهار استان مازندران، گیلان، گلستان و سمنان پراکنده هستند که گستره‌ای به وسعت ۲ میلیون هکتار را در برمی‌گیرد. این میراث ارزشمند را مادر جنگل‌های جوان اروپا و شمال آمریکا می‌دانند و از این بافت بی تکرار با نام فسیل زنده یا موزه طبیعی نیز یاد می‌شود زیرا بسیاری از گونه‌های گیاهی موجود در این جنگل‌ها امروزه به صورت فسیل در اروپا یافت می‌شوند. این میراث ارزشمند جزو معدود رویشگاه‌هایی هستند که از یخچال‌های اواخر دوره سوم و اوایل دوره چهارم زمین‌شناسی جان سالم به در برده اند و از این جهت حکم ذخیره‌گاه جهانی را دارند. در جنگل‌های معتدل و آمیخته هیرکانی به دلیل حاصلخیزی خاک، تغییرات دما و بارندگی‌های متعدد گونه‌های گیاهی زیادی وجود دارد. بیش از ۸۰ گونه درختی پهن برگ، چهار گونه سوزنی برگ و ۵۰ گونه درختچه‌ای تاکنون در آن شناسایی شده است.

میراث هیرکانی جایگزین ندارد/تخریب نکنیم

از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی در جنگل‌های هیرکانی بین درختان می‌توان به راش، ممرز، بلوط، توسکا، انجیلی، افرا، نمدار، بارانک، نارون، زبان گنجشک، انجیر، لرگ و سرخدار و بین گونه‌های درختچه‌ای به آلوچه وحشی، انار، شمشاد، ولیک، ازگیل، جل، خاس، گالش انگور، سیاه تنگرس طبی و خردمندی، در میان گونه‌های جانوری می‌توان به پلنگ، گراز، خرس، گرگ، مارال، روباه شغال، سمور، سیاه گوش، خرگوش، موش جنگلی، راسو، قوچ، سنجاب، شوکا، کل، بز و در میان ساکنان آسمانی زیباترین جنگل‌های زمینی بهشت هیرکان یعنی پرندگان می‌توان به توکا، دارکوب، سار، سینه سرخ، چرخ ریسک، قرقاول، سهره، بلدرچین، قوش، دال(کرکس)، کبک، اردک نوک پهن و اردک اره، کبوتر جنگلی، عقاب و جغد اشاره کرد.

روز گذشته پیرو ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد یک گروه فیلم‌سازی برای اجرای یک صحنه توسط انفجارهای متعدد به جنگل‌های هیرکانی آسیب رساندند و فعالیت های دلخراش این گروه باعث آتش گرفتن درختانی از این جنگل شد و این ویدیو واکنش‌ها و انتقادهای زیادی را در پی داشت؛ تا جایی که شینا انصاری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به این ویدئو در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار متنی از اقدام و پیگیری این موضوع خبر داد.

میراث هیرکانی جایگزین ندارد/تخریب نکنیم

حراست و پاسداری از جنگل‌های هیرکانی نه فقط بر عهده یک نهاد یا سازمان بوده بلکه بر دوش تک تک نسل امروز است، در استان های شمالی جنگلبان ها و محیط بان ها خاطرات حماسه آفرین برای حفاظت از درختان و حیات وحش دارند و در این راه شهدای نام آوری تقدیم پرچم شریف ایران عزیز شده است؛ میراث هیرکانی جایگزین ندارد و نمی‌توانیم مجدد چنین گنجینه ارزشمند طبیعی را مجدد برویانیم پس با صدور مجوزهای آسیب زا به جنگ با طبیعت نرویم و یا حداقل باعث آسیب و تخریب آن نشویم تا خشم طبیعت گریبان ما و فرزندان ما را نگیرد.

میراث هیرکانی جایگزین ندارد/تخریب نکنیم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha