• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1403070100164
  • خبرنگار : 71567

باز شدن درب دانشگاه‌ها به روی دانشجویان/ نودانشجویان دو هفته دیگر منتظر باشند

باز شدن درب دانشگاه‌ها به روی دانشجویان/ نودانشجویان دو هفته دیگر منتظر باشند

همزمان با آغاز سال تحصیلی در مراکز آموزشی کشور، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی نیز به طور رسمی از امروز اول مهرماه درب‌های خود را به روی دانشجویان باز کردند.

به گزارش ایسنا، اگرچه زمان شروع سال تحصیلی دانشجویان در دانشگاه های کشور متفاوت است و دانشگاه ها بنا بر تقویم آموزشی خود از نیمه دوم شهریور فعالیت های آموزشی خود را آغاز می کنند؛ اما درب تمامی مراکز آموزشی کشور به صورت رسمی از امروز اول مهرماه به روی دانشجویان باز شد و با توجه به اینکه نتایج نهایی کنکور سراسری ۱۴۰۳ در اواخر دهه اول مهر ماه ۱۴۰۳ اعلام و ثبت نام پذیرفته شدگان از نیمه دوم مهر ماه آغاز می شود. بنابراین نودانشجویان برای شروع سال تحصیلی خود باید حدود دو هفته دیگر منتظر بمانند.

همزمان با شروع سال تحصیلی دانشگاه ها، حسین سیمایی صراف وزیر علوم در خصوص میزان آمادگی دانشگاه هاو موسسات آموزش عالی برای پذیرش دانشجویان به ایسنا گفت: من به دانشجویان و اساتیدی که سال تحصیلی خود را آغاز می کنند به ویژه دانشجویان ورودی جدید و خانواده های آنها که موفقیت بزرگی کسب کردند، تبریک عرض می کنم و به دانشگاهیان اطمینان می دهم تا حد امکان امکان زیرساخت های لازم برای استقبال از دانشجویان فراهم شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: خبر خوشی که برای دانشگاهیان دارم این است که خوشبختانه دولت بودجه خوبی برای تجهیز و تعمیر خوابگاه ها و آماده کردن فضای آموزشی دانشگاه ها فراهم کرده است. 

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تا جایی که ممکن است آمادگی خوبی برای پذیرش دانشجویان و دانشگاهیان فراهم است. امیدوارم دانشجویان با روحیه و با نشاط در دانشگاه حضور یابند و اساتید امسال با روحیه جدید که برگرفته از روحیه رئیس جمهور است، سال تحصیلی را شروع کنند و سالی همراه با توافق و وفاق باشد.

سیمایی صراف در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویان دارای احکام انضباطی از امروز در کلاس های درس دانشگاه ها حاضر می شوند، افزود: امروز به طور رسمی اطلاعیه ای منتشر خواهیم کرد که اطلاعات کامل در خصوص جزییات ثبت نام این دانشجویان و اساتید را اعلام خواهیم کرد.

وزیر علوم همچنین در خصوص برنامه رییس جمهور برای حضور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان نیز گفت: برنامه رییس جمهور برای آغاز سال تحصیلی هنوز مشخص نیست. پس از سفر نیویورک تاریخ دقیق را اطلاع رسانی خواهیم کرد.

همچنین صندوق رفاه دانشجویان دانشگاه های وزارت علوم نیز تعرفه غذای دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ را اعلام کرد. بر این اساس سهم دانشجو از تأمین هزینه غذا در طی سنوات عادی مجاز تحصیل (کاردانی چهار نیمسال، کارشناسی هشت نیمسال، کارشناسی ارشد چهار نیمسال، دکترای حرفه ای و دکترای مسـتقیم دوازده نیمسال، دکترای تخصصی ناپیوسته و دکترای دستیاری هشت نیمسال، دکترای پیوسته شانزده نیمسال و پسادکتری برای هر دوره دو نیمسال)، به تفکیک قیمت غذای پرهزینه، متوسط هزینه و کم هزینه به ترتیب پانزده هزار تومان، دوازده هزار تومان و هفت هزارو پانصد تومان تعیین شد.

طبق تصمیم وزارت علوم غذای پر هزینه (عموماً وعده ناهار) : ۱۵۰۰۰۰، غذای متوسط هزینه (عموماً وعده شام) : ۱۲۰۰۰۰  و غذای کم هزینه (عموماً وعده صبحانه) : ۷۵۰۰۰ ریال تعیین شده است.

بر این اساس سهم دانشجو از تأمین هزینه غذای دانشجویی برای نیمسال های اول و دوم سنوات اضافه مجاز دو برابر، برای نیمسال های سوم و چهارم سنوات اضافه مجاز، سه برابر و برای نیمسال های سـنوات اضافه مجاز بیش از چهار نیمسال، پنج برابر سهم دانشجوی سنوات عادی مجاز از تأمین غذای دانشجویی در طول سال تحصیلی تعیین شد.

قیمت های تعیین شـده غـذای دانشـجویی در این مصوبه صـرفًا برای نیمسال های اول و دوم هر سال تحصـیلی است و شامل ترم تابستانی نیست. تعیین میزان کمک دانشـگاه ها برای تأمین هزینه غـذای دانشـجویی در غـذاخوری های مکمل و همچنین ترم تابسـتانی بر عهـده خود دانشگاه ها بوده و مستثنی از مفاد این مصوبه است و دانشـگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می توانند در شرایط خاص و با توجه به شرایط جغرافیایی، اقتصادی و منطقه ای با تشخیص هیأت رئیسه تا ۲۰ درصد مبلغ تعیین شده را افزایش دهند.

همچنین دانشجویان علوم پزشکی نیز سال تحصیلی خود را با خبر خوش وزیر بهداشت در خصوص بازگشت تمامی دانشجویان دارای احکام انضباطی و نشستن بر کلاس های درس از اول مهر آغاز می کنند.

در این زمینه مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به درخواست های مکرر دانشجویان و تاکید رییس جمهور برای بررسی مجدد احکام انضباطی دانشجویان دارای پرونده، تمامی دانشجویانی رشته های علوم پزشکی دارای احکام انضباطی(تعلیقی یا اخراجی) از مهر ماه جاری می‌توانند در کلاس های درس بشینند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پرونده های دانشجویان دارای احکام تعلیقی و اخراجی در فرصت مناسب مجدد مورد بررسی قرار خواهند گرفت و این دانشجویان قبل از بررسی مجدد این پرونده ها می توانند به دانشگاه ها برگردند.

حبیبی تاکید کرد: تمامی دانشجویانی که دارای احکام انضباطی هستند در دانشگاه های محل تحصیل خود می توانند درس خود را شروع کنند. اینطور نیست دانشجویی به دانشگاه های دیگر جابجا شوند.

وی تاکید کرد: بر اساس بندی در شیوه نامه انضباطی وزیر می تواند احکام صادره برای دانشجویان را تعلیق و پرونده را مجدد مورد بررسی قرار بدهد. بنابراین بر اساس این اختیار دانشجویان علوم پزشکی دارای احکام می توانند درس خود را شروع کنند.

همچنین معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت نرخ ماهانه اجاره بهای خوابگاه‌های دانشجویی (مجردی و متاهلی) ملی در سال تحصیلی ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳ براساس نوع دوره روزانه و نوبت دوم اعلام شد.

براین اساس دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در دوره روزانه مجردی در سطح یک و دو مبلغ ۲۵۰ تا ۱۲۵ هزار تومان براساس نوع سکونت یک تا ۹ نفر به بالا پرداخت خواهند کرد که این مبلغ در خوابگاه‌های سطح ۳، ۲۳۲ تا ۱۱۶ و در سطح ۴ بین مبلغ ۲۰۷ تا ۱۰۳ هزار تومان متفاوت است. همچنین دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی نوبت دوم مجردی نیز براساس نوع سکونت یک نفر تا ۹ نفر به بالا نیز در خوابگاه‌های سطح یک، ۱۵۰ تا ۱۸۷ هزار تومان خوابگاه‌های سطح سه ۱۳۸ تا ۱۷۴ هزار تومان و درخوابگاه‌های سطح چهار نیز ۱۲۳ تا ۱۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه پرداخت خواهند کرد.

همچنین مبلغ اجاره‌بهای ماهیانه دانشجویان روزانه متاهلی در خوابگاه‌های سطح یک مستقل ۵۰۰ هزار و سطح یک مشترک ۳۵۰ هزار تومان به صورت ماهانه اعلام شده است.

همچنین دانشجویان متاهل روزانه در خوابگاه‌های سطح دو مستقل ۴۶۵، مشترک ۳۲۵ و در سطح چهار مستقل ۴۱۵ در اسکان مستقل و همچنین ۲۹۱ هزار تومان نیز در اسکان مشترک باید پرداخت کنند.

براساس نرخ اعلام شده اسکان خوابگاه‌ها دانشجویان متاهل نوبت دوم در دو نوع اسکان مستقل و مشترک در خوابگاه‌های سطح یک ۷۵۰، سطح دو ۶۹۷ و سطح سه ۶۳۲ هزار تومان تعیین شده است و این مبلغ در صورت اسکان مشترک بین ۵۲۵ تا ۴۳۶ هزار تومان متفاوت است.

براین اساس نرخ اجاره بها در نیم سال برای دانشجویان علوم پزشکی به صورت ترمی (۴.۵ ماهانه) محاسبه خواهد شد همچنین نرخ اجاره بهای دانشجویان سنواتی براساس دستورالعمل پرداخت اجاره‌بها خواهد بود.

در نهایت با توجه به مصوبات هیات امنای صندوق رفاه دانشجویانی که تاکنون اقدام به پرداخت بدهی خوابگاه خود نشده باشند به نرخ روز ۳۵ درصد نسبت به سال تحصیلی قبل اجاره بهای آنها محاسبه و از آنها دریافت خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha