• شنبه / ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403063119933
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

امام صادق (ع) در ترویج فرهنگ تشیع نقش کلیدی داشتند

امام صادق (ع) در ترویج فرهنگ تشیع نقش کلیدی داشتند

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: امام صادق(ع) عالم به احکام واقعی خداست؛ احکامی که خداوند توسط پیامبر اکرم(ص) برای هدایت مردم تشریع کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نقش امام صادق(ع) در ترویج فرهنگ شیعه، اظهار کرد: امام صادق (ع) در ترویج فرهنگ تشیع که همان اسلام ناب و واقعی است، نقش کلیدی و محوری داشتند. البته این مهم نشان دهنده همان نقش اساسی امام صادق (ع) در تحکیم و ترویج مبانی فکری و فقهی شیعه مذهب جعفری است.

وی افزود: تمامی ائمه اطهار(ع) نور واحد هستند و یک هدف و رسالت را دنبال می‌کنند که هدایت مردم در تحقق تعالیم اسلامی، قرآنی و پاسداری از دین حق، تبیین معارف جامع و کامل اسلام و همچنین رهبری جامعه نیز است. اما شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هر دوره اقتضائات خود را داشته و در دوره امامت امام صادق(ع) که با اواخر حکومت بنی امیه و آغاز حکومت بنی عباس همراه بود باعث شد تا فرصت مناسبی به لحاظ سیاسی و فرهنگی در اختیار امام صادق(ع) به وجود آید، زیرا دولت بنی‌امیه ضعیف شده بود و دولت بنی عباس هم اول کار بود و هنوز پایه‌های قدرت‌شان مستحکم نشده بود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: لازم به ذکر است که قبل از امام صادق(ع)، امام محمد باقر(ع) در تاسیس این مکتب بزرگ شیعه نقش بسیار زیادی داشتند که پس از ایشان امام صادق(ع) آن را رونق بخشیدند. اما در زمان امام صادق(ع) شرایطی به وجود آمد که بیشترین معارف فرهنگ شیعه و همچنین احکام و مسائل فقهی اسلامی و شیعی توسط ایشان تبیین می‌شود و این نقش را می‌توانیم در فرمایشات، سخنان، رهنمودها و معارفی که امام صادق (ع) ارائه کردند، شاهد باشیم.  

وی تصریح کرد: امام صادق(ع) شاگردان بسیار ممتازی تربیت کردند که امتداد دهنده راه علمی امام صادق (ع) نیز به حساب می‌آمدند که خود مروجان فرهنگ تشیع بودند. ما در سیره عملی امام صادق (ع) ترویج معارف و فرهنگ ناب اسلامی و شیعی را در مناظرات، گفت وگوها و مباحثات علمی شاهد هستیم که خود و شاگردان‌شان با پیروان ادیان، مذاهب دیگر و حتی افرادی که خدا و دین را قبول نداشتند به گفت‌وگو می‌نشستند و با آن‌ها صحبت می‌کردند.

شریعتی‌تبار عنوان کرد: امام صادق(ع) برای تبیین و ترویج فرهنگ تشیع نقش مهم و برجسته‌ای را در تمامی حوزه‌های معرفتی، عقیدتی، فقهی، احکام و مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی و هم در جنبه‌ها و حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ایفا می‌کردند.

وی در خصوص جایگاه علمی امام جعفر صادق(ع)، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) عالم به احکام واقعی خداست؛ احکامی که خداوند توسط پیامبر اکرم(ص) برای هدایت مردم تشریع کردند. بنابراین امام صادق(ع) علم واقعی، خطاناپذیر و معصومانه دارند و نسبت به احکام و معارف الهی بیان و تبیینی عاری از خطا و اشتباه دارند و ما این گسترده علمی امام صادق(ع) و حوزه وسیع دانشی ایشان را در همان بیانات و تربیت شاگردانی می‌دانیم که دانشگاهی را با ۴۰۰۰ دانشجو و طلبه در رشته‌های مختلف علمی از علوم اسلامی، انسانی و حتی مسائل تجربی تاسیس و آن‌ها در محضر ایشان کسب علم کردند و این امر نشان دهنده جایگاه و گستره علمی امام صادق (ع) است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه امام صادق(ع) انسان کامل و واجد تمامی علوم و معارف الهی است که در راستای هدایت بشر نیز به کار می‌گرفتند، تصریح کرد: امام صادق(ع) و شاگردان‌شان با وجود اینکه شرایط فرهنگی و اجتماعی زمان‌شان خاص بود دائما توسط حاکمان ظالم و فاسد بنی عباس تهدید می‌شدند و این‌گونه نبود که در تبیین مسائل و معارف شیعه و یا احکام دین کاملا دست‌شان باز باشد و هیچ مزاحمی نداشته باشند.

شریعتی‌تبار اظهار کرد: امام صادق (ع) تمامی علوم، معارف، حقایق و دانش‌ها را در شرایط نگران و خوف از اینکه اصحاب و یاران‌شان مورد اذیت قرار گیرند نیز توسعه می‌دادند و با چنین مشکلاتی نیز همراه بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha