• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403070100759
  • خبرنگار : 71589

سیستم برخاستن خودکار هواپیما تحت آزمایش قرار می‌گیرد

سیستم برخاستن خودکار هواپیما تحت آزمایش قرار می‌گیرد

سیستم برخاستن خودکار هواپیما به منظور کاهش خطر برخورد دُم هواپیما به زمین یا موانع، تحت آزمایش قرار می‌گیرد تا حاشیه خطا را کاهش دهد و به خلبانان اجازه دهد در طول برخاست اولیه بدون خطر تماس دم با موانع یا زمین در شرایط مطلوب عمل کنند.

به گزارش ایسنا، یک نوآوری پیشگامانه در فناوری هوانوردی آماده است تا برخاست هواپیماها را تغییر دهد و آنها را ایمن‌تر و کارآمدتر کند.

شرکت امبرائر(Embraer) در برزیل که به تازگی اولین سیستم برخاست خودکار هواپیماهای مسافربری را معرفی کرده است، آزمایش پرواز خود را آغاز کرده است.

در حال حاضر اکثر هواپیماهای تجاری مجهز به سیستم‌های فرود خودکار هستند که ایمنی را در هنگام فرود در آب و هوای چالش برانگیز و دید کم افزایش می‌دهد،‌اما برخاست(takeoff) تا حد زیادی بدون تغییر بوده است.

به گفته امبرائر، «سیستم برخاست پیشرفته E2» با هدف کاهش بار کاری خلبانان و افزایش ایمنی و همچنین بهبود برد و وزن برخاست، هواپیماها را قادر می‌سازد تا مسافت بیشتری را طی کنند.

هدف فناوری برخاستن خودکار عملکرد بهتر از خلبانان انسانی است

به گفته پاتریس لندن مهندس شرکت امبرائر و مشارکت کننده در این پروژه، این سیستم به طور مداوم از خلبانان بهتر عمل می‌کند، زیرا عملکرد یکنواختی را در هر برخاستن ارائه می‌دهد. او خاطرنشان می‌کند که اگر هزار عملیات برخاست انجام دهید، می‌توانید انتظار هزار نتیجه یکسان را داشته باشید.

این شرکت آزمایش پروازِ سیستم جدید برخاست خود را آغاز کرده است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ قبل از معرفی آن در فرودگاه‌های منتخب، تأییدیه مقامات هوانوردی را دریافت کند.

شرکت امبرائر از چالش‌های اخیر بوئینگ برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار استفاده کرده و به عنوان تولید کننده پیشرو در جت‌های تجاری با حداکثر ۱۵۰ صندلی ظاهر شده است. این شرکت تاکنون نزدیک به ۱۷۰۰ هواپیما را از خانواده محبوب E-Jet خود که در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شده، تحویل داده است.

در اوایل سال جاری، شرکت «امریکن ایرلاینز» ۹۰ هواپیمای جت منطقه‌ای E175 را سفارش داد که هر کدام می‌توانند حدود ۸۰ مسافر را در خود جای دهند و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ کل این ناوگان را با هواپیماهای امبرائر راه‌اندازی کند.

شرکت امبرائر در سال ۲۰۱۸ چندین مدل از خانواده E-Jet را با موتورها، بال‌ها و سیستم‌های الکترونیکی جدید به‌روزرسانی کرد و آنها را به عنوان سری E2 معرفی کرد. در حال حاضر، دو نوع از آن موسوم به «E-190-E2» و «E-195-E2» در حال خدمت هستند که دومی بزرگتر است و می‌تواند تا ۱۴۰ مسافر را در خود جای دهد و آنها را در رقابت مستقیم با ایرباس A220 قرار می‌دهد.

امبرائر قصد دارد سیستم برخاست خودکار جدید خود را در این هواپیماها معرفی کند. لوئیس کارلوس آفونسو معاون ارشد مهندسی و توسعه فناوری امبرائر به تازگی این سیستم را بر روی یک هواپیمای واقعی به پرواز درآورد و به قابلیت‌های چشمگیر آن اشاره کرد.

برخاست ایمن‌تر و سریع‌تر با سیستم برخاست جدید

این سیستم هواپیماها را قادر می‌سازد تا زودتر و با زاویه تندتر بدون خطر برخورد دُم با باند فرودگاه به هوا بلند شود. برخورد دم با زمین حادثه‌ای خطرناک است که در آن دم هواپیما اغلب به دلیل خطای خلبان با باند یا مانعی در حین بلند شدن تماس پیدا می‌کند.

به گفته آفونسو، این دقت، حاشیه خطا را کاهش می‌دهد و به خلبانان این امکان را می‌دهد تا در طول چرخش اولیه بدون خطر تماس دم با موانع، نزدیک‌تر به شرایط مطلوب عمل کنند.

شرکت امبرائر می‌گوید این بهینه‌سازی، وزن برخاست را افزایش می‌دهد و بارگیری مسافران بیشتر یا برد بیشتر تا ۳۵۰ مایل دریایی را ممکن می‌کند. این سیستم کارهایی را ممکن می‌کند که قبلاً با همان هواپیماها و فرودگاه‌ها بدون سیستم برخاست خودکار در دسترس نبودند.

در حال حاضر امبرائر قصد دارد این سیستم را در سه فرودگاه لندن سیتی در انگلیس، فلورانس در ایتالیا و سانتوس دومونت در برزیل معرفی کند.

با این حال، این پیشرفت به معنای حرکت به سمت اتوماسیون کامل یا حذف یکی از خلبانان نیست. آفونسو می‌گوید این سیستم به سادگی مرحله برخاستن را به اتوماسیون اضافه می‌کند و به سیستم خلبان خودکار یا اتوپایلت اجازه می‌دهد تا در فرآیند برخاستن هواپیما نیز درگیر شود، اما حضور و نظارت خلبان همچنان ضروری است و در صورت اختلال در سیستم، کنترل را به دست خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha