• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403070100212
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم:

توانایی کامل برای پوشش همه نیازها، نداریم/ نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌ها امکان تحصیل ندارند

توانایی کامل برای پوشش همه نیازها، نداریم/ نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌ها امکان تحصیل ندارند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه ما توانایی کامل برای پوشش همه نیازها نداریم، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان مستعد و نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌های مختلف امکان تحصیل ندارند.

به گزارش ایسنا، حسین سیمایی در آئین تجلیل از نوابغ علمی، مدال‌آورندگان المپیاد جهانی و رتبه‌های برتر کنکور سراسری به تأسیس دارالفنون و تلاش‌های میرزا حسن رشدیه در تأسیس مدارس جدید در آن زمان اشاره و تأکید کرد: حتی با وجود مخالفت‌های زیاد، این نهادها در ایجاد یک نظام آموزشی جدید مؤثر بوده‌اند.

وی افزود: نسل تحصیل‌کرده‌ای که از این آموزش‌ها برخاست، به مفاهیمی چون مشروطه، قانون، حاکمیت قانون، حقوق بشر و پارلمان دست یافته است و این نسل عمدتاً محصول نهادهایی مانند دارالفنون است که به دست خیرین تأسیس شده‌اند.

وزیر علوم بر نقش نهادهای آموزشی بخش خصوصی در پرداختن به مسائل ملی و اجتماعی تأکید کرد و گفت: این نهادها به مسائل اجتماعی و مشکلات روز کشور به‌شدت متعهد بوده و در صدد حل آن‌ها هستند. 

وی همچنین به سنت اسلامی وقف اشاره کرد و گفت: وقف واقعیتی است که پیامبر اکرم (ص) با وضع قواعدی برای حمایت از این سنت، امکان حراست و صیانت از اموال را برای انسان‌ها فراهم کرده است.

سیمایی ادامه داد: آموزه‌های دینی بر این نکته تأکید دارند که موقوفات باید در مسیر وقف باقی بماند. همچنین وقف نباید تحت تأثیر تغییرات زمانه و حکومت‌ها قرار گیرد و این امر انگیزه‌ای قوی برای واقفان به وجود می‌آورد.

وزیر علوم با بیان اینکه نهادهای فقهی و حقوقی حافظ نیات واقفان هستند، خاطرنشان کرد: مال تا ابد در مدیریت واقف باقی می‌ماند و این خیری است که همیشگی خواهد بود.

وی همچنین از خیرین آموزش عالی خواست تا به مشکلات و کاستی‌های موجود در این حوزه بیشتر توجه کنند و گفت: ما توانایی کامل برای پوشش همه نیازها نداریم و بسیاری از دانش‌آموزان مستعد و نخبگانی هستند که به دلیل محرومیت‌های مختلف امکان تحصیل ندارند.

سیمایی با اشاره به یک حادثه تاریخی مربوط به پیامبر اسلام، بر اهمیت اخلاق در جامعه تأکید کرد و گفت: ارزش ذاتی اخلاق نشان می‌دهد که وقف ناشی از یک خصلت آزادگی انسان است. 

وی در پایان با بیان اینکه ایران عزیز نیازمند همکاری، همفکری و همدلی همگان است، برای خیرین آرزوی سلامتی و برای نخبگان آرزوی آینده‌ای درخشان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha